پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کارگران مشغول کارند؟! بابایی کارنامی در سه راه سرنوشت

دریابیگی در پاسخ به این سوال که آیا بابایی کارنامی در لیست نامزدهای خانه کارگر قرار می‌گیرد؟، گفت: «فعلا مشخص نیست، آقای بابایی مدیرکل ما بود فعلا به ایشان و به همه نامزدها ارادت داریم ولی کار انتخاب دست ما نیست ستاد ما ۲۱ نفرند نظر جمع ملاک است ضمن اینکه تهران هم باید نظر دهد ملاک‌ها را خدمت نامزدها عرض کردیم کسانی که شانس رای آوری بیشتری دارند با نظر جمع انتخاب می‌شوند ضمن اینکه رای ما هم باندی و گروهی و سیاسی و جناحی نیست»

1

 

پایگاه خبری چهاردانگه: شاید کمتر کسی فکر می‌کرد جوانی ۲۳ ساله که به عنوان کارگر در کارخانه چوب و کاغذ مازندران جذب شده بود، بتواند در کسوت نماینده کارگران خود را بالا بکشد و مسئولیت‌هایی در سطح استانی و حتی کشوری بگیرد و اکنون در ۴۳ سالگی پس از گذراندن مسئولیت‌های مختلف از بخشداری تا قائم مقام وزیر، در جمع بزرگان مازندران برای انتخابات مجلس شورای اسلامی رقابت کند.

 

علی بابایی کارنامی، تجربه مدیریت اداره کل تعاون را در دو دولت متفاوت دارد و برخلاف تفکر کسانی که وی را منتصب به دولت قبل می‌دانستند، بابایی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری با چرخشی اعتدالی به سمت دکتر روحانی رفت و همچنان در پست خود به مدیریت ادامه داد و در ۱۶ فروردین امسال در جلسه شورای اداری اداره کل تعاون استان مازندران نوشهر از برنامه‌های ویژه این اداره کل در سال جدید گفت و گفت: «اجرای طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی در بنگاه‌های اقتصادی، توجه ویژه به بخش تعاون، شناسایی ظرفیت‌های منطقه و …از “برنامه های ویژه” وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌باشد که با جدیت پیگیر اجرای آن در استان هستیم».

 

اما، در میانه راه و پس از فرا رسیدن دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، علیرغم مخالفت دوستان و نزدیکان از سمت خود استعفا داد و اداره کار استان را که روزگار خوشی را نمی‌گذارند، رها کرد و به جمع نامزدهای انتخاباتی پیوست.

مخالفت اطرافیان از این جهت بود که وی تاکنون سابقه حضور در هیچ انتخاباتی را نداشت و پیوسته در سمت‌های انتصابی خدمت می‌کرد و این ریسکی بزرگ برای وی محسوب می‌شد اما بابایی توانست موافقت آنها را بدست آورد و با انگیزه‌ای مضاعف چشم به صندلی سبز مجلس بدوزد. گروهی دلیل استعفا و ریسک بزرگ وی را امتیازات و ویژگی‌های وسوسه‌کننده نمایندگی در پارلمان ایران می‌دانند که بسیاری در حسرت جلوس بر یکی از کرسی آن هستند. گروهی دیگر معتقدند بابایی با وجود مشکلات و معضلات فراوان اداره کل، برای ماندن برنامه‌ای مدون و جامع در دست نداشت و درست در زمان تزریق امید به جامعه از انگیزه خالی شده و ترجیح داد شانس خود را برای انتخابات مجلس امتحان کند. اما خود بابایی اعتقاد دیگری دارد وی در گفتگو با ما هدف از کاندیداتوری خود را ضعف نمایندگان فعلی (در رفع معضلات حوزه انتخابیه و بالاتر ازآن ناتوانی در وضع قوانین مناسب) و کارایی بیشتر خود در مجلس عنوان کرد و با صراحت گفت: «می‌خواهم با برنامه‌ای منظم در یک بازه زمانی ۴ ساله، اقتدار از دست رفته این حوزه را برگردانم و تنها کسی هستم که می‌توانم با کنار زدن چهره‌های تکراری شهر، دایره قدرت این حوزه را گسترش دهم».

