پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کشت وبرداشت موفقیت آمیز طلای سرخ در چهاردانگه

اهالی روستاهای کسوت و ورند بخش چهاردانگه ساری آستین های همت را بالا زدند و شعار اقتصاد مقاومتی را به عمل تبدیل کردند.

0

 

به گزارش پايگاه خبري چهادانگه ساري، به نقل از باشگاه خبرنگاران ساری؛ کاشت زعفران که سابقه 3 هزار ساله در ایران دارد و تا چند سال قبل فقط در انحصار دو استان خراسان رضوی و جنوبی بود به تازگی در استانهای فارس، کرمان ، لرستان ، قم ، گیلان، سمنان و مازندران ( در بخش یانه‌سر بهشهر و روستاهای کسوت و ورند ساری و در روستاهای شهرجویبار ) ریشه دوانده است.

 

ولاشی یکی از کشاورزان روستای کسوت چهاردانگه ساری است گفت: قبلا در این زمین ها کشت دیم انجام می دادیم چون مقرون به صرفه نبود آمدیم به سمت تغییر الگوی کشت و کشت آزمایشی زعفران را اجرا کردیم.

 

وی که عضو شورای بخش چهاردانگه ساری هست افزود: امسال چهارمین سال متوالی است که ما برداشت زعفران را در منطقه چهاردانگه داریم خوشبختانه جواب داد ما حدود یک هکتار از مناطق شیب دار جنگلی روستا را زیر کشت زعفران بردیم که امسال نسبت به سال گذشته حدود یک کیلو بیشتر برداشت داشتیم.

 

حاج آقا علی پیرمرد 75 ساله این روستا هم گفت: در زمینهای که شیب زیاد دارند برنج و گندم به سختی کشت می شود اما مدتی اهالی روستا با هم تصمیم گرفتیم که زعفران کشت کنیم و فعلا جواب داده است.

 

وی افزود: جهاد کشاورزی حمایت کند و کشت زعفران رونق بگیرد مردم قوت مالی می گیرند.

 

زهرا خانم 45 ساله اهل روستای کسوت هم گفت: حدود 2 هزار و 500 متر زمین داشتم پیازش را گرفتم و کاشتم که امسال ماشاالله برداشت خوب بود حدود 300 گرم برداشت کردم 3 میلیون تومان درآمد داشتم.

 

وی تصریح کرد: مهم‌ترین دغدغه من و کشاورزان روستای کسوت فروش با قیمت مناسب است و انتظار داریم که متولیان این بخش نسبت به خرید مناسب محصول برنامه مدونی را در دستور کار قرار دهند.

 

پیرمردی دیگری در این باره گفت: قبلا در زمینهای خود جو، گندم، سبزی و پیاز کشت می کردیم که درآمدش آنقدر ناچیز بود که دخل و خرج ما نمی خواند اما چون زمین های اینجا آفتاب گیر است و شیب زیاد دارد و خاک هم رطوبت خوبی دارد و نیاز به آبیاری و کود و سم نیست کشت زعفران نتیجه اش رضایت بخش بود.

 

کشت و برداشت آزمایشی زعفران / جلوگیری ازمهاجرت روستاییان به شهر

نادری مسول بسیج سازندگی ساری در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران ساری؛ بابیان اینکه افزایش درآمد و تنظیم سبد خانوار مردم مناطق کمتر توسعه یافته در دستور کار بسیج سازندگی قرارگرفت گفت: گروه های جهادی بعد از بررسی های در منطقه چهاردانگه و دودانگه شهرستان ساری متوجه حاصل خیزی زمین برای کشت زعفران شدند.

 

نادری افزود: عیارسنجی دقیقی از زعفران برداشت‌ شده انجام نشده ولی میزان رضایت مندی از عطر، طعم و بو نشان از تولید با کیفیت این محصول در منطقه چهاردانگه مازندران دارد.

 

وی تصریح کرد: بیش از 10 هزار هکتار زمین در این مناطق شناسایی شده است قابلیت کشت دارد ولی متاسفانه بهره برداری نمی شود یا حمایت لازم انجام نمی شود.

 

نادری مسول بسیج سازندگی ساری گفت: ما این کار را شروع کردیم تا بتوانیم با حمایت های مسولان جهاد کشاورزی استان جوانان که از اینجا مهاجرت کردند رابه منطقه برگردانیم و کشت را در این منطقه رونق دهیم.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی مازندران در گفتگو باخبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری باشاره به اینکه حدود 10 روستا و در مساحت 3 هکتار از اراضی کوهستانی مازندران به کشت زعفران اختصاص دارد گفت: میانگین برداشت زعفران در ایران 4 تا 6 کیلوگرم در هکتار است که درمازندران با در نظر گرفتن زمینه تحقیقاتی ندارد کشت می شود یک تا دو کیلو در هکتار برداشت می کنند.

 

شهیدی فر با بیان اینکه در مازندران اراضی شیب دار و کوهستانی مستعد کشت است افزود: پیگیر موضوع هستیم اگر شرایط آب و هوایی مناسب است و توجیه اقتصادی از لحاظ کمیت و کیفیت دارد بحث آموزش، ترویج و تحقیق را انجام دهیم تا این محصول استراتژیک را به عنوان محصول اقتصادی و دارویی در استان مورد حمایت قرار دهیم.

 

وی تصریح کرد: با مراکز تحقیقاتی جهاد کشاورزی مکاتباتی صورت گرفته است و از محققان خواستیم پیگیر کشت این گیاه در اراضی کشاورزی که قابلیت کشت دارند باشند.

 
یادآوری می شود: این گیاه در ارتفاعات بین 1300 تا 2300 متری از سطح دریا عملکرد خوبی را نشان داده، مقاومتش در مقابل سرما زیاده و رشد آن در مناطق که زمستان ملایم و تابستان گرم وخشک دارند خوب است.
 
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.