پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

چه شد که مازندران دارای منطقه آزاد نشد؟

دعوای بعضی نمایندگان و بی تحرکی استاندار ایجاد منطقه آزاد در مازندران را منتفی کرد/ تمام لابیگری ربیع فلاح تنها برای ماندگاری بر منصب استانداری است/ احمدعلی مقیمی دخالت صالحی را عامل منطقه آزاد نشدن بندر امیر آباد دانست/ صالحی: مازندران باید منطقه آزاد داشته باشد

2

 

پایگاه خبری چهاردانگه: استاندار سیستان و بلوچستان امروز در همایشی از علی لاریجانی خواست تا موضوع منطقه آزاد را مطرح کند و آن را به نتیجه برساند. اوسط هاشمی گفت: ایجاد طرح منطقه آزاد سیستان یک سال چشم انتظاری در پشت سر دارد، امید است که در کنار بال توسعه‌ای چابهار بال دوم زابل را نیز به ما هدیه بدهید که بالی برای جهش توسعه‌ای جنوب شرق باشد.

 

سیستان و بلوچستان به دنبال دومین منطقه آزاد

استان سیستان و بلوچستان دارای یک منطقه آزاد به نام چابهار است و اکنون به دنبال ایجاد منطقه آزاد دیگری در منطقه زابل و هم مرز با افغانستان است. علی اوسط هاشمی استاندار این استان در دیماه سال گذشته در نشست شورای اداری این استان که با حضور وزیر کشور برگزار شده بود، شدیدا خواستار ایجاد منطقه آزاد شد و از رحمانی فضلی درخواست کرد از نفوذ خود در شورای عالی مناطق آزاد و مجلس شورای اسلامی برای طرح مجدد منطقه آزاد سیستان به عنوان یک طرح خاص و جداگانه از سایر مناطق آزاد پیشنهادی استفاده کند.

 

مسئولین این استان بیش از یکسال است که به دنبال تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سیستان به منطقه آزاد هستند. این در حالی است که منطقه چابهار در استان سیستان و بلوچستان از سال ۱۳۷۰ تبدیل به منطقه آزاد شده است.

 

در سفر هیات دولت به این استان در فروردین ۹۳، حسن روحانی در مقابل فشارهای مسئولین استانی خاطرنشان کرده بود: برخی از موارد را هم در تهران مورد بررسی قرار می‌دهیم همانند ایجاد منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی چراکه باید مجلس شورای اسلامی به صورت لایحه ارائه کند.

 

تمام لابیگری ربیع فلاح تنها برای ماندن بر منصب است

مراد از بررسی اتفاقات در استان سیستان و بلوچستان در این نوشتار، مقایسه آن با اتفاقات استان مازندران و ماجرای ایجاد منطقه آزاد در استان است و همچنین تفاوت میان عملکرد استاندار مازندران و استاندار سیستان و بلوچستان. در آنجا اوسط‌هاشمی با واسطه و بی‌واسطه، مرتبط یا غیرمرتبط با تمامی مسئولان  برای گرفتن امتیاز رایزنی و لابیگری می‌کند ولی در اینجا تمام لابیگری ربیع فلاح تنها برای ماندگاری بر منصب استانداری است…

 

شروع ماجرای منطقه آزاد

در سال‌های اخیر زمزمه ایجاد منطقه آزاد تجاری در مازندران شنیده می‌شود اما هنوز اقدام عملی و مهمی در این زمینه انجام نشده است. در این میان کشمکش نمایندگان و مدیران استانی نیز مزید بر علت شده که توافق جامع‌ای برای ایجاد منطقه آزاد تجاری در درون استان وجود نداشته باشد تا به صورت یکپارچه و همصدا طرح ایجاد منطقه آزاد تجاری در مازندران را پیگیری کنند. این در حالی است که گیلان دارای منطقه آزاد تجاری انزلی است و آذر ۹۳ در پی سفر هیات دولت به گلستان، ایجاد منطقه آزاد تجاری در اینچه برون تصویب شد.

 

سفر بی دستاورد دولت

پیش از سفر هیات دولت به مازندران در مهرماه سال گذشته، امیدها برای تصویب ایجاد منطقه آزاد در مازندران قوت گرفت و نام دو بندر ویژه اقتصادی مازندران یعنی بندر امیرآباد و بندر نوشهر بر روی زبان‌ها افتاد. اما زمانی که در نشست خبری از حسن روحانی در مورد ایجاد منطقه آزاد پرسیده شد، جواب این بود “گزارش کاملی از مازندران برای منطقه آزاد به دولت نرسیده است”

البته دعوای بعضی نمایندگان بر سر انتخاب مکان مناسب برای پیشنهاد منطقه آزاد هم در تصمیم دولت بی تاثیر نبود. در این میان استاندار مازندران هم به ناگاه بندر فریدونکنار را مطرح کرد و کار را بیش از پیش پیچیده کرد. در نهایت هم ایجاد منطقه آزاد در مازندران منتفی شد.

اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور و دبیر مناطق آزاد کشور در گفت و گو با پایگاه خبری مازندمجلس در آبان ۹۴ گفته بود: چیزی در مورد گسترش مناطق آزاد در مازندران نشنیده‌ام اما مانعی برای ایجاد مناطق آزاد در مازندران وجود ندارد. (متن کامل گزارش)

 

احمدعلی مقیمی چه گفت؟

بازخوانی پرونده منطقه آزاد در مازندران از آن جهت مهم است که شانس مسلم برای رونق اقتصادی عظیمی در مازندران از بین رفت. در آن زمان احمدعلی مقیمی نماینده مردم شرق مازندران که به شدت به دنبال ایجاد منطقه آزاد در بندر امیر آباد بود، پس از سفر ریاست جمهوری در گفت و گوی اختصاصی با مازندمجلس، دخالت صالحی را در این قضیه موثر خواند!

 

دخالت صالحی!

احمدعلی مقیمی در ۴ مهر ۹۴ در گفت‌وگو با مازندمجلس گفت: (از دولت محترم گله داریم که شخصی به نام آقای صالحی که قبلا سرپرست استانداری مازندران بوده و از بچه‌های گلستانی است را جهت ساماندهی جلسات سفر در استانداری تعیین کرده است. ایشان در جلسه استانداری وقتی بحث منطقه آزاد امیرآباد مطرح شد اظهار نمود: ما منطقه آزاد به امیرآباد نمی‌دهیم به علت آنکه منطقه آزاد اینچه‌برون تحت شعاع قرار می‌گیرد.) (متن کامل خبر)

 

محمدرضا صالحی کیست؟

محمدعلی صالحی که در دولت دوم اصلاحات معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران و کمتر از یکسال سرپرست استانداری مازندران بود، در حال حاضر دبیر ستاد کاروان تدبیر و امید در دولت است و تمام سفرهای استانی رئیس جمهور و برنامه‌های سفر هیات دولت را برنامه ریزی می‌کند و تنها مختص ساماندهی سفر حسن روحانی به مازندران نبود.

صالحی مدتی هم معاون سیاسی و سرپرست استان بوشهر نیز بوده و همچنین در حال حاضر عضو مجمع استانداران جمهوری اسلامی نیز هست بنابراین آشنایی کاملی با استان مازندران و وظایف استانداری دارد و همچنین ارتباط حسنه‌ای هم با دولت حسن روحانی دارد.

به همین خاطر به سراغ صالحی رفتیم تا اصل ماجرا مطلع شویم.

 

 

مصاحبه آقای مقیمی خلاف و دور از واقعیت بود

محمدرضا صالحی در پاسخ به این ادعای مقیمی به مازندمجلس گفت: در آن جلسه آقای مقیمی حضور نداشت و از دیگران این موضوع را شنید که البته درست نبود. پس از این اظهار نظر ایشان را در جایی دیدم که مهندس دامادی هم حضور داشتند. به ایشان گفتم این مصاحبه را تکذیب کن زیرا واقعیت ندارد. همانجا به شخص مطلعی در استانداری مازندران هم زنگ زدم که او هم حرف مرا تصدیق کرد. اما جناب آقای مقیمی زیر بار نرفت.

 

صالحی ادامه داد: بنده در آن جلسه به عنوان کارشناس حضور داشتم و تصمیم گیرنده نبودم. من در آن جلسه گفتم با توجه به تجربیات گذشته، اگر بر روی بندر امیرآباد پافشاری کنید، چون در نزدیکی منطقه آزاد اینچه برون است، دولت هیچگاه منطقه آزاد امیرآباد را تصویب نمی‌کند، بلکه محدوده منطقه آزاد اینچه برون را گسترش می‌دهد تا بخشی از مازندران را هم دربربگیرد.

 

ممکن است اتفاق اردبیل برای مازندران بیفتد

وی ادامه داد: پیش از این منطقه آزاد ارس در آذربایجان شرقی وجود داشت. زمانی که اردبیل اصرار به داشتن منطقه آزاد کرد، دولت به علت نزدیکی این دو منطقه، مجوز ایجاد منطقه آزاد را به اردبیل نداد بلکه منطقه آزاد ارس را گسترش داد تا بخشی از استان اردبیل هم در محدوده منطقه آزاد ارس قرار بگیرد. اکنون اردبیل منطقه آزاد ندارد. بنده در آن جلسه گفتم قطعا این اتفاق برای مازندران هم پیش خواهد آمد و اگر تنها بر روی بندر امیرآباد تمرکز کنید، دولت که در جریان حساسیت‌های منطقه‌ای نیست، بنابراین محدوده اینچه برون را گسترش می‌دهد و پس از آن هم هیچگاه مازندران دارای منطقه آزاد نخواهد شد.

