پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

چرا فشار خون مازندرانی‌ها بالا رفته است؟

0

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: نوع رژیم غذایی پرکالری مانند مصرف زیاد برنج، عدم تحرک کافی و چاقی از عوامل مهم زمینه ساز و شیوع بالای بیماری فشار خون در استان مازندران است.

ایرج جعفری‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه امروزه بیماری‌های قلبی عروقی یک مشکل عمده بهداشتی در جهان به شمار رفته و در حال حاضر حدود ۴۰ درصد موارد مرگ و میر در کشورمان مربوط به این بیماری است، اظهار کرد: این بیماری با ایجاد ناتوانی و از کارافتادگی افراد در سنین مولد و کاهش نیروی فعال کار، هر ساله بار مالی سنگینی را بر اقتصاد کشور تحمیل می‌کند.

وی تصریح کرد: عوامل متعددی در ایجاد بیماری قلبی عروقی نقش دارند که شامل افزایش سن، سابقه خانوادگی بیماری قلبی، دیابت، فشار خون بالا، چاقی، چربی خون بالا، عدم تحرک کافی، استرس، مصرف دخانیات و رژیم غذایی نامناسب است.

حدود 210 هزار مازندرانی فشارخون بالا دارند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه بیماری فشارخون یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد بیماری قلب و عروق است، خاطرنشان کرد: متاسفانه شیوع بیماری فشارخون در حال افزایش است و در مازندران حدود 210 هزار نفر در حال حاضر مبتلا به این بیماری هستند.

این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه این بیماری بدون علائم است و بسیاری از بیماران، از مشکل خود خبر ندارند، افزود: در ایران بر اساس آخرین اطلاعات تنها 50 درصد بیماران از بیماری خود خبر داشته و از این افراد فقط 40 درصدشان تحت درمان هستند و میزان موفقیت کامل در درمان هم حدود 15 درصد است.

جعفری‌پور خاطرنشان کرد: فشار خون نیرویی است که از طرف خون به دیواره رگ ها وارد می شود، افزایش فشار خون که «هایپرتنشن» نیز نامیده میشود، بیماری خطرناکی است چرا که باعث می شود تا قلب با فشار و سختی بیشتری کار کرده و همچنین موجب سخت شدن جداره رگ‌ها یا «آترواسکلروز» شود که این آسیب ها در نهایت به بیماری عروقی و نارسایی قلب منتهی می شود.

دلایل قطعی فشارخون شناخته شده نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با تاکید بر اینکه دلایل قطعی افزایش فشار خون هنوز کاملا شناخته نشده‌اند، گفت: عواملی مانند سیگار کشیدن، چاقی، بی‌تحرکی و نداشتن فعالیت فیزیکی، رژیم غذایی پر نمک، مصرف بی رویه مشروبات الکلی، اضطراب و استرس، سن بالا، عوامل ژنتیکی، سابقه خانوادگی فشار خون بالا، بیماری کلیوی مزمن و اختلالات غدد فوق کلیوی و تیروئید در ایجاد بیماری فشار خون موثر هستند.

وی یادآور شد: برخی از این عوامل قابل اصلاح نبوده اما برخی دیگر از مانند سیگار کشیدن، چاقی و بی‌تحرکی قابل تغییر است و اصلاح آنها اثرات مطلوب قابل توجهی در کاهش فشار خون دارد.

جعفری پور افزود: متاسفانه در بیشتر اوقات بیماری فشار خون هیچ علامت و نشانه‌ای از خود نشان نمی دهد مگر آن که به طور ناگهانی و سریع بالا برود، تنها راه قطعی برای اینکه از وضعیت فشار خونتان با خبر شوید، کنترل مرتب آن به وسیله پزشک یا پرسنل خدمات بهداشتی و یا با استفاده از فشارسنج های الکترونیکی خودکار است.

وی اظهار کرد: فشار خون شدید و ناگهانی می تواند باعث علایمی مانند سردرد شدید، سر گیجه، مشکلات بینایی، درد قفسه سینه، تنفس سخت و ضربان قلب نامنظم شود و در صورت عدم درمان گاها باعث حوادث جدی و خطرناکی مانند سکته مغزی، سکته قلبی، نارسایی کلیه و آسیب چشمی شدید شود.

بیماری فشار خون درمان قطعی ندارد

جعفری پور تصریح کرد: به طور عمده با تغییر شیوه زندگی بیماران و در صورت نیاز با استفاده از دارو درمانی، این بیماری کنترل شده است، تغییر شیوه زندگی اثرات مهمی در کنترل این بیماری دارد و موارد مهم آن شامل کاهش وزن، ترک سیگار، داشتن یک برنامه غذایی مناسب شامل غذاهای کم چرب، کم نمک و مصرف روزانه میوه و سبزیجات و انجام ورزش های مناسب به خصوص ورزش های هوازی مانند دومیدانی، شنا و دوچرخه سواری است.

وی گفت: در صورت عدم کنترل فشار خون با روش غیردارویی و همچنین در موارد فشار خون خیلی بالا می توان با استفاده از درمان های دارویی این بیماری را کنترل کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل خاطرنشان کرد: نکته مهمی که باید به خاطر داشت این است که درمان بیماری فشار خون یک فرایند طولانی و اغلب مادام‌العمر است بنابراین بیماران فشارخونی لازم است به طور مرتب و دایمی تحت نظر پزشک معالج باشند و البته هیچ دارویی را بدون اجازه پزشک قطع نکرده یا سرخود تغییر ندهند.

گفت‌وگو از بهناز مقدس خبرنگار ایسنا 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.