پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

چگونه تنگی نفس خاک مازندران برطرف می‌شود؟

0

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان اینکه در کشت‌هایی همچون شبدر، کاهو و غیره که ریشه در خاک دارند، هوا به داخل خاک ورود و خروج می‌کند که این امر در تنفس بیشتر خاک کمک‌کار است، تصریح کرد: در اراضی که زهکشی شده به دلیل خروج گاز متان، تنفس خاک راحت‌تر صورت ‌می‌گیرد.

همت‌الله پیردشتی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به شیوه استفاده از اراضی شالیزاری برنج پس از برداشت محصول، اظهار کرد: اراضی شالیزاری به دو دسته غرقاب و خشک تقسیم می‌شوند که بر اساس نوع تقسیم صورت گرفته می‌توان از آن پس از برداشت برنج بهره برد. به عنوان مثال در اراضی شالیزاری که غرقاب نیستند می‌توان محصولاتی چون کلزا، شبدر، باقلا، کاهو، اسفناج و سبزیجات کشت کرد و یا در اراضی که غرقابی هستند، بهترین پیشنهاد برای اینگونه اراضی شالیزاری، زهکشی این زمین‌هاست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اینکه با زهکشی، می‌توان آب موجود در اراضی شالیزاری را در آب‌بندان‌ و یا تالاب‌ها برای زمان کم‌آبی در تابستان آینده ذخیره کرد، گفت: زمانی که آب در داخل خاک نباشد بهترین زمان برای تنفس خاک است.

وی با اشاره به اینکه کشت‌هایی مانند شبدر و خانواده باقلا، محصولاتی هستند که اکسیژن تثبیت می‌کند و به خاک انرژی می‌دهد، خاطرنشان کرد: کشت این محصول‌ها به افزایش مقاومت خاک می‌انجامد و اگر این اتفاق نیفتد در بلندمدت خاک فرسایش می‌یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در پاسخ به این سوال که چه زمانی خستگی زمین اتفاق می‌افتد، افزود: خستگی زمین زمانی اتفاق می‌افتد که به وسیله برخی محصول‌ها، از خاک بهره‌کشی صورت گیرد.

پیردشتی به شخم زمستانه اراضی شالیزاری اشاره و خاطرنشان کرد: اگر شخم زمستانه موجب فرسایش خاک شود نباید صورت بگیرد، این امر در مناطق بارانی به هیچ عنوان توصیه نمی شود چرا که بافت خاک را به هم می‌زند.

وی با بیان اینکه شخم زمستانه برای مبارزه با آفات و کرم ساقه‌خوار توصیه می‌شود، گفت: در مناطقی که یخ‌آب وجود دارد، شخم زمستانه می‌تواند موجب از بین رفتن آنها شده و خاک تقویت می‌شود هرچند باید به میزان فرسایش خاک نیز اشاره کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اینکه در اراضی شیب‌دار فرسایش به شدت بیشتر از اراضی مسطح است، اظهار کرد: در این اراضی بیشتر باید کشت به صورت درختکاری صورت بگیرد همچنین در میان آنها کشت گیاهان زراعی در دستور کار باشد تا از افزایش فرسایش جلوگیری شود.

پیردشتی با اشاره به اینکه در آماده‌سازی اراضی شالیزاری باید به منطقه، نوع خاک و شرایط موجود توجه داشت، تصریح کرد: آماده‌سازی اراضی کشاورزی با توجه به نکات گفته شده زمان مشخصی ندارد اما به عنوان مثال شبدر یک ماه پیش از کاشت برنج می‌تواند به خاک برگردانده شود و به عنوان یک ماده آلی به حساب می‌آید.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.