پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پیش‌بینی بارش نرمال طی ۳ ماه آینده در مازندران

مدیرکل هواشناسی استان مازندران گفت: بارش باران در دوره سه ماه شهریور تا آبان و سه ماه فصل پاییز سال ۹۵، در مازندران در حد نرمال پیش‌بینی می‌شود.

????? ??? ?? ? ???? ????? ? ?????
0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، نوربخش داداشی در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: بارش باران طی سال زراعی جاری تا پایان مرداد ماه در مازندران، نسبت به دوره مشابه بلندمدت حدود ۱۶ درصد افزایش و نسبت به سال زراعی گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است.

 

وی با بیان اینکه برون‌داد مدل‌های مختلف پیش‌بینی فصلی بیان‌گر عقب‌نشینی با تأخیر پرارتفاع جنب حاره‌ای از فلات ایران است،اضافه کرد: پیامد آن آغاز دیرهنگام نخستین بارش مؤثر و تمایل به کمتر از نرمال در کشور  به‌استثنای استان‏‌های حاشیه خزر است.

 

مدیرکل هواشناسی استان مازندران ادامه داد: این شرایط کاهش بارش سال آبی آتی نسبت به میانگین بلندمدت را به دنبال خواهد داشت که بهتر است در مصرف آب و انرژی مدیریت لازم به عمل آید.

 

این مسؤول تصریح کرد: براساس نمایه خشک‌سالی هواشناسی SPEI، از ابتدای سال زراعی جاری تا پایان مرداد سال ۹۵، به‌استثنای برخی از مناطق ارتفاعات استان که درگیر درجات خشکسالی خفیف تا متوسط بودند در بیشتر نواحی استان در حد نرمال تا ترسالی خفیف بوده است.

 

داداشی با اشاره به اینکه میانگین بارش سال زراعی جاری(۹۵ ـ ۹۴) تا اول مرداد ماه مازندران نسبت به میانگین بلندمدت حدود ۱۶ درصد بود، افزود: این آمار نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته(۹۴ ـ ۹۳)، حدود ۱۰ درصد افزایش داشت.

 

وی یادآور شد: بیشترین کاهش نسبت به بلندمدت تنها در ایستگاه‌‏های کوهستانی بلده و کیاسر به‌ترتیب حدود ۱۶ و ۲ درصد و بیشترین افزایش نیز به‌ترتیب در گلوگاه حدود ۳۴، رامسر حدود ۳۳، آمل ۲۱ و نوشهر ۲۰ درصد و در مناطق ساحلی و جلگه‏‌ای رخ داده است.

 

مدیرکل هواشناسی مازندران درباره پیش‌‏بینی بارش استان در دوره سه ماهه شهریور تا آبان و سه ماهه فصل پاییز سال ۹۵ ، گفت: با تلفیق پیش‌‏بینی مدل‏‌های دینامیکی مختلف در حد میانگین بلندمدت و در ارتفاعات متمایل به کمتر از میانگین بلندمدت خواهد بود.

 

داداشی اضافه کرد: پیش‌‏بینی بارش ماه آغازین فصل پاییز (مهر ماه) به‌استثنای مناطق ساحلی دریای خزر، در سایر نواحی کشور بارش‏‌ها عمدتاً متمایل به کمتر از میانگین بلندمدت است.

 

وی با اعلام اینکه میانگین دمای هوای مازندران در دوره سه ماه شهریور، مهر و آبان سال ۹۵، در حد میانگین بلندمدت (بین۰٫۵ – تا ۰٫۵+) در نوسان خواهد بود، تصریح کرد: اما میانگین دمای هوا  مهر ماه و همچنین در دوره سه ماه فصل پاییز سال ۹۵ استان تا یک درجه گرم‌تر از میانگین بلندمدت پیش‌‏بینی می‌‏شود.

 

مدیرکل هواشناسی مازندران بیان کرد: پیش‌‏بینی فصلی در انتهای هفته نخست هر ماه در مرکز ملی اقلیم‌شناسی صادر می‏‌شود و صحت آن برای سه ماه آینده براساس آخرین ارزیابی، حدود ۷۰ درصد است که ماه‏‌های میلادی به شمسی بیان شده‏ است.

 

داداشی با اشاره به اینکه در فصل پاییز سامانه پرارتفاع لایه میانی جو در عرض‌‏های بالاتر از جایگاه نرمال خود قرار دارد که می‏‌تواند مانعی عمده برای نفوذ سامانه‌‏های بارشی به سوی عرض‌‏های پایین‏‌تر جغرافیایی و بر روی کشورمان باشد، اظهار کرد: در سه ماه آینده، به‌استثنای بخش‌‏هایی از سواحل دریای خزر، در سایر مناطق کشور بارش متمایل به کمتر از میانگین بلندمدت پیش‌‏بینی می‌‏شود.

 

وی در پایان گفت: در مجموع انتظار می‏‌رود بارش فصل پاییز سال جاری کشور با تأخیر آغاز شده و بارش فصل زمستان نیز با ناهنجاری مواجه شود.

 

 
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.