 

شعارهایی نزدیک به شعارهای دولت قبل

بابایی، با انتقاد شدید از نمایندگان فعلی مجلس، عدم شناخت کافی از شرح وظایف دستگاه‌ها و دخالت بیش از حد آنها در اجرا و انتصابات و ساختار حاکمیتی را مانعی بزرگ برای ترقی استان عنوان کرد و گفت: « در ایجاد وضعیت فعلی استان ۷۰ درصد نمایندگان مجلس و ۳۰ درصد دستگاه‌های اجرایی نقش دارند». مدیرکل سابق تعاون استان، در پاسخ به این سوال ما، مبنی بر اینکه چرا در مخالفت با دخالت‌های نمایندگان استعفا نداده‌اید، افزود: «نمی‌توانستم، می‌خواستم برای کشورم تلاش کنم ما تلاش کردیم که وضعیت این شد اگر تلاش نمی‌کردیم باید کاسه گدایی بدست می‌گرفتیم».

 

بابایی، انتخابات امسال را متفاوت از سایر انتخابات می‌داند و معتقد است با حضور وی اتقاقات خاصی در این حوزه روی خواهد داد از اینرو مدعی است که انتخابات امسال رقابتی دوسویه است که خود در یک سوی رقابت است و تمام نامزدهای دیگر در سویی دیگر. وی بیشترین پایگاه اجتماعی خود را فقرا، کارگران و اقشار آسیب‌پذیر جامعه‌ می‌داند که ما را یاد شعارهای یک بنده خدایی می‌اندازد و حتی در سمت مدیرکلی و قائم ‌مقامی وزیر، خود را یک کارگر می‌داند و می‌‌گوید: « من امسال لیدر و نماینده تفکرات این مجموعه‌ام و کسی نمی‌تواند بگوید علی بابایی کارگر نیست» البته همه می‌دانند آقای بابایی شکسته نفسی می‌فرمایند و بین کارگر، و مدیر و قائم‌مقام فاصله فراوان است و کارگران شرایط و مشکلات خاص خود را دارند و مدیران شرایط و امکانات خاص خود را بنابراین می‌توانیم بگوییم: علی بابایی کارگر “بود”.

 

 

دریابیگی: حضور بابایی در لیست نامزدهای خانه کارگری قطعی نیست

بابایی همچنین از اقدامات تشکلاتی خود در اداره کار، راضی به نظر می‌رسد و اظهار کرد: «تشکلات کارفرمایان و کارگران از رفتن من ناراحت هستند و این نشان می‌دهد که من این قابلیت را دارم یک هم افزایی بین مردم عادی جامعه بر اساس منشور قانون و اخلاق تنظیم کنم». اما نصرا… دریابیگی دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران نظر دیگری دارد وی در گفتگو با ما اظهار کرد: «در حال حاضر می بایست در مازندران بیش از “هزار” تشکل کارگری داشته باشیم که نداریم همچنین بر اساس قانون هر واحدهایی که ۳۵ کارگر بیشتر دارد باید شورای اسلامی کار داشته در شرایطی که ما «۶۰» تا تشکل کارگری بیشتر نداریم».

 

دریابیگی در پاسخ به این سوال که آیا بابایی کارنامی در لیست نامزدهای خانه کارگر قرار می‌گیرد؟، گفت: «فعلا مشخص نیست، آقای بابایی مدیرکل ما بود فعلا به ایشان و به همه نامزدها ارادت داریم ولی کار انتخاب دست ما نیست ستاد ما ۲۱ نفرند نظر جمع ملاک است ضمن اینکه تهران هم باید نظر دهد ملاک‌ها را خدمت نامزدها عرض کردیم کسانی که شانس رای آوری بیشتری دارند با نظر جمع انتخاب می‌شوند ضمن اینکه رای ما هم باندی و گروهی و سیاسی و جناحی نیست».

 

