پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

وعده بهره‌برداری کارخانه زباله‌سوز ساری طی 6 ماه آینده

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:  زباله همیشه یک معضل و مشکل جدی برای مازندران بوده است، حجم میزان زباله در استان با توجه به زمان حضور مسافران متغیر است، حجم زباله‌های تولیدی مازندران در تابستان و ایام عید به دو برابر وضعیت فعلی که روزانه 3 هزار تن است، می‌رسد.

در برابر حجم زباله‌های تولیدی مازندران وضعیت شکنندگی محیط زیست استان را هم باید در نظر گرفت، از طرفی عدم تمایل و توان شهرداری‌ها در دفن مناسب زباله یکی از معضلات جدی است که طی این سال‌ها شهرداری‌ها به حریم محیط زیست استان تجاوز کردند.

وضعیت بغرنج زیست محیطی زباله در مازندران

وضعیت محیط زیست در مازندران به حدی بغرنج شد که استاندار مازندران برای نخستین‌بار در جمع رسانه‌ها اعلام کرد که زباله در استان دپو می‌شود و  محیط زیست مازندران حساسیت‌های خویش در این حوزه را تقویت کرده است.

زباله و دغدغه رسانه‌ها

رسانه‌ها به صورت جسته و گریخته و گاهی هم به صورت جدی در ارتباط با بحث ساماندهی زباله به میان می‌آورند یکی از سوالات جدی اهالی رسانه در جمع مدیران استانی و شهرستانی به ویژه اعضای شورای شهر بحث ساماندهی زباله است.

با جست‌وجو در فضای مجازی و رسانه‌ای استان مازندران به وعده‌های عملیاتی نشده زیادی در ارتباط با ساماندهی زباله و احداث زباله سوز در استان مازندران می‌رسیم.

زباله و وعده‌های عملیاتی نشده

از سال 90 وعده‌های احداث کارخانه زباله‌سوز به صورت جدی‌تر مطرح شده و حتی مدیران در حد معاون استاندار و خود استاندار قول بهره‌برداری دو نیروگاه زباله‌سوز در مازندران که مربوط به نوشهر و چالوس است را به مردم دادند.

بهره‌برداری از کارخانه زباله‌سوز ساری به صورت جدی‌تر در سال 95 به دلیل انتقادهای شدید مردمی در منطقه چهاردانگه ساری به صورت جدی‌تر مطرح شده است.

مجری طرح و سرمایه‌گذار مشکلی در تامین اعتبار نداشته و همیشه توپ اصلی مشکلات در زمین دولت از جانب شهرداری و اعضای شورای شهر بوده و هر وقت که رسانه‌ها تاخیر در اجرای پروژه زباله‌سوز ساری را مطرح می‌کردند با بحث عدم تامین اعتبار از سوی دولت مواجه بودند.

وعده احداث کارخانه‌زباله سوز آخرین قولی بوده که اعضای شورای شهر ساری داده و حتی رسانه‌ای هم شده است، اما حقیقت ماجرا این است که در حال حاضر همچنان متولیان و مجریان طرح با عدم تامین اعتبار از سوی دولت و کم کاری از جانب شهرداری‌ مواجه هستند.

دغدغه‌های مجری کارخانه زباله‌سوز در مازندران

مجری طرح کارخانه زباله‌سوز در مازندران در ارتباط با فعالیت کارخانه‌زباله سوز در استان و همزمانی فعالیت این مجموعه اظهار کرد: مجموعه زباله‌سوز تهران سه سال و 9 ماه راه‌اندازی شده است و این پروژه همزمان با فعالیت پروژه‌های زباله‌سوز در مازندران آغاز شده بود.

حجم زباله‌ای که روزانه در تهران می‌سوزد و از آن برق تولید می‌شود

امامی با بیان اینکه قرارداد پروژه کارخانه زباله‌سوز ساری به صورت BOT است، گفت: 40 درصد از عملیات اجرای این پروژه توسط مجموعه ما تامین می‌شود، باید ابنیه توسط شهرداری ساری و اعتبار خرید تجهیزات باید توسط دولت تامین شود.

وی با اعلام اینکه روزانه از 200 تن زباله تولیدی تهران برق تولید می‌شود، افزود: این پروژه  موفق برای بخش خصوصی است به همین دلیل شهرداری تهران با تامین هزینه نسبت به اجرای این پروژه اقدام کرده است.

وضعیت زباله سوز نوشهر 

مجری پروژه زباله‌سوز مازندران میزان پیشرفت فیزیکی زباله‌سوز نوشهر را بیش از 90 درصد اعلام کرد و افزود: همه تلاش ما این است که این مجموعه تا پایان سال 97 به بهره‌برداری برسد.

