پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

چه بسیار مقالاتی که می‌توانست مورد استفاده صنعت باشد

0

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم کشاورزی ساری گفت: بسیاری از مقالات علمی می‌تواند مورد استفاده صنعت قرا گیرد اما به دلیل نبود ارتباط موثر بین دانشگاه و صنعت این امر نادیده گرفته شده است.

همت الله پیردشتی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه کاربرد پژوهش درصنعت بسیار ضعیف بوده است، اظهارکرد: تفکر بخشی نگری یا جزئی نگری هر بخش یا سازمان یکی از دلایلی است که هر بخش با توجه به مسائل، مشکلات و دغدغه های خاص خود، کار را پیش می برد.

وی با اشاره به اینکه آموزش محوری و تولید علم یکی از ملاک‌های ارزش‌گذاری و ارزشیابی در دانشگاه‌ها بوده است، تصریح کرد: همین تفکر باعث شد کمتر به علم و نفوذ پذیری آن در جامعه رغبت نشان داده شود چه بسا بسیاری از این مقالات علمی می‌توانست مورد استفاده صنعت قرا گیرد اما به دلیل نبود ارتباط موثر بین دانشگاه و صنعت نادیده گرفته شده است.

 معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اینکه چند سالی است رابطه صنعت و دانشگاه در حال شکل گیری است، افزود: وجود دفتر ارتباط صنعت با جامعه و دفتر کار آفرینی در دانشگاه و تحرک صنعت به سمت دانشگاه و بیان دغدغه ها  گواه این موضوع است.

پیردشتی شعارهفته پژوهش را «پژوهش هدفمند و فناوری ارزش آفرین در خدمت تولید ملی» عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه در سال حمایت از تولید کالای ایرانی قرار داریم و تولید ملی دغدغه همه بخش‌ها است، هدفمندی پژوهش و ارزش آفرینی فناوری جز با ارتباط مداوم و مستمر با صنعت امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها در حال پوست اندازی هستند، گفت: حرکت دانشگاه‌ها به سمت کارآفرینی باعث شد تا ارتباط دوسویه بین صنعت و دانشگاه شکل بگیرد تا با استفاده از پژوهش گره ای از مشکلات صنعت باز شود.

وی گام اول در پیش‌برد اهداف را هم‌افزایی بین صنعت و جامعه و دانشگاه دانست و افزود: درگام دوم باید اولویت‌های بخش صنعت و جامعه مشخص شود و به دانشگاه ارجاع شود و در گام بعدی از دانشگاه‌ها باید انتظار داشت تا این پژوهش‌ها را سرلوحه کارها قرار دهند و برای حل این مشکل بسته‌های چاره‌اندیشی را ارئه دهند تا با مورد قبول قرار گرفتن صنعت برای جامعه کارا باشد.

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری دو استراتژی تولید و خدمات را در استان مورد بحث دانست و ادامه داد: با وجود ظرفیت بسیار بالای خدمات در مازندران می‌توان به جای تاکید صرف به تولید، این استان را از لحاظ خدمات گردشگری به کشور معرفی کرد.

وی افزود: گردشگری در مازندران متعلق به یک بخش خاص نیست و زیرساخت‌های آن درکل بخش‌های استان پراکنده است،   به همین علت نیازمند تدوین سند گردشگری پایدار در این استان هستیم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.