پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

همسن با نیروگاه زباله‌سوز تهران اما هنوز به دنیا نیامده!

0

پروژه نصب زباله سوز نوشهر از سال ۹۰ مطرح شد اما با وجود تمامی وعده وعیدهای مسئولان به دلایل مالی تا به امروز به بهره برداری نرسیده است این درحالی است که ساخت همین زباله سوز در تهران چندین سال پس از نوشهر مطرح شده و اکنون چهارمین سال فعالیت خود را سپری می‌کند.

شهرهای شمالی کشور امروز با حجم بالای پسماند مواجهند که به دلیل سطح بالای آب‌های زیرزمینی امکان دفن آنها وجود ندارد.

زباله‌سوزی از روش‌های امحای پسماند است که در ایران برای نخستین‌بار مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ نیروگاه زباله سوز ‏نوشهر یکی از ‏مهم‌ترین پروژه‌های ملی بوده که با این روش برای نخستین‌بار در دولت دهم در استان مازندران، مطرح و قرارداد این پروژه با مشارکت ‏یکی از شرکت‌های معتبر چینی از سال ۹۰ بسته شد اما به دلیل مشکلات ‏کمبود اعتبارات و مشکلات زیست محیطی تنها با ۲۰ درصد ‏پیشرفت فیزیکی راکد ماند تا اینکه پس از مدت‌ها مشکلات ‏آن از نظر اعتباری و زیست محیطی، برطرف و از اسفند سال ۹۵ تاکنون با ‏تزریق اعتبار، این پروژه ملی با سرعت ‏خوبی در حال اجراست.

این پروژه که ظرفیت امحاء ۲۰۰ تن زباله را در طول روز دارد، از نوع پروژه‌های سرمایه‌گذاری و تکنولوژی ‎ PYROLYSIS ‎& GASIFICATION ‎ ‏ ‏است و این نیروگاه با استفاده از انرژی حرارتی حاصل از سوزاندن زباله و تبدیل آن به انرژی ‏الکتریکی به میزان ۲ مگاوات در ساعت برق ‏تولید می‌کند؛ سیستم فیلتراسیون گازهای خروجی این پروژه بر طبق ‏الزامات استاندارد‏ EPA ‎ بوده و در حال حاضر پیشرفت خوبی دارد اما بنا به مشکلاتی با وجود قول‌هایی که مسئولان دادند تاکنون به بهره برداری نرسیده است. ‏

ساخت این پروژه به عهده شرکت تدبیر و ‏توسعه سلامت( ‏ TTS ‏) که به عنوان یک هلدینگ در اردیبهشت سال ۸۸ از چهار شرکت ‏زیرمجموعه تشکیل شده و با هدف ‏فعالیت در زمینه‌های محیط زیست اعم از مدیریت پسماند شهری، بیمارستانی و ساختمانی و انرژی‌های نو ‏تاسیس شده ‏است.

عملیات ساخت نیروگاه زباله سوز نوشهر در اردیبهشت ماه سال ۹۰ با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست وقت کلنگ زنی شد و با وجود اینکه از سفر مقام معظم رهبری دارای اعتبار شد اما به علت عدم همکاری سازمان محیط زیست و ندادن مجوزهای لازم پروژه‌ای که قرار بود یک ساله به بهره برداری برسد عملا به تعویق افتاد و تا سال ۹۵ تنها ۱۹ درصد پیشرفت فیرزیکی داشت.

شهردار وقت نوشهر در آبان ماه ۹۵ در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها توقف نیروگاه زباله سوز نوشهر را به دلیل نداشتن نقدینگی عنوان کرده و گفته بود برای تکمیل آن نیاز به ۲۵ میلیارد تومان اعتبار است.

فرهاد بنی شیخ‌الاسلامی در همان زمان اعلام کرده بود که این نیروگاه به علت نداشتن مجوز زیست‌ محیطی در دوره پیش دارای مشکلاتی بود و برای رفع این مشکل سه سال وقت گذاشته شد و سرانجام با انتخاب مشاور زیست‌محیطی مجوز زیست‌محیطی آن‌ برطرف شد.

وی، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل نیروگاه را ۲۵ میلیارد تومان اعلام کرده و گفته بود در صورت تأمین نقدینگی نیز، تکمیل نیروگاه زباله‌سوز نوشهر دو سال زمان می‌برد.

