پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

چشم برنج‌کاران به دست دولت است

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، همزمان با وارد شدن برنج رتون (دوباره نوج) و کشت دوم برنج به بازار، قیمت انواع برنج از جمله طارم محلی در شالیکوبی‌های مازندران به ازای هر کیلوگرم باید افزایش قیمت پیدا می‌کرد؛ این درحالی است که قیمت پارسال و امسال برنج تغییری نداشته و فقط هزینه‌های بالا برای کشاورز را به همراه آورد.

محمدباقر ابراهیمی نائب‌ رئیس اتحادیه شالیکوبی و تولیدکنندگان مازندران در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که امسال کشاورزان با توجه به هزینه‌های بالا سود زیادی نداشتند، اظهار کرد: اگر تولید در هر هکتار یا هر کیلوگرم برنج را در نظر بگیریم؛ نزدیک به ۶ هزار تومان هزینه تولید برنج است و سرانه تولید هر کشاورز هم در مازندران و گیلان ۷ هزار مترمربع زمین است که البته این مقدار هم باید کمتر باشد.

وی تصریح کرد: ما از هر هکتار ۲ تا 2.5 تن برنج با هزینه تولید ۶ هزار تومان برداشت می‌کنیم، همان برنج اگر با قیمت ۱۰ هزار تومان فروخته شود، پس یک کشاورز ۱۰ میلیون تومان در سال دریافتی ندارد، با این حال آیا یک کشاورز می‌تواند با توجه به تورم بازار امروز با ماهی یک میلیون تومان هزینه‌های زندگی خود را تامین کند؟

نائب‌رییس اتحادیه شالیکوبی و تولیدکنندگان مازندران با اشاره به این‌که برآورد هزینه کاشت، داشت و برداشت زمین‌ها برای هر کشاورز در مقایسه با سود باقیمانده اصلا قابل توجه نبوده و درصد کمی است، گفت: قیمت برنج در سال گذشته و امسال تغییری نداشته است، با پایین آوردن هزینه‌های تولید، کود و سم، کاشت و هزینه‌های دیگری که امروز کشاورز با آن دغدغه دارد؛ می‌توان به کشاورز کمکی کرد تا بتواند هزینه‌های جاری خود را تامین کند.

توقع افزایش قیمت و پیگیری جهادکشاورزی

ابراهیمی خاطرنشان کرد: در حالی که دلار الان با قیمت بیش از 16 هزار تومان (تا زمان ارسال این خبر)در حال خرید و فروش است؛ دستمال کاغذی هزار تومانی را ۵ هزار تومان می‌خریم اما دولت برنج را با دلار ۴ هزار تومانی وارد می‌کند و بدون گمرک به دست مصرف کننده می‌رسد، چرا دولت اقدام به وارد کردن برنج با دلار هزار تومانی نمی‌کند در حالی که این توان در دولت دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: با وضعیت موجود عرضه و تقاضا برای برنج ایرانی پائین می‌آید، کشاورز اگر برنج خود را کیلویی ۱۵ هزار تومان بفروشد، مصرف کننده اقدام به خرید برنج ۵ هزار تومانی خارجی و وارد شده می‌کند و این برای کشاورزان به صرفه نیست.

مدیرعامل تعاونی شالیکوبی و تولید کنندگان جویبار خاطرنشان کرد: دولت در حمایت از مصرف‌کننده برنج ۴ هزار تومانی در اختیارش می‌گذارد و بدون هیچ گونه حمایتی از کشاورز، دیگر هزینه تولید برای کشاورزان به صرفه نخواهد بود؛ دولت می‌تواند با عرضه تولیدات برنج کشاورزان به کشورهای دیگر کمک کند تا برنج با قیمت بیشتری به فروش رسیده و بخشی از هزینه‌های جاری آنان تامین شود.

وی با اشاره به این‌که با این وجود سبک زندگی افراد نیز تغییر کرده است، خاطرنشان کرد: سبک زندگی این کشاورزان به گونه‌ای شده است که 9 ماه از سال را قرض می‌کنند و با فروش برنج بدهی خود را پرداخت می‌کنند.

