پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

چند نکته بر نمایش آثار سایت موزه وستمین چهاردانگه در ساری

2

این روزها سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مازندران در حال آماده سازی نمایشگاه یافته های باستان شناسی محوطه تاریخی وستمین چهاردانگه در موزه ساری واقع در خانه کلبادی هست تا از 28 اردیبهشت 1396 گوشه ای از تاریخ باستانی مناطق کوهستانی مازندران را بر روی پژوهشگران و باستان شناسان و اصحاب رسانه و مردم بگشاید و آنها را با ناگفته های تاریخی این دیار آشنا کند.

اوایل سال ۱۳۹۴ در جریان عملیات حفاری انتقال خطوط لوله گاز دامغان به کیاسر، این محوطه باستانی در روستای وستمین بخش چهاردانگه نمایان و پس از انجام کاووش و کشف بقایای گورستان، قدمت این محل به دوره اشکانی نسبت داده شد و ابزار های جنگی، سفالینه، سرنیزه، انواع جواهرات و اشیاء تزیینی، و گورهای دخمه ای و سربازان زره پوش یافت شد .دیری نپایید که محوطه باستانی وستیمن بعنوان سایت موزه اعلام و به شماره ۳۱۳۳۸ در فهرست آثار ملی ثبت گردید.

آنچه در این مقاله در باره آن خواهیم نوشت، اهمیت دادن به خود محوطه باستانی وستمین هست و اینکه سازمان میراث فرهنگی می توانست این مکان را بعنوان سایت موزه ای همانند سایت موزه گوهرتپه رستمکلا اعلام و امکانات ساخت سایت موزه و شرایط برگزاری نمایشگاه در این مکان را فراهم کند و باستان شناسان و کارشناسان و علاقمندان را برای بازدید به محل ببرد تا مشخص شود که موقعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوایی، شرایط کوهستانی، نزدیکی به شهر صد دروازه دامغان و دوری از شهرهای بزرگی چون سمنان و ساری و … چه نقشی در پدیدآمدن و حفظ 2000 ساله این گنجینه بی بدیل داشته است.

 امروزه در بسیاری از سایت های باستان شناسی در دنیا، اشیاء کشف شده را در موزه ای در همان محل نگهداری می کنند و در ایران زمان پهلوی نیز باستان شناسان داخلی و خارجی به این سمت رفته بودند و از تجمع همه اشیاء کشف شده در یک محل خودداری می کردند و بخشی که دارای اهمیت و اعتبار بیشتری بود را در موزه ایران باستان و بقیه را در سایت موزه های مربوطه به نمایش می گذاشتند.

اهمیت این موضوع بر کسی پوشیده نیست که ساخت چنین موزه ای در روستای وستمین، خود باعث رونق گردشگری در بخش محروم چهاردانگه میشود که دارای بی نظیرترین آثار طبیعی و گردشگری چون چشمه زیبای سورت، قله اساتیری شاهدژ، دریاچه های زیبای الندان و چورِت، طبیعت بکر کوهستانی و جنگلی و متصل به کویر مرکزی ایران می باشد و این از وظایف سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هست تا زمینه اینگونه کارهای گردشگرپسند و توریست پسند را فراهم نموده و به اقتصاد روستایی و منطقه چهاردانگه توجه جدی نماید.

انتظار می رود مسوولان سازمان میراث فرهنگی کشور به این موضوع توجه جدی نموده و با ساخت سایت موزه در روستای وستمین و نیز ساخت موزه در شهر کیاسر (مرکز بخش چهاردانگه) نسبت به جمع آوری اشیای باستانی منطقه در خاستگاه این آثار باستانی اقدام نمایند.

 

2 نظرات
  1. اصغری می گوید

    بسیار عالی و بجا. تمرکزگرایی کمر ما را شگسته.

  2. شجاعی کیاسری می گوید

    عجب پیشنهادی
    با اینکه بخشی از فرمایشات درسته اما قسمت عمده ای هم غیر کارشناسی است.
    نگهداری اشیا نیاز به امنیت نداره.
    موزه صاحب میخواد اعتبار لازم داره ما تا چند سال پیش مرکز استان موزه نداشتیم. الان بیایم وستمین موزه بزنیم!

  3. دکتر اصغری قادیکلایی می گوید

    با سلام
    با سلام
    نکته ظریفی را اشاره فرمودید. اشیاء مکشوفه میراث و هویت چهاردانگه می باشد و باید در منطقه باقی بماند. قطعا در زمینه گردشگری تحولی شگرف ایجاد خواهد شد، ضمن اینکه درآمد حاصله در مدتی کوتاه فراتر از اعتبار تخصیص یافته خواهد بود. با تشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.