در همان زمان با پیگیری‌های علی شادمان، فرماندار وقت، شیخ الاسلامی شهردار وقت و نیز امامی، سهامدار شرکت TTS تا حد زیادی مشکلات برطرف شد و ساخت ابنیه پروژه با سرعت خوبی روبه جلو رفت.

* اعلام توقف پروژه نیروگاه در سال ۹۶

علی شادمان، فرماندار وقت نوشهر در سال ۹۶ در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های استان گفته بود در زمستان سال گذشته شهردار اعلام کرده که سازمان بازرسی توقف پروژه نیروگاه زباله‌سوز نوشهر را اعلام کرده در حالی که ۱۹ درصد پیشرفت فیزیکی هم داشت اما با یک مذاکره تلفنی با مدیرکل بازرسی استان این مشکل برطرف شد.

در همان زمان فرماندار وقت نوشهر درباره مخالفت برخی افراد با احداث این نیروگاه به دلیل آلوده کردن محیط‌ زیست، گفته بود “برخی افراد براساس ناآگاهی به محیط‌زیست فشار آورده بودند که این نیروگاه آلوده کننده بوده و برای محیط‌زیست ضرر دارد اما در سفری که مدیر محیط‌ زیست شهرستان نوشهر به کشور چین داشت و از نزدیک چنین پروژه‌ای را دید و با عملکرد آن آشنا شد سبب شد تا وی قانع شود که پروژه نیروگاه زباله‌سوز نوشهر خطرات زیست‌محیطی ندارد، بلکه در راستای حفظ و حراست از محیطی‌زیست طبیعی و انسانی است.”

بهروز امامی، سهامدار شرکت تدبیر و توسعه و طرح تجارت سدید و طرف قرارداد با شرکت چینی، در همان مصاحبه، نیروگاه زباله سوز نوشهر را یک پروژه عظیم ملی دانسته و گفته بود” این شرکت به نمایندگی از شرکت چینی است که به صورت مشارکتی با طرف ایرانی قرارداد ۴۰ درصدی بسته و ۶۰ درصد منابع مالی نیز مربوط به شهرداری نوشهر است. “

وی با اشاره به حضور مداوم و مؤثر فرماندار نوشهر و نقش وی در تسریع روند کار پروژه، گفته بود” از زمانی که شادمان، مستقیماً وارد نحوه اجرای پروژه شده است پیشرفت فیزیکی این نیروگاه سرعت قابل ملاحظه‌ای یافته و از ۱۹ درصد پیشرفتی که اسفند سال گذشته داشته به ۷۷درصد کنونی رسیده است.”

امامی در همان مصاحبه اعلام کرده بود اگر مشکلی در منابع ایجاد نشود پروژه در ۲۲ بهمن سال ۹۶ به بهره برداری می‌رسد و پس از روشن شدن کوره‌ها به مرور برق هم تولید و وارد مدار می‌شود.

وی  گفته بود “این نیروگاه یک فرآیند کامل بوده که شیرابه آن هم تصفیه و هم ‏تفکیک می‌شود و ‏مخلوط‌سوز است یعنی نیاز نیست زباله‌ها از هم تفکیک داده شوند، تنها خاکستر قابل استفاده از ‏فرآیند سوختن زباله باقی می‌ماند و از ‏نتیجه فرآیند نیز برق تولید می‌شود و خاکستری که باقی می‌ماند پس از دفن با ‏خاک نیز می‌تواند برای کارخانه بلوک‌زنی مورد استفاده قرار ‏گیرد.‏

*وعده‌هایی که اجرایی نشد!

اما علی نبیان معاون عمرانی وقت استانداری مازندران در سال ۹۵ در جلسه بررسی مشکلات شهری نوشهر اعلام کرده بود” نیروگاه زباله سوز نوشهر تا پایان سال ۹۶ تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد و اضافه کرده بود: “نیروگاه زباله‌سوز نوشهر از اولویت‌های سفر دولت به استان به شمار می‌رود و از طریق وزارت کشور و معاون توسعه و عمران پیگیر این موضوع هستیم و در نهایت اعلام کرده بود: تا پایان سال ۹۶ نیروگاه زباله‌سوز نوشهر، تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.

