پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کشاورزی در مازندران سودی ندارد

0

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی مازندران گفت: کشاورزی ما در حال حاضر در بسیاری از زمینه‌ها مقرون به صرفه نبوده است.

محمد علی بهمنیار در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به علت اینکه کشاورزی در مازندران صنعتی و مکانیزه نیست، هزینه میزان آب و کود مصرفی که کشاورز استفاده می‌کند بالا بوده و میزان تسهیلاتی که کشاورز دریافت می‌کند با بهره بالاست و نتیجه این می‌شود که درآمد خالص کشاورز زیاد نبوده و قابل توجیه نیست.

وی افزود: اگر کشاورزی را با نوعی دیگری از صنعت یا بخش دیگری مانند خدمات مقایسه کنیم، استقبال خوبی از آن نمی‌شود و نیاز به این دارد که در مورد آن بیشتر کار شود؛  پشتیبانی دولت، تضمین خرید با شرایط و تضمینی برای فروش محصولات کشاورز با قیمت مناسب را می‌طلبد.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی مازندران گفت: نهاده‌ها باید با قیمت مشخص وارد شوند چون عرضه و تقاضا، آن جا مشخص شده، محصولات و نهاده هر دو در بخش عرضه و تقاضا دخالت دارد.

وی در ادامه بیان کرد: ضرر همیشه متوجه کشاورز بوده است زیرا وقتی محصولش وارد بازار میشود،  به دلیل عرضه زیاد، قیمت‌ها پایین می‌آید.

بهمنیار با اشاره به این که نقش علم، تکنولوژی و مکانیزاسیون در کشاورزی بسیار کمرنگ بوده است، افزود: در کشاورزی که بر اساس سیاست کشت نباشد، کشاورز نمی‌داند در زمین خود چه گیاهی کشت کند.

وی افزود: سنت برای کشاورز مهم بوده است. اگر زمینی برای کشت برنج مناسب نباشد، کشاورز با اینکه تجربه کشت ناموفق را دارد باز هم تمایل به برنج کاری داشته از طرفی جایگزین مناسبی هم برای برنج در دسترس کشاورز نیست پس رغبت به برنج کاری بیشتر می‌شود.

بهمنیار با تاکید بر این که اقتصاد مازندران به کشاورزی وابسته است، یادآور شد:  در زمان برداشت محصول برنج بازار تحرک بیشتری دارد و هر چه محصول فروش بیشتر باشد، تحرک بازار نیز بیشتر می‌شود؛ محصول پر فروش باعث رونق چرخه اقتصادی استان می‌شود.

 رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی مازندران خاطرنشان کرد:صنایع وابسته به کشاورزی نیز در استان داریم. به عنوان مثال کارخانه های شالی کوبی داریم اما همچنان از ظرفیت کشاورزی در استان به خوبی استفاده نشده و به نوعی ما در حال حاضر خام فروشی می کنیم؛ صنایع تبدیلی در صنعت کشاورزی نداریم و تنها بخشی که مقداری در این صنعت فعال است برنج بوده که اکثرا با افت قیمت مواجه است.

بهمنیار با اشاره به این که مازندران هنوز نتوانسته الگوی مناسبی برای کشت داشته باشد، اظهار کرد: فروخته نشدن تازه محصول برای دسترسی سریع به بازار فروش، بحث حمل و نقل و انتقال محصول به استان دیگر برای فروش باعث می شود این زنجیره کامل نباشد.

وی تصریح کرد: مازندران در صنعت کشاورزی محصولات خوبی برای عرضه دارد؛ مانند مرغ، برنج و مرکبات که می‌توانیم با توجه به آن محصولات را صادر کنیم؛ تولیدات محصولات باید انجام شود تا چرخه اقتصادی قابل توجیه باشد.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی مازندران افزود: آمایش زمین در مازندران به درستی انجام نشده و الزامات قانونی هم پشت آن نیست. توجیه اقتصادی نیز نداریم لذا سیاست‌هایی اتخاذ می‌شود اما تحت تاثیر درآمد های خالص قرار گرفته و برای همین نمی‌توان این سیاست را استمرار بخشید.

این مسئول یادآور شد: افت قیمت‌ها و تغییر کاربری‌های اراضی همه عواملی بوده که بر کشت برنج اثر می‌گذارد.

بهمنیار عنوان کرد: به علت توسعه کمی آموزش عالی که در آن آمایش صورت نگرفته، مشخص نبودن زمینه کاری فارغ التحصیلان، فراهم نکردن زمین برای فارغ التحصیلان و نبود سرمایه گذار در بخش کشاورزی، کار کردن برای این گروه صرفه اقتصادی ندارد و جوان‌ها وارد این عرصه نمی‌شوند.

گفت و گو از بهناز مقدس خبرنگار ایسنای مازندران


 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.