پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پای حرف مردم| تاب مازنی‌ها از قطعی‌های مکرر برق بی‌تاب شد

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، خاموشی‌های مکرر برق در روزهای اخیر بالاخره طاقت خیلی‌ها را طاق کرد و به همین بهانه صدای اعتراض جماعت زیادی که به دلیل قطعی برق، خسارت دیده بودند، بلند شد.

با گذشت چند روز از اجرای برنامه خاموشی و قطعی مکرر برق در شهرهای مختلف کشور، به ویژه مازندران موج اعتراض اصناف و شهروندان مختلف هم از راه رسیده است و به نظر می‌رسد تداوم این خاموشی برای خیلی‌ها تحمل ناپذیر شده و روال عادی زندگی شان را به هم ریخته!

آن قدر که حتی ساده ترین امور، تحت تاثیر خاموشی برق قرار بگیرد و در جمع‌های خانوادگی و دوستانه، در مکالمه‌های کوتاه داخل تاکسی و اتوبوس و مترو، حتی در محیط کار، خیلی‌ها از قطعی برق گلایه کنند و از ترس شان برای سوارشدن به آسانسور بگویند، مبادا که وقتی داخل اتاقک آسانسور ایستاده اند ناگهان برق برود و آنها بمانند و یک فضای کوچک و تاریک و دربسته!

به سراغ چندین نفر از شهروندان و کسبه مازنی رفتیم تا نظرشان را راجع به قطعی برق جویا شویم.

به گفته کسبه ساروی اگر مشکل قطعی برق به دست مسئولان رفع می‌شود که هیچ اما اگر به دست مردم است باید در مصرف آن صرفه جویی کنیم.

شهروند ساروی نیز گفت مردم وجدان دارند و صرفه جویی می‌کنند اما اگر با این قطع و وصل‌ها وسایل برقی مانند تلویزیون یا یخچال بسوزد مردم چه کنند مسئولان باید خودشان نیز برای کاهش مصرف برق چاره اندیشی کنند به عنوان مثال نورافکن‌های پارک‌ها برای چه تا صبح باید روشن باشد.

دیگر شهروند مازنی نیز گفت: متاسفانه امکانات رفاهی لازم را در کشور و استان نداریم و شاهدبودیم در جنوب کشور قطعی برق فراوانی داریم اما استان مازندران که خود دارای نیروگاه برق است انتظار می رود مشکلات کمتر باشد.

وقتی به مسئولان مراجعه می‌کنیم می‌گویند قطعی همه جای کشور است باید مدیریت درست اجرا شود. مردم ما از اول پای نظام و انقلاب بودند و هستند باید به فکر مردم باشند.

دیگر شهروند ساروی بیان داشت: مقصر قطعی برق خود ما هستیم که باید درست مصرف کنیم. مسئولان نیز حمایت کنند به عنوان مثال لامپ‌های کم مصرف را با قیمت کمتری در اختیار مردم قرار دهند تا مردم نیز استقبال کنند.

پیرمرد ساروی دیگر گفت: بحران گرمای هوا جهانی است و مختص کشور ما نیست. متاسفانه با افزایش فروشگاه‌ها در فضای بزرگ مصرف برق نیز افزایش می یابد که تنها راه چاره مدیریت در مصرف و درست مصرف کردن است و برای جلوگیری از خسارت مانند سوختگی وسایل برقی و آمادگی برای قطعی؛ دولت ساعت دقیق قطعی برق را اعلام کند.

جوان ساروی نیز گفت: متاسفانه گرمای هوا غیرقابل تحمل است که قطعی برق مشکلات را دوچندان می کند. چر اروزی دوبار باید برق قطع شود مسئولان به فکر مردم باشند.

آنچه دیدیم و شنیدیم بخشی از گلایه‌های مردم نسبت به قطعی های مکرر برق است که باید بدانیم شرکت توزیع نیروی برق مازندران هم مسئولیت تامین انرژی الکتریکی از مبادی ورودی تا نقطه تحویل به مشترکان، توسعه و اصلاح شبکه‌های توزیع، و بهینه سازی مصرف انرژی، بهره‌گیری از تجهیزات و تکنولوژی روز و ایجاد امکانات مورد نظر برای مشترکان برق و کاهش شکایات و تلفات غیر فنی را بر عهده دارد.

از سویی دیگر مازندران از استانهای همواره درگیر با انواع حوادث طبیعی است که همه ساله خسارتهای گسترده ای به زیرساخت‌های استان وارد می‌کند. از جمله این زیرساختها، می‌توان به شبکه برق استان اشاره کرد که در چنین شرایطی ضعف این زیرساخت‌ها، بیش از پیش نمایان می‌شود.

متاسفانه حدود 30 درصد از شبکه توزیع برق مازندران فرسوده است و بیش از 25درصد برق تولیدی مازندران قبل از رسیدن به مشترکان، در همین شبکه‌های فرسوده به هدر می رود که باید فکری به حال آن کرد.

شرکت توزیع نیروی برق مازندران مسئولیت تامین انرژی الکتریکی از مبادی ورودی تا نقطه تحویل به مشترکان، توسعه و اصلاح شبکه‌های توزیع و بهینه‌سازی مصرف انرژی، بهره‌گیری از تجهیزات و تکنولوژی روز و ایجاد امکانات مورد نظر برای مشترکان برق و نیز کاهش شکایات و تلفات غیر فنی را بر عهده دارد.

از سویی دیگر مازندران از استان‌های همواره درگیر با انواع حوادث طبیعی است که همه ساله خسارت‌های گسترده ای به زیرساخت‌های استان وارد می‌کند. از جمله این زیرساختها، می توان به شبکه برق استان اشاره کرد که در چنین شرایطی ضعف این زیرساخت‌ها، بیش از پیش نمایان می‌شود.

مصاحبه از حامد محسنی نژاد اجارستاقی

گزارش از قدسیه السادات شعبان پور/ تدوین: نیکان مشایخ

 /ش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.