محمد اسلامی استاندار وقت مازندران در تیر ماه سال ۹۷ در کارگروه مدیریت پسماند مازندران در ساری از افتتاح نیروگاه زباله سوز نوشهر در مهرماه سال جاری خبر داده و گفته بود: ” طبق گزارش شهرداری‌ها نیروگاه زباله سوز نوشهر تا مهرماه و ساری نیز تا پایان سال ۹۷ تکمیل می‌شود. “

علی نبیان معاون عمرانی استاندار مازندران در تابستان سال ۹۷ اعلام کرد که نیروگاه زباله سوز نوشهر با توجه به پیشرفت ۹۴ درصدی که دارد تا پایان سال وارد مدار می‌شود و تنها کف سازی‌ها و محوطه سازی آن باقیمانده است.”

وی گفته بود” مشکل آبی این بخش هم ظرف حداکثر سه هفته آینده حل می‌شود و عملیات خطوط انتقال برق هم تا ۹۰ درصد انجام شده است. همچنین تجهیزات این نیروگاه به طور کامل وارد پروژه شده و تیم متخصص چینی در محل حاضر است اما به خاطر بالا بودن هزینه اقامت، امکان جایگزینی آن‌ها با تکنسین های ایرانی وجود دارد و در نهایت با برنامه ریزی های انجام شده قول داد تا پایان سال این نیروگاه به بهره‌برداری برسد.

تاکنون برای این پروژه  ملی ۸۵ میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل شدن آن نیازمند ۲۰ میلیارد تومان اعتبار است.

پروژه احداث کامل نیروگاه ۲۰۰ تنی زباله سوز به متراژ ۱۱ هزار مترمربع زیربنا و ۱۲ هزار مترمربع محوطه سازی شامل احداث مخزن زباله به ارتفاع ۳۵ متر با اسکلت بتنی و سالن بویلرها، سوله‌های تفکیک و آموزش، دودکش بتنی به ارتفاع حدود ۶۵ متر طول و چندین سازه مرتبط دیگر است که هنوز بهره‌برداری آن در هاله‌ای از ابهام مانده است.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، جمعی از خبرنگاران رسانه‌های مختلف نوشهر و چالوس، عضو شورای شهر نوشهر، روابط عمومی شهرداری و جمعی از سمن های مردم نهاد زیست محیطی بازدیدی از نیروگاه زباله سوز تهران که از سال ۹۳ آغاز به کار کرده است داشته‌اند تا به طور مستقیم در جریان فرآیند سوخت زباله در این نیروگاه قرار گیرند و بررسی کنند که مشکل اصلی نیروگاه نوشهر که تاکنون به بهره برداری نرسیده چیست؟

تشریح فرایند کار نیروگاه زباله سوز تهران

علی حبیبی پور، یکی از کارشناسان نیروگاه زباله سوز تهران در حاشیه این بازدید اظهار کرد: روزانه ۸۰۰۰ تن زباله وارد مجموعه آراد کوه تهران می‌شود و تعداد ۱۰ خط تفکیک در این مجموعه وجود دارد که به تفکیک زباله ها می پردازد. از این ۸۰۰۰ تن حدود ۳۴۰۰ تن شامل زباله پلاستیکی، منسوجات و موادی که قابلیت سوختن دارند است.

وی افزود: زباله‌ای که وارد می شود همان روز سوخته نمی‌شود بلکه ۵ تا ۶ روز داخل پیت باقی می‌ماند تا رطوبت و شیرابه زباله ته‌نشین شود، آنچه که شبیه آبکش دور مخزن قرار گرفته باعث می‌شود شیرابه از دور خارج و وارد سیستم تصفیه شود.

کارشناس نیروگاه زباله سوز تهران با اشاره به اینکه زباله‌ها در کوره اول ۸۵۰ درجه سانتیگراد حرارت می‌دیده و می‌سوزند و در کوره دوم این حرارت به ۱۲۰۰ درجه می رسد، تصریح کرد: در این فرآیند نه سوخت کمکی و نه مشعل وجود دارد بلکه از خود زباله‌ها حرارت ایجاد شده و می‌سوزد و پس از آن وارد بویلر می‌شود در نتیجه این حرارت بخاری با ۴۰۰ درجه تولید خواهد شد که در نهایت بخار برای تولید برق به توربین و ژنراتور منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: در زمان سوختن زباله گازی تولید می‌شود، برای حل مشکل زیست محیطی آن استوانه‌ای تعبیه شده است که در آن محلول آب و آهک تولیدی خود شرکت قرار دارد که  با نازل بر سر راه گازها پاشیده می‌شود؛ همه این فرآیند از زمانی که زباله ریخته می‌شود و تا زمانی که دود شده و بیرون می‌آید ۴۰ دقیقه طول می‌کشد.

