پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کاهش مساحت جنگل‌های شمال به ۲ میلیون هکتار

0

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس با اشاره به اینکه اگر قانون حفاظت از جنگل‌ها به تصویب نمی‌رسید، پیش‌بینی می‌شد جنگل‌های شمال تا ۳۰ سال آینده از بین می‌رفت.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، علی‌محمد شاعری در جمع مدیران ادارات گلوگاه در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان گلوگاه، با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی توانست در مدت فعالیت خود، اثرهای مطلوبی را بر جای بگذارد، اظهار کرد: مجلس در مباحث مربوط به صادرات خدمات صنعتی، علمی و غیره با مشوق‌های پیش‌بینی شده به دنبال این است تا صادرات را تشویق و واردات را کنترل کند.

وی تصریح کرد: به واسطه این موضوع، واردات محصولات غیرضرور به یک اقدام ضد ارزشی تبدیل شد و این قانون به همراه فرهنگ‌سازی در چارچوب اقتصاد مقاومتی به تصویب رسید؛ به طوری که در تولید شکر و گندم خودکفا شدیم و موجب کاهش واردات برنج شد که اگر اینگونه نمی‌شد باید حدود ۴ میلیارد دلار واردات برای این محصولات هزینه به عمل می‌آمد.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای کنترل واردات، مبلغ ۱۳۰۰ میلیارد تومان مشوق صادراتی پیش‌بینی کردیم، خاطرنشان کرد: در بخش کشاورزی صنعتی نیز سامانه نوین آبیاری به تصویب رسید به طوری که در سال گذشته مبلغ ۷.۵ میلیارد تومان برای این کار تخصی یافته بود اما در سال جاری این مبلغ به ۱۰.۵ میلیارد تومان رسید.

شاعری همچنین به بحث بازسازی باغات فرسوده، اراضی در ارتفاعات و طرح‌های زهکشی پرداخت و گفت: بازسازی ۱۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در شرق مازندران از امسال آغاز می شود.

وی با بیان اینکه احیا و نوسازی آب بندان ها به عنوان یک ظرفیت در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: آب بندان‌ها یک ظرفیت مهم تامین آب محسوب می‌شوند و بدین منظور تا دو سال آینده تمامی آب بندان‌های مازندران با ۷۰۰ میلیارد تومان بازسازی خواهند شد.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست بسیار مهم و حیاتی است، خاطرنشان کرد: جنگل‌های شمال در سال‌های گذشته در حال نابودی بودند، بیش از ۱۰۰ پیمانکار در این مناطق حضور داشتند، مساحت آن از ۳ به ۲ میلیون هکتار رسیده بود و پیش بینی می‌شد تا ۳۰ سال آینده جنگلی نباشد، قانون حفاظت از جنگل به تصویب رسید و امروز هیچ فردی حق ندارد درخت زنده را قطع کند.

شاعری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از صندوق ذخیره ارزی برای توسعه اشتغال در روستاها ۱.۵ میلیارد دلار اعتبار تخصیص داده شد که سهم مازندران ۴۰۰ میلیارد تومان و سهم گلوگاه دو ملیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بوده است، اظهار کرد: برقی کردن قطار اینچه برون به تهران نیز به تصویب رسیده است که با این امر ظرفیت حمل بار به ۱۰ میلیون تن می‌رسد اما بهره‌برداری آن چهار سال طول می‌کشد.

وی با اشاره به اینکه بندر امیرآباد در توسعه شرق مازندران اهمیت فراوانی دارد، گفت: در حال حاضر ظرفیت تخلیه و بارگیری در این بندر از ۳.۵ به ۷ میلیون تن رسیده است و با توجه به اینکه این بندر از پیشران توسعه مازندران محسوب می‌شود از استاندار مازندران می‌خواهیم هرچه سریعتر لایحه منطقه آزاد را به دولت ارائه دهد.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بنابر نظر کارشناسان و تصمیم‌گیری بر اساس عقلانیت، بندر امیرآباد بهترین شرایط را برای تبدیل شدن به منطقه آزاد دارد.

شاعری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه تامین آب ۵ شهر و ۸۰ روستای شرق مازندران که با بحران آب رو به رو هستند از سد گلورد تامین می‌شود، تصریح کرد: آب‌های زیرزمینی شرق مازندران به نیترات آلوده و در حال شور شدن است.

وی افزود: باید توجه شود که شرق مازندران یکپارچه است اما اختلافات باعث متوقف شدن پروژه‌ها می‌شود، برای این موضوع نیز ۳۰ میلیارد تومان بودجه وجود دارد، اما از آن استفاده نمی‌شود، بنابراین با تصمیم‌های عاقلانه و علمی، چالش‌ها را برطرف کنیم.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه شبکه آبرسانی گلوگاه فرسوده و حداقل ۳۰ درصد آب در این شهرستان به هدر می‌رود، خاطرنشان کرد: پس از دریافت اعتبار ۸۰۰ میلیون تومانی برای ترمیم شبکه آبرسانی گلوگاه، آبرسانی به ۵ روستا به انجام رسید و ۱۰ روستا نیز در دست اقدام است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.