پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پیگیر احداث موزه میراث فرهنگی در چهاردانگه هستیم

0

 

اختصاصی چهاردانگه نیوز، بعد از کشف گورهای دخمه ای در وستمین چهاردانگه ، گفتگوی کوتاهی با بخشدار چهاردانگه  در باره این سایت تاریخی و مهم در مکان همین سایت از ایشان انجام دادیم که در ادامه می آید:

vestemin (3)

چهاردانگه نیوز، آقای بخشدار شما چگونه از کشف گورهای دخمه ای وستمین مطلع شدید؟

 

بخشدارچهاردانگه،  مهندس علیزاده رییس پروژه انتقال گاز بلافاصله بعد از مشاهده آثار کشف شده، کار را متوقف و به بخشداری چهاردانگه ، نیروی انتظامی و اداره کل میراث فرهنگی استان اطلاع دادند. و ما سریع نیروی انتظامی را برای محافظت این اثر ارزشمند به سایت وستمین اعزام نمودیم.

 

چهاردانگه نیوز،  کاوش در این سایت از چه تاریخی شروع شد و تا کی ادامه خواهد داشت؟

 

بخشدار چهاردانگه، کاوش اضطراری گورستان وستمین چهاردانگه مازندران با مجوز رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از ۱۶ خرداد آغاز شده و تا ۱۶ مرداد 1394 ادامه دارد.

 

چهاردانگه نیوز، چه وسایلی  در سایت وستمین کشف شده است؟

 

بخشدار چهاردانگه، سفالینه، ابزار جنگی، سر پیکان، سرنیزه، شمشیر، اشیای تزیینی، گوشواره، دستبند و گردنبندهای مهره ای از جمله یافته های گروه باستان وستمین چهاردانگه می باشد.

 

چهاردانگه نیوز، ویژه گی سایت وستمین چگونه است و مربوط به چه دوره ای می باشد؟

 

بخشدار چهاردانگه، پس از بررسی کارشناسان میراث فرهنگی مشخص شد این گورهای دخمه ای مربوط به دوره اشکانیان می باشد . پس از باز شدن تعدادی از این گورهای دخمه‌ای متوجه شدیم که در هر یک از گورها چند نفر تدفین شده‌اند، به این ترتیب که هر بار درب گور باز شده و جسد دیگری در آن قرار می‌گرفت، علاوه بر کشف اشیاء در فضای دخمه‌ای، در فضای مستطیلی نیز در لابه لای خاک در عمق‌های مختلف ظروف سالم و شکسته سفالی کشف شد.

 

چهاردانگه نیوز، با کشف آثار شش هزار ساله در تپه ترکام و همچنین کشف گورهای دخمه ای در وستمین و مازارستاق انتظار مردم چهاردانگه، احداث موزه در بخش چهاردانگه می باشد ، شما چه اقداماتی در این زمینه انجام دادید؟

 

بخشدار چهاردانگه، من هم مثل همه مردم با فرهنگ چهاردانگه اعتقاد دارم آثار ارزشمند تاریخی این مردم باید در همین بخش بماند و برای مردم و گردشگران به نمایش گذاشته شود تا گردشگرانی که به چهاردانگه سفر می نماید فقط وجه محرومیت منطقه را نبینند بلکه پیشنه پربار مردم این منطقه به نمایش گداشته شود.

 در حال رایزنی برای تصاحب یک خانه با ارزش  فرهنگی در کیاسر هستیم و اگر  مالک محترم آن این خانه ارزشمند را در اختیار میراث فرهنگی قرار دهد مدیر کل میراث فرهنگی اعلام آمادگی نمود که آثار کشف شده در بخش چهاردانگه در موزه این بخش نگهداری و به نمایش گذاشته شود.

 

چهاردانگه نیوز، با تشکر از وقتی که در اختیار پایگاه خبری چهاردانگه نیوز قرار دادید.

 

بخشدار چهاردانگه، من هم از سایت چهاردانگه نیوز؛ که اطلاع رسانی دقیقی که نسبت به انعکاس مطالب بخشدار چهاردانگه دارید از زحمات شما سپاسگزارم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.