روزانه ۲۰۰ تن زباله در نیروگاه تهران سوزانده می‌شود

حبیبی پور با اشاره به اینکه روزانه ۲۰۰ تن زباله در نیروگاه تهران سوزانده می‌شود، یادآور شد: به ازای سوزاندن ۲۰۰ تن زباله ساعتی سه مگاوات برق تولید می‌شود؛ از ۲۰ بهمن ۹۳ که این نیروگاه راه‌اندازی شد تاکنون ۱۹۱ هزار و ۵۳۹ تن زباله سوزانده شده و ۴۹ هزار و ۷۵۶ مگاوات برق نیز تولید شده است.

وی با بیان اینکه ۵۵ پرسنل این نیروگاه  در چهار شیفت کار می‌کنند و خط ها باید ۲۴ ساعته روشن باشند، افزود: تفکیک زباله در چنین نیروگاه هایی  بسیار مهم است و باید همه مردم از مبدا زباله های خود را تفکیک کنند.

*شهرداری ها اطلاعات کافی از مدیریت پسماند ندارند

جواد نصیری، کارشناس پسماند و انرژی های نو در نشست با خبرنگارن و سازمان های مردم نهاد در حاشیه بازدید از نیروگاه زباله سوز تهران گفت: یکی از مشکلات ‏در حوزه مدیریت پسماند عدم اطلاعات کافی مردم در این حوزه ‏و حتی ناکافی‌بودن اطلاعات شهرداری‌ها است.‏ زباله تر کشور ما نسبت به سایر نقاط دنیا بیشتر است چرا که در دنیا مدیریت یک پارچه پسماند وجود دارد، یعنی از تولید تا ته خط مدیریت می‌شود.

وی، یکی از خطرناک ترین دودهای دنیا را دود حاصل از سوختن زباله در فضای آزاد اعلام کرد و یادآورشد: پردازش و مراقبت های پس از دفن زباله بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه زباله به هیچ عنوان طلای کثیف نیست، بلکه تنها یک معضل است که مدیریت صحیح می‌تواند آن ‌را ‏به طلا تبدیل کند، ‏تصریح کرد: مدیریت یکپارچه پسماند این است که ما همه سیستم‌ها را بتوانیم با هم و درست بچینیم، به خوبی زباله‌ها راجمع و به درستی امحا کنیم، زیرا اگر ‏خوب امحا نشود مشکل‌ساز خواهد بود.‏

این کارشناس پسماند و انرژی‌های نو با اشاره به اینکه کمپوستی که این گونه در کشور اجرا می‌شود برای شمال مناسب نیست، اظهار کرد: در یکی از ‏چهار مرحله باید زباله ‏خشک شود، زیرا زباله جذب بالایی از آب دارد، بنابراین باید در انتخاب سیستم دقت شود و با وضعیت ‏کنونی کمپوست، خطر انتشار بیماری زیاد است. روش کمپوست برای شمال مناسب نیست و بهترین کار، بازیافت در مبدأ است که ‏شهرداری‌ها باید در این حوزه از کارشناسان استفاده کنند.

نصیری تاکید کرد: نیروگاه‌های زباله‌سوز در اروپا هم طراحی و ساخته می‌شود، اما شرکت چینی مشابه آن‌را با قیمت ‏مناسب‌تر اجرا می‌کند و ‏تنها سرمایه‌گذار در این بخش فعلاً به صورت عملی و اجرائی شرکت ‏ T.T.S ‏ است. ‏

مدت ۵۰ سال است که زباله ها در نوشهر انباشته شده است

بهروز امامی، سهامدار شرکت مهندسی تدبیر توسعه سلامت TTS و طرح سدید نیز در ادامه با بیان اینکه مدت ۵۰ سال است زباله ها در محل فعلی نوشهر انباشته شده است، اظهار کرد:اگر نگاه ما ملی باشد آن زباله‌ها باید پاکسازی شود بنابراین طرحی مصوب و مجوز آن گرفته شد که زباله های پیشین نیز در سالنی جدا ساماندهی و سوزانده شود.

