پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

چشم انتظاری مازندرانی‌ها از اتمام پروژه‌های بلاتکلیف عمرانی

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، سال‌های سال است که در استانی سرسبز و گردشگرپذیر چون مازندران پروژه‌هایی در دست اجرا قرار گرفته که در بازدید از هر یک از این پروژه‌ها در بخش‌های متعدد فرهنگی، ورزشی، خدماتی، تولیدی، آب‌رسانی، برق‌رسانی، آموزشی و مهم‌تر عمرانی با چندین پروژه نیمه‌کاره روبه‌رو می‌شوید که بسیاری از این پروژه‌ها یا عملیات اجرایی آنها خوابیده یا به صورت لاک‌پشتی در حال اجراست.

پروژه‌های عمرانی که بسیاری از آنها با وجود ردیف قرار گرفتن طرح‌های ملی از یک دهه گذشته است و با گذشت این سال‌ها دستگاه‌های اجرایی مرتبط آنها یا اندر خم مصوبه جذب اعتبار ملی هستند یا به دنبال امضای یک پیمانکاری هستند تا به ادامه روند این پروژه‌ها بپردازند.

آمار پنج هزار و 451 پروژه نیمه‌کاره عمرانی در استان مازندران که دغدغه خاطر مسئولان استانی و شهرستانی شده و حتی با رایزنی‌های نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی و عضو بودن‌شان در کمیسیون‌های متعدد متاسفانه بلاتکلیفی مانده است.

در سال‌های گذشته و با انتخابات دوره‌های متعدد ریاست جمهوری، استاندارانی بر مسند استانداری مازندران نشستند که یکی از برنامه‌های آنها رسیدگی بر پروژه‌های نیمه‌کاره عمرانی بوده است اما با وجود فعالیت‌های آنها، این استان همچنان با راکد بودن یا نیمه فعال بودن عملیات اجرایی این پروژه‌ها مواجه هستند.

طرح‌های ملی چون محورهای مواصلاتی هراز و سوادکوه با وجود موقعیت استراتژیکی آنها نه تنها استان مازندران بلکه بسیاری از استان‌های همجوار این استان را درگیر می‌کند و در ماه‌های گردشگرپذیری به ویژه تعطیلات نوروز و تابستان با مشکل تردد ترافیکی مواجه کند.

مسئولان استانی و نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی باید برای تسریع در امور عملیات اجرایی این پروژه‌ها با وجود همت بلندشان و بکارگیری از ظرفیت‌های ملی تلاش و همت بیشتری داشته باشند تا به تخصیص اعتبار ملی و استانی بیشتری برای این استان بپردازند تا چشم انتظاری مازندرانی‌ها بر اتمام این پروژه‌های عمرانی نیمه‌کاره به پایان برسد.

بهره‌برداری 4164 پروژه عمرانی قبل از پایان دولت دوازهم 

معاون عمرانی استانداری مازندران نیز با اشاره به گزارش به پروژه‌های نیمه‌کاره استان بیان کرد: 5451 پروژه نیمه‌کاره با پیشرفت فیزیکی 49.1 درصد در استان مازندران وجود دارد که از این تعداد قبل از پایان دولت دوازدهم 4164 پروژه به اتمام و بهره‌برداری می‌رسد.

علی نبیان با بیان اینکه در سال‌جاری اعتباری که برای این تعداد پروژه‌ها مصوب شده بالغ بر 9260232 میلیون ریال بوده است، عنوان کرد: تاکنون 3554900 میلیون ریال با 38.4 درصد اعتبار تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: در سفر دوم ریاست جمهوری به مازندران بالغ بر 9907864 میلیون ریال مصوب سفر بوده که از این اعتبار بالغ بر 8000000 میلیون ریال یعنی معادل 80 درصد تخصیص یافت.

نبیان در اجرای دو پروژه مهم دو محور مواصلاتی هراز و سوادکوه نیز یادآور شد: عملیات اجرایی محور هراز از سال 89 آغاز شده که پیش‌بینی اتمام این محور در سال 99 شده است.

معاون استاندار مازندران با اعلام اینکه اجرای این پروژه از آمل تا آبشار چیزی حدود 101 کیلومتر مصوب شده که شامل 11 کیلومتر جاده جایگزین سد هراز نیز می‌شود، گفت: از این محور 45 کیلومتر در دست ساخت، 56 کیلومتر احداث شده و ساخت 21 تونل به طول 18.5 کیلومتر، طول کل پل‌ها با 29 دستگاه و 3 کیلومتر، دیوارها به طول 33 کیلومتر طراحی شده است.

وی با بیان اینکه محور هراز هم‌اکنون با پیشرفت 57 درصد جذب اعتبار 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با برنامه‌ریزی اولویت اول آمل به بایجان، اولویت دوم لاسم به آبشار و اولویت سوم بایجان به لاسم به اجرایی درآمده است، بیان کرد: اعتبار پروژه در قانون بودجه سال‌جاری بالغ بر 375 هزار میلیون ریال بوده که پیش‌بینی‌ می‌شود اعتبار در سال‌های آتی در قانون بودجه به 6598868 میلیون ریال برسد.

نبیان با اشاره به محور سوادکوه شروع عملیات اجرایی این پروژه ملی را از سال 79 و اتمام آن را سال 97 عنوان کرد و گفت: این محور با عملیات احداث 187 کیلومتر حدود 182 کیلومتر با 3600 متر طول تونل‌ها به بهره‌برداری رسیده است.

معاون عمرانی استانداری مازندران با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز جهت اتمام چهاربانده کردن محور سوادکوده در سال گذشته 1180 میلیارد تومان بوده که با پیشرفت فیزیکی 90 درصدی حد فاصل گدوک تا قائمشهر روبرو است، تصریح کرد: اعتبار برای آن در قانون بودجه سال‌جاری حدود 496275 میلیون ریال است.

وی با اشاره به اینکه از مهمترین اقدامات در طول این محور در قطعات چهارگاه برنامه‌ریزی شده که قطعه اول گدوک به پل سفید با بخش عمده کار و ارائه تحویل آن با دور برگردان‌ها و میدان محمدآباد به طور موقت است، افزود: قطعه دوم پل سفید به قائمشهر است که عملیات باقی‌مانده آن تعویض و چهار خطه کردن محور در محدوده شهری بالا زیراب و سرخکلا و روسازی آن به طول 3 کیلومتر و آسفالت به طول 21.5 کیلومتر است.

نبیان خاطرنشان کرد: قطعه دیگر الف پل سفید به قائمشهر با عملیات باقیمانده روسازی به طول نیم کیلومار روشنایی، دیوارسازی و آزادسازی میز است، همچنین قطعه آخر به عنوان قطعه 2 ب، پل سفید به قائمشهر با عملیات باقی‌مانده احداث زیرگذر شاهپور، آزادسازی و تکمیل آسفالت آن به طول 18 کیلومتر است.

گزارش و فیلم از کبریا مقدس

 /ح

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.