 چرخش مالی وحشتناک منفی مازندران

اگرچه بابایی کارنامی خود را مستحق حضور در مجلس می‌داند اما گروهی با وجود برخی اقدامات مثبت وی چون برگزاری اولین المپیاد فرهنگی ورزشی کارگران، آموزش ایمنی کارگران و …، عملکرد وی در اداره کل تعاون، کار و رفاع اجتماعی را رضایت‌بخش نمی‌دانند و معتقدند: «عدم وجود هیچگونه تعادل بین نیروی کار و بازار کار در ۵ سال گذشته نشان می‌دهد که اداره تعاون در ایجاد و افزایش فرصت‌های شغلی موفق نبوده و بلکه برعکس با تعطیل شدن روز افزون کارگاه ‌ها و کارخانه‌ها، حتی بخشی از نیروی کار را از دست داد و به گونه‌ای شد که در این دوران طبق آمارها کمترین میزان اشتغال کارگری در بخش صنعت را تجربه کردیم و قراردادهای موقت، دستمزدهای پائین، سو استفاده از افزایش بیکاری توسط بخش خدمات، به گسترش فقر در جامعه کارگری مازندران دامن زده است» که مجموع اینها به گفته خود بابایی موجب شده رشد اقتصادی و چرخش مالی مازندران وحشتناک منفی شود و مازندران در بهبود فضای کسب و کار در بین ۳۱ استان کشور رتبه سی‌ام را به خود اختصاص دهد. گروهی دیگر در تایید این ماجرا بر این عقیده اند که «وجود بیش از ۵۵ درصد تحصیلکردگان بیکار در مازندران، افزایش آمار بیکاری، بلاتکلیفی صنعت و تجارت و کاهش فرصت‌های شغلی روز به روز اقتصاد استان را ضعیف‌تر کرد». در حالی که انتظار می‌رفت با وجود ظرفیت‌های مناسب استان، بابایی کارنامی جسورانه‌تر عمل می‌کرد و با تولید فکر و استفاده از ظرفیت‌های فراوان استان، حداقل باعث کاهش این معضلات می‌شد و اینگونه توانایی و مدیریت خود را در شرایط بحرانی به همه نشان می‌داد نه اینکه منتظر راهکار و دستپخت دولت بماند.

 

وضعیت اشتغال در کشور ربطی به یک دستگاه ندارد

این در حالی است که بابایی پس از استعفا، بر نمایندگان مجلس به خاطرعدم تولید فکر برای حل مشکلات و معضلات استان، خرده گرفته و بیان کرد:« نماینده باید با قانون‌گذاری در پی حل معضلات باشد نه اینکه فقط طرح مشکل کند طرح مشکل کارهمه است همه می‌توانند بگویند مازندران مشکل بیکاری دارد، مشکل اقتصادی و …دارد» اما خود در سمت مدیرکلی اداره کار، چنین اعتقادی را رعایت نمی‌کند و وقتی علت آن را جویا شدیم اینگونه پاسخ می‌دهد: «وضعیت اشتغال در کشور ما یک چارچوبی دارد که ربطی به یک دستگاه ندارد اداره تعاون هیچ مسئولیت مستقیمی در این باره ندارد نه اینکه اصلا نداشته باشد بارها گفتم باز هم می‌گویم اشتغال پارامتری‌ست که تابع اقتصاد کلان کشور است» و اینگونه خود را از متولی‌گری اصلی کارآفرینی و حفاظت از اشتغال در استان تبرئه کند در حالی که در آن روی سکه، وزیر تعاون با عذرخواهی از بیکاری‌های موجود، قول‌ها و وعده‌های مختلف می‌دهد و سعی می‌کند به نوعی از مردم دلجویی کند.

 

اقشار کم‌بضاعت جامعه از شعارهای تکراری خسته شدند

با جمع‌بندی مطالب فوق می‌توان گفت اگرچه مهمترین پایگاه اجتماعی بابابی ضعفا هستند اما هم کارگران و هم دیگر اقشار کم‌بضاعت جامعه از شعارهای تکراری و چند ده ساله حمایت از فقرا که عملا حاصلی برای بهبود اوضاع آنها نداشته است، خسته شدند. بنابراین و با وجود نامزدهای مطرح و نامدار در حوزه ساری و میاندورود بابایی رقابت سختی پیش‌رو دارد رقابتی که یا وی را پس از پیروزی روانه بهارستان می‌کند یا در صورت عدم پیروزی، به صدارت یکی از نهادهای استان منصوب می‌کند یا اینکه برای مدتی هرچند کوتاه دوران استراحت وی را رقم می‌زند. باید دید آرای مردم و دست تقدیر چه سرنوشتی را برای آینده بابایی رقم می‌زند…/ مازند مجلس

1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    سلام خدمت همه کسانی که این نوشته را می خوانند
    آقای بابایی سیاست کثیف نیست سیاس بودن کار کثیفی است خواهشاً در هر مقامی هستید سیاس نباشید. اهل روستا بودن (صاف، صادق، بی ریا) باید در وجود شما باقی بماند، مقامهای دنیوی همچون دنیا گذران است، توشه اخروی تان رضایت مردم از عملکردتان در مقامی که هستید است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.