وی با بیان اینکه یکی از مزایای بزرگ  نیروگاه  نوشهر نسبت به تهران این است سالن جداگانه برای زباله‌های قدیمی و تصفیه شیرابه دارد، افزود: آبی که خارج می شود گرید ۲ بوده و برای کشاورزی مناسب است.

سهامدار شرکت مهندسی تدبیر توسعه سلامت TTS و طرح سدید با اشاره به موانع موجود جهت اتمام پروژه نیروگاه نوشهر بیان کرد: تامین آب موردنیاز نیروگاه، تامین برق اولیه و عدم حمایت در مشارکت مالی از جمله علل تاخیر در افتتاح پروژه است. دولت باید در تامین کسری اعتبار لازم که بیش از ۲۰۰میلیارد ریال است  اهتمام ورزد تا متحمل هزینه‌های اضافی بیش از این نشویم.

امامی گفت: حدود ۱۰۰ درصد تجهیزات به محل پروژه، وارد و ۵۰ درصد تجهیزات نصب شده و حدود ۹۴ درصد از عملیات بخش ابنیه انجام شده و ۱۰ میلیارد تومان جهت تکمیل بخش ابنیه مورد نیاز است.

نماینده شرکت سرمایه‌گذار در نیروگاه‌های نوشهر، ساری، رشت و تهران با اشاره به اینکه با مشکل نقدینگی و اعتبار در روند ساخت نیروگاه‌های زباله‌سوز نوشهر و ساری روبه‌رو هستیم، اظهار کرد: پروژه نیروگاه زباله‌سوز نوشهر در سال ۹۰ آغاز و در سال ۹۵ ارزیابی زیست‌محیطی آن اخذ شد.

امامی با تأکید بر اینکه همه تلاش ما در نوشهر این است تا با احداث نیروگاه زباله‌سوز، معضل زباله‌های این شهرستان برطرف شود، افزود: سعی داشتیم تا نیروگاه زباله‌سوز را برای دهه فجر افتتاح و به بهره‌برداری برسانیم اما وقتی پول نیست تا قسمتی از ابنیه اجرا شود چه باید کرد.

*کمبود بودجه معضل اصلی بهره برداری نشدن از نیروگاه زباله سوز نوشهر

وی تصریح کرد: احداث نیروگاه زباله‌سوز تهران پس از نیروگاه زباله‌سوز ساری و نوشهر انجام شد و ساخت آن ظرف حدود ۲۷ ماهه به اتمام و به بهره‌برداری رسید و الان نزدیک به ۴ سال فعالیت دارد اما برای نوشهر حدود ۵ سال فقط دنبال مجوز زیست‌محیطی بودیم که خوشبختانه تجارب نیروگاه زباله‌سوز تهران را برای نوشهر به کار بستیم اما معضل فعلی برای این پروژه فقط بحث مالی است.

نماینده شرکت سرمایه‌گذار در نیروگاه‌های نوشهر، ساری، رشت و تهران تصریح کرد:نیروگاه زباله‌سوز نوشهر به مراتب پیشرفته‌تر، قوی‌تر، کامل‌تر و مدرن‌تر از نیروگاه‌زباله‌سوز تهران است و در سویی دیگر قطعاً ساری نسبت به نوشهر و رشت هم نسبت به ساری همین‌گونه خواهد بود چون تجارب‌ها در پروژه بعدی به کار گرفته می‌شود.

  * ساخت ۹۷ درصد از  ابنیه نیروگاه زباله سوز  نوشهر تمام شده است

علی قضابانوئی، مشاور شهرداری نوشهر و ناظر بر پروژه نیروگاه زباله سوز در خصوص پیشرفت فیزیکی این پروژه گفت:  ۹۷ درصد از  ابنیه نیروگاه زباله سوز تمام شده، همچنین تجهیزات بخش بویلرها ۹۵ درصد آن نصب گردید و اجرای حدود ۵ درصد پروژه مانده است.  با تامین اعتبار لازم، انجام مابقی پروژه کار سختی نخواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، استان مازندران با جمعیت سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر روزانه ۲۰۰۰ تن پسماند شهری و ۱۰۰۰ تن پسماند روستایی را تولید می‌کند. سرانه تولید زباله شهری به ازای هر نفر تقریبا یک کیلوگرم بوده و از این مقدار زباله تولیدی ۷۵ درصد تر و ۲۵ درصد خشک است.

گزارش از: سپیده پورشعبان، خبرنگار ایسنا

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.