ابراهیمی با بیان این‌که کشاورز همیشه بدهکار است و ۹۷ درصد کشاورزان به این سبک زندگی می‌کنند و ۳ درصد باقی مانده زمین‌های بیشتری داشته و با کمی سود بیشتر زندگی راحت‌تری دارند، اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی امسال می‌توانست با دادن بذر اصلاح شده شیرودی به کشاورزان که تولید بیشتری را برای آنان در پی خواهد داشت، حمایت خود را داشته باشد اما این اتفاق نیفتاد.

نائب رئیس اتحادیه شالیکوبی و تولیدکنندگان مازندران تصریح کرد: با تولید بیشتر برنج، قراردادن بذر اصلاح شده شیرودی در اختیار کشاورزان سرانه تولید بالا رفته و نیاز به واردات برنج نداشتیم؛ سال گذشته پیش از عید سازمان جهاد کشاورزی تمامی بذرهایی را که برای کاشت در اختیار مردم می گذاشت؛ تبدیل به برنج کرده و از ورود آن به بازار جلوگیری کرد؛ با پخش این بذر در بین کشاورزان شاید امروز به جای تولید ۲ تن برنج در هر هکتار ۴ تن برنج شیرودی تولید کرده و موجب کمک به وی می‌شد.

دولت به کشاورزان کمک کند

فریدون شیخی کشاورز مازندرانی اهل روستای آهو محله محمودآباد نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که وضعیت کشاورزان در فروش امسال برنج خوب نبوده است، اظهار کرد: ۲ هکتار زمین کشاورزی دارم و طی چند سال اخیر با بالا رفتن قیمت‌ها هزینه تولید نیز افزایش یافت اما قیمت برنج تغییری نکرد.

وی تصریح کرد: تولید امسال زمین کشاورزی من با کیلویی ۹ هزار و 500 فروش رفت؛ با کم کردن هزینه‌ها سوی زیادی به دست نیاوردم این در حالی است که من غیر از کشاورزی شغل دیگری ندارم و تمام خرج سال خود را از این راه به دست می‌آورم.

این کشاورز مازندرانی افزود: دولت می‌تواند با پائین آوردن قیمت کود و سم به کشاورزان کمک کند، اگر هزینه‌های کاشت از طرف تعاونی‌ها عرضه شود، لااقل سود بیشتری از فروش برای کشاورز باقی می‌ماند اما تعاونی‌ها هیچ کمکی به ما برای دادن نفت، گازوییل، کود و سم نمی‌کنند و ما آن ها را باززر آزاد تهیه می کنیم.

برنج به اندازه محصول‌های دیگر افزایش قیمت نداشته است

رستم اباذری یکی دیگر از کشاورزان مازندرانی در گفت‌وگو با ایسنا مازندران، با اشاره به اینکه کشاورز باید مورد حمایت دولت و جهاد کشاورزی باشد، خاطرنشان کرد: کشاورزان سال‌ها است که این شغل را به صورت اجدادی ادامه دادند و کاری دیگر جز این نمی‌کنند؛ اگر مورد حمایت قرار نگیرند به طور قطع زیر فشار هزینه‌ها طاقت نمی‌آورند.

وی تصریح کرد: چگونه با این وضعیت موجود بخواهیم فرزندان خود را تشویق به ادامه راه خود کنیم در این مدت چند ماهه تمامی قیمت‌ها افزایش داشته اما کشاورز برنج خود را با همان کیلویی ۱۰ هزار تومان سال گذشته به فروش رسانده است.

کشاورز مازندرانی با بیان این‌که ۵ هزار متر زمین کشاورزی داشته و با وجود کم آبی امکان کشت دوم برنج و حتی رتون نیز نداشته، گفت: امیدوارم مسئولان توجه بیشتری به این قشر زحمتکش داشته و راهی برای کمک به آن‌ها داشته باشند.

گزارش از: بهناز مقدس خبرنگار ایسنا مازندران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.