پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

وقتی تاریخ وعده‌ها را به تأخیر می‌اندازد/مشروط شدن دگرباره‌ نیروگاه زباله‌سوز ساری

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از فارس، موضوع زباله در مازندران برای مردم و محیط زیست استان به چالشی تبدیل شده است که ظاهراً رهایی از آن به آسانی امکان‌پذیر نیست.

رهاسازی زباله در منابع طبیعی و جنگل‌ها به‌صورت غیراصولی، معضل بزرگی را برای مردم به‌وجود آورده است.

منطقه پشتکوه در بخش چهاردانگه ساری یکی از مناطقی است که زباله شهری و بیمارستانی شهرستان ساری حدود 13 سال به این منطقه برده و در محلی به نام گوی‌چاله به‌طور غیراصولی و غیرفنی دفن می‌شود.

رها شدن غیر‌اصولی زباله‌ها در دل طبیعت چهاردانگه مشکلات فراوانی را برای مردم منطقه به‌وجود آورده است.

علاوه بر بوی بد ناشی از زباله، تجمع حشرات و تصادفات جاده‌ای به‌دلیل حمل روزانه کامیون‌ها و ریختن شیرابه بر روی آسفالت، نفوذ شیرابه‌های زباله به آب زیرزمینی و آلودگی آب در منطقه از مهم‌ترین چالش و معضل‌هایی است که در این منطقه سبب فجایعی از قبیل بیماری‌های خطرناک گوارشی خواهد شد.

انتقال زباله به پشتکوه که از سال‌ها پیش آغاز شد، قرار بود که به‌طور موقت به این مکان برده شود اما تاکنون همچنان با وعده‌های بی‌سرانجام مسؤولان به گوی‌چاله منتقل شده و در دل طبیعت رها می‌شود.

حتی چندین‌بار مردم منطقه که گریبان‌گیر پیامدهای این معضل منطقه هستند وقتی با وعده‌های بی‌اساس مسؤولان روبه‌رو شدند خود سعی در جلوگیری از ورود کامیون‌های حامل زباله شدند.

اما همچنان زباله مرکز استان مازندران به این منطقه از مرتفع‌ترین بخش‌های چهاردانگه برده می‌شود.

مسؤولان ذیربط از استانداری، فرمانداری ساری و … همواره وعده‌هایی در ارتباط با احداث زباله‌سوز در مرکز مازندران داده‌اند اما تاکنون هنوز به این وعده جامه‌ عمل پوشانده نشده است.

بحث دفن و اقدامات مربوط  زباله بر عهده وزارت کشور است اما شهرداری ساری به‌عنوان کارفرما، پروژه احداث زباله‌سوز را برعهده دارد.

مهدی عبوری شهردار ساری در فروردین‌ماه سال جاری در شب جشن میلاد امام علی(ع) با عذرخواهی از مردم چهاردانگه از راه‌اندازی زباله‌سوز در سال 96 خبر داد و گفت: نیروگاه زباله‌سوز امسال حتماً راه‌اندازی می‌شود.

 

 پروژه زباله‌سوز به شرط تأمین بودجه دولتی مورد نیاز در سال 97 به بهره‌برداری می‌رسد

اکنون که کمتر از سه ماه به پایان این وعده باقی مانده است معاون شهرداری ساری اخیراً در اظهاراتی بهره‌برداری از نیروگاه زباله‌سوز را سال آینده اعلام کرد و همچنین بهره‌برداری آن در سال آینده را منوط به تأمین بودجه دولتی مورد نیاز دانست.

عباس رشیدی با بیان اینکه این پروژه ملی است، افزود: طرح زباله‌سوز ساری پیشرفت فیزیکی مطلوبی داشته و در حال اجراست و به شرط تأمین بودجه دولتی مورد نیاز در سال 97 به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون فنی شهرداری ساری البته به تأکید شهردار ساری به الویت قرار دادن و تسریع در اجرای این پروژه نیز اشاره کرد و گفت: نماینده ویژه استاندار مازندران، مدیرکل دفتر امور شهری، نماینده فرماندار شهرستان ساری و برخی مسؤولان استانی هر هفته از روند اجرایی احداث این نیروگاه بازدید کرده و پیگیری‌ها در مورد تأمین بودجه دولتی برای اعتبار این طرح صورت می‌گیرد.

به گزارش فارس، نیروگاه زباله‌سوز به حجم 450 تن  در فضایی به مساحت 4 هکتار در شهرک صنعتی شماره یک ساری در حال احداث است.

انتظار می‌رود استانداری مازندران و فرمانداری ساری و همچنین با توجه به مشکلات زیست‌محیطی و به خطر افتادن جسم و جان مردم، متولیان دولتی مربوطه در استان مانند علوم پزشکی، محیط زیست، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی نیز پیگیری‌ها و تلاش‌های  بیشتر و مؤثرتری در ارتباط با تأمین اعتبار دولتی مورد نیاز برای بهره‌برداری از کارخانه زباله‌سوز انجام دهند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.