امامی در ارتباط با تکمیل ساختار پروژه زباله‌سوز در نوشهر افزود: همه اشکالاتی که در این مجموعه وجود داشت را تلاش کردیم که در پروژه زباله‌سوز نوشهر رفع نقص کنیم و نیروگاه زباله‌سوز ساری بسیار مجهزتر است.

وی با اعلام اینکه خروجی نیروگاه زباله‌سوز تهران براساس استانداردهای آمریکا است، گفت: به صورت رندمی محیط زیست بر عملکرد فعالیت کارخانه زباله‌سوز تهران نظارت دارد.

آخرین وضعیت کارخانه زباله‌سوز ساری

مجری پروزه زباله‌سوز ساری در ارتباط با آخرین وضعیت این کارخانه افزود: برای تامین تجهیزات با پیشرفت 64 درصدی مواجه هستیم، پیشرفت ابنیه ما 36 درصد است و نیروگاه زباله‌سوز ساری در مرحله طراحی است.

وی با اعلام اینکه تنها پسماند زباله‌سوز پسماند خطرناک فلزات سنگین است که پس از بی‌خطرسازی دفن می‌شود، افزود: از 200 تن زباله در روز 1.5 درصد باقی می‌ماند.

دلایل تاخیر در اجرای پروژه زباله‌سوز ساری

امامی دلایل تاخیر در اجرای پروژه زباله‌سوز مازندران را عدم تامین اعتبار مناسب، طولانی شدن پروسه دریافت مجوزهای زیست محیطی و در برخی مواقع کم کاری شهرداری‌ها عنوان کرد و افزود: با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده پروژه زباله‌سوز نوشهر تا پایان سال 97 و اگر اعتبارات کارخانه زباله‌سوز ساری به موقع تامین شود حدود 6 ماه دیگر این پروژه هم قابل بهره‌برداری است.

میزان رضایت‌مندی مجری طرح از شهرداری ساری

وی با اعلام اینکه روند ساخت ابنیه توسط شهرداری ساری رضایت‌بخش نیست، گفت: ما همه توان خویش را برای تکمیل این مجموعه در دستور کار داریم به شرطی که اعتبارات اجرای این طرح به موقع انجام شود.

به گزارش فارس، در حال حاضر زباله‌های استان مازندران به صورت نامناسب در جنگل‌های و اراضی منابع طبیعی به صورت نامناسب دپو می‌شود.

زباله و دغدغه مردم منطقه چهاردانگه ساری

میزان زباله‌های تولیدی در مازندران در شرایط عادی 3 هزار تن و زمان حضور مسافر به دو برابر ظرفیت فعلی می‌رسد.

ساخت کارخانه زباله‌سوز در شهر ساری از حدود 12 سال پیش قرار بود که عملیاتی شود اما به دلایل که در گزارش ذکر شد تاکنون به صورت لاینحل باقی مانده است.

نفوذ شیرابه‌های زباله ساری به دلیل اینکه در مرز استان سمنان و مازندران در جنوبی‌ترین نقطه استان دفن می‌شود مورد انتقاد مردم در فولادمحله سمنان قرار گرفته است.

در بازدید اخیری  که نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی از محل دپو زباله‌سوز در ساری داشته است خواستار تغییر مکان دپو زباله‌سوز ساری شده است.

گزارش میدانی خبرنگار فارس از محل کارخانه زباله‌سوز تهران

روز گذشته خبرنگاران مازندران برای بازدید از روند امحای زباله عازم شرکت تی‌تی‌اس در تهران شدند.

میزان درآمد مجری طرح از احداث کارخانه زباله‌سوز

پروژه کارخانه زباله‌سوز ساری در زمینی به مساحت بیش از 3 هکتار در حال فعالیت است و روزانه بیش از 200 تن زباله در این محل سوزانده و از آن حدود  3.8 دهم مگاوات برق تولید می‌شود که بنا به اظهار مدیرعامل این مجموعه ماه گذشته حدود یک‌میلیارد و 200 میلیون تومان بابت فروش برق درآمد کسب کردند.

آنچه در محل کارخانه زباله‌سوز دیده شد

صرف صبحانه و ناهار در محل کارخانه از نکات قابل توجه در کارخانه زباله‌سوز تهران بوده که نشان‌دهنده  نبود بوی آزاردهنده بود که این  مسئله حتی در محیط و حیاط محوطه هم بو ناشی از زباله احساس نمی‌شده است.

در مجموعه کارخانه زباله‌سوز تهران در حال حاضر 50 نیرو انسانی مشغول کار هستند  و مجری طرح علاقه‌مند است که کارخانه زباله‌سوز ساری سریع‌تر به اتمام برسد.

جاوید عباسی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.