پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

وزارت جهاد برای مدیریت کشت برنج سیاستی ندارد

دبیر انجمن برنج کشور گفت: وزارت جهاد کشاورزی برای محدودیت کشت برنج در استان‌های غیرشمالی اصلا سیاستی ندارد که پیاده کند.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، جمیل علیزاده شایق در گفتگو با مهر درباره محدودیت کشت برنج در استان‌های غیرشمالی کشور، اظهارداشت: وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌کند در سال‌جاری میزان تولید برنج دو میلیون و ۲۰۰ هزارتن است و سال گذشته یک میلیون و ۷۰۰ هزارتن از این محصول در کشور تولید شده، بنابراین امسال نسبت به سال ۹۴، ۲۵ درصد افزایش تولید در این زمینه داریم.

 

وی اضافه کرد: در آمار تولید ۲۵ درصد رقم بزرگی است و باید سوال کرد وزارت جهاد کشاورزی چه کاری انجام داده که میزان تولید به این اندازه افزایش یافته است؟

 

دبیرانجمن برنج کشور افزایش عملکرد چشمگیر را طی این یکسال ناممکن دانست و افزود: یکی از راهکارها در این زمینه حمایت از ارقام پرمحصول بود اما سطح زیرکشت این ارقام در کشور کاهش یافته است چراکه در ۴ تا ۵ سال اخیر هیچ حمایتی از این ارقام نشده و به همین دلیل سطح زیر کشت آنها نه تنها بالا نرفته  بلکه مقداری هم افت کرده است.

 

شایق تصریح کرد: دولت سیاستی برای حمایت از ارقام پرمحصول ندارد، نه این ارقام را خرید تضمینی می‌کند و نه اقدام موثردیگری انجام می‌دهد بنابراین افرایش عملکرد چشمگیر طی این مدت منتفی و معجزه‌ای در این زمینه رخ نداده است.

 

وی ادامه داد: دلیل دوم برای افزایش ۲۵ درصدی میزان تولید این موضوع می‌تواند باشد که کشاورزان اصلا به وزارت جهادکشاورزی گوش نکرده  و در ۱۴ استانی که قرار بود کشت این محصول محدود شود، سطح زیرکشت آن را افزایش داده‌اند.

 

شایق با اشاره به اینکه برخی از کارشناسان معتقد هستند وزارت جهاد کشاورزی در اجرای سیاست‌های خود در زمینه محدود کردن کشت برنج در استان‌های غیرشمالی موفق نبوده است، تصریح کرد: وزارت جهادکشاورزی اصلا سیاستی نداشته که بتواند پیاده کند؛ سیاست داشتن به این معناست که وزارتخانه مذکور اعلام کند کشاورزان این ۱۴ استان برنج نکارند و به جای آن فلان محصول را کشت کنند که چنین چیزی از سوی مسئولان وزارت جهاد گفته نشد.

 

دبیر انجمن برنج کشور افزود: نکته دیگری که مسئولان وزارت جهاد و خیلی از کارشناسان آن را نادیده می‌گیرند این است که آیا واقعا ما زراعت دیگری در کشور نداریم که به اندازه برنج آب مصرف کند؟ قطعا داریم؛ اما چرا کسی به آنها پیله نمی‌کند؟

 

وی اظهارداشت: اگر مصرف آب برنج کنترل و مهار شود و به اندازه‌ای که گیاه لازم دارد آب در اختیار آن قرار بگیرد، مساله خاصی پیش نمی‌آید؛ البته در استانی مانند اصفهان با توجه به اینکه در حاشیه زاینده رود چاه‌هایی حفر شده و کشاورزان از آن استفاده می‌کنند، این کار به صلاح نیست.

 

شایق گفت: اما در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، لرستان و ایلام اصولا از آب‌های سطحی برای آبیاری برنج استفاده می‌شود و آب زیر زمینی در این زمینه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد ضمن اینکه خیلی از رودخانه‌ها بویژه رودخانه‌های فصلی در صورت عدم استفاده کشاورزان به دریا می‌ریزد، بنابراین چه مشکلی وجود دارد که کشاورز از این آبها استفاده کند؟

 

دبیرانجمن برنج کشور با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید برای محدودیت کشت برنج، سیاست مشخص کند، اضافه کرد: زمانی که مسئولان اعلام کردند در استان  فارس نباید برنج کشت شود، قیمت برنج کامفیروز که یکی از بهترین برنج‌های دنیا است، ناگهان گران شد به طوری که  در اردیبهشت امسال نرخ این برنج  ۵ برابر دو سال قبل شده بود.  

 

شایق افزود: مسئولان با این کار قیمت برنج‌های محلی را در استان‌ها بالا بردند درحالی که این برنج‌ها اصلا از استان‌های فوق بیرون نمی‌آمد و صرف مصرف داخلی خود آنان می‌شد.

 

وی با بیان اینکه کشت برنج باید محدود شود نه ممنوع، گفت: در هر استانی مناطقی وجود دارد که به آب‌های زیرزمینی آسیب وارد نمی‌کند و ارقامی هست که باید حفظ شود.

 

دبیرانجمن برنج کشور تاکید کرد: وزارت جهاد برای این منظور باید سیاست خود را مشخص و سپس اعلام کند من در قبال این دستوری که می‌دهم چه وظایفی را بر عهده می‌گیرم و در شمال چگونه جبران تولید جنوب را می‌کنم؟

 

شایق همچنین با بیان اینکه امسال میزان تولید برنج  حداقل ۲ میلیون و ۲۰۰ هزارتن است، افزود: میزان تولید از این عدد بیشتر است؛ امسال وضع آب در استان‌هایی که برنج کشت می‌شود برای این محصول مطلوب بود ضمن اینکه  در سال‌جاری تولیدات کیفیت بالاتری نسبت به سال گذشته دارند چراکه آفتاب خیلی خوبی داشتیم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.