پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

چشمداشتی به چوب جنگل های هیرکانی نداریم

0

به گزارش خبرگزاری مهر، عباسعلی نوبخت در کارگاه آموزشی” مدیریت پایدار منابع طبیعی” که با حضور مدیران و کارشناسان سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی در تالار اداره کل منابع طبیعی نوشهر برگزار شد افزود: هر هکتار جنگل به طور میانگین ۱۵۰۰ مترمکعب آب در سال ذخیره می‌کند و این برای کشورِ کم‌آبِ ما بسیار مهم است.

وی تأکید کرد: جنگل‌های هیرکانی با وسعت دو میلیون هکتار در حدود سه میلیارد مترمکعب آب در سال ذخیره می‌کند که معادل با حجم ذخیرهٔ بزرگ‌ترین سد کشور یعنی کارون ۳ است.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه سطح سفره‌های آب زیرزمینی در استان‌های مرکزی ایران به‌شدت افت پیدا کرده است اظهار داشت: به دلیل اهمیت ویژهٔ موضوع آب، در سال ۱۳۹۷ با عنایت رهبر معظم انقلاب، ۲۰۰ میلیون دلار اعتبار از صندوق توسعهٔ ملی برای آبخیزداری اختصاص یافت.

نوبخت تصریح کرد: در سال ۱۳۹۸ این اعتبار بیشتر خواهد شد و ما باید خود را برای فعالیت‌های گستردهٔ حفظ جنگل‌ها و مراتع و مدیریت بهینهٔ حوضه‌های آبریز آماده کنیم تا مشکلات زیستی کشور افزایش نیابد.

وی یادآور شد: گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی موجب گسترش آفات و بیماری‌ها و بالاتر رفتن خطر آتش‌سوزی در جنگل‌ها شده است.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در نتیجه و با توجه به اینکه در حدود نیمی از جمعیت کشور در اطراف جنگل‌های هیرکانی زندگی می‌کنند، نگاه ما به این جنگل‌ها باید کلان و بسیار فراتر از تهیهٔ چوب از آن باشد.

در ابتدای این کارگاه آموزشی، عبدالرضا سنگاری، سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران – نوشهر، در سخنانی ضمن بیان خیرمقدم به حاضران، خلاصه‌ای از ویژگی‌های حوزهٔ منابع طبیعی غرب مازندران و فعالیت‌های انجام شده بیان کرد.

همچنین محمدعلی فخاری معاون دفتر جنگل‌داری و امور بهره‌برداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با ارائهٔ مقاله‌ای در قالب پاورپوینت، مراحل و مزایای مدیریت پایدار منابع طبیعی را تشریح کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.