 

مشاور و مدیرکل پیگیری معاونت اجرایی رئیس جمهور گفت: در آن جلسه به عنوان کارشناس پیشنهاد دادم در کنار حفظ ظرفیت‌های مناطق ویژه اقصادی امیرآباد و نوشهر، تلاش شود بندر فریدونکنار به عنوان منطقه آزاد تصویب شود تا علاوه بر مهیا کردن زیرساخت‌های لازم، در مرکز جغرافیایی استان منطقه آزاد داشته باشیم که در آینده قابلیت گسترش از دو طرف را داشته باشد.

 

مازندران در شمال نقش بدن را دارد و گلستان و گیلان مانند بازو به آن چسبیده‌اند

صالحی که حدود چهار سال معاون سیاسی استان مازندران بود و شناخت کاملی از استان دارد، در پایان گفت: مازندران در شمال نقش بدن را دارد و گلستان و گیلان مانند بازو به این بدن چسبیده‌اند و با توجه به موقعیت مهم استراتژیکی که دارد نیاز است حتما دارای یک منطقه آزاد باشد اما در آن زمان پیگیری‌های لازم انجام نشد و همچنین مواضع برخی نمایندگان موجب شد که منطقه آزاد به نتیجه نرسید.

 

وی در پایان تاکید است: امیدوارم با تشکیل مجلس دهم که نمایندگان مازندران همسو و همراه با دولت هستند ایجاد منطقه آزاد برای مازندران تصویب شود که البته این بسته به عملکرد استانداری مازندران هم دارد که تا چه حد بتواند دولت را متقاعد کند.

 

منطقه آزاد، آخرین شانس مقیمی که از دست رفت

و اما از آنطرف احمدعلی مقیمی، نماینده‌ای که پس از ۸ سال حضور در بهارستان، در انتخابات مجلس دهم تنها ۲۲ هزار رای کسب کرد. نارضایتی گسترده مردم حوزه و مخالفت‌های اساسی با دولت روحانی و همچنین کارنامه ضعیف عملکرد وی، ایجاد منطقه آزاد در امیرآباد را به تنها برگ برنده‌‌ی مقیمی تبدیل کرده بود تا بتواند ماندگاری خود را در مجلس استمرار بخشد و پس از شکست در این امر، تنها راه را در انداختن تمام تقصیرها به گردن دیگری خلاصه کرد. کسی که نه مازندرانی است و نه مسئولیتی در مازندران دارد. اما غافل از اینکه در دوران بازنشستگی سیاسی، ممکن است اتفاقات به گونه‌ای رقم بخورد که محمدرضا صالحی دوباره در مازندران مطرح شود.

منبع: مازند مجلس

نویسنده : محمد سفری

 

 

 

2 نظرات
  1. کاربر می گوید

    ایا الان استانداری محترم جلسه کاری در این مورد منطقه ازاد با نمایندگان مجلس انجام داده اند ودر این مورد به نتیجه ای رسیدند چه خوب است که خود رسانه ها پیگیر این موضوع باشند چرا که صدای رسای مردم هستند و خواسته مردم را مطالبه میکنند اعلام منطقه ازاد از سوی دولت حسنات زیادی برای استان دارد که امیدوارم مسولین وقت واقف به این موضوع باشند

  2. شمس می گوید

    تنها نقطه عمیق مازندران برای کشتیرانی نوشهر در ساحل غربی مازندران است.به زور یه عده آدم قبیله نگر سرمایه مملکت را بردند امیراباد ضلع غربی میانکاله موجشکن زدند.اثرش جریان آب خلیج گرگان قطع شد ودر حال خشکی کامل است.صد سال پیش که هلندیها ساحل مازندران را بررسی کردند فهمیدند شرق استان عمق ندارد و بندر را در نوشهر زدند.الان هر روز دارند با خرج دولت کف امیراباد را لایروبی میکنند و فرداش پر میشه.جریان خزر غربی به شرقیه.هر بچه ای میدونه اگر کسی نور غرق بشه جنازش را آب میببره محموداباد.انتهای جریان خزر در شرق استان محل اصلی رسوب آب خزر هست.الان که دریا داره میره عقب مسئولین بندر امیراباد را بلند کنند بدوند دنبال آب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.