پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

همایش روز جهانی خاک در مازندران برگزار شد

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، عزیزالله شهیدی‌فر امروز در همایش روز جهانی  خاک در ساری اظهار داشت: 1.3 سطح خاک کشور و 2.5 درصد اراضی کشاورزی در مازندران است که همه ما به ویژه کشاورزان باید از آن به عنوان یک ذخیره ارزشمند در پاسداری آن کوشا باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: کیفیت زندگی ارتباط نزدیکی با کیفیت محیط زیست داشته و زندگی همه موجودات به آن بستگی دارد و به دلیل اهمیت آن پیش به سوی رفع آلودی خاک شعار روز  جهانی خاک نامگذاری شد.

وی بیان کرد: سالانه هفت و نیم میلیون تن محصولات مختلف زراعی، باغی،دام و طیور در مازندران تولید می‌شود که حفظ اراضی کشاورزی و باغی از ضروریات همه ما است. همچنین خاک مازندران جایگاه خاصی دارد زیرا 10 درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را دارد.

شهیدی فر بیان کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری موضوع خاک از آب مهم‌تر است ما مشکل آب هم داریم مشکل بزرگی نیز است لیکن برای تهیه آب، راههای فراوانی وجوددارد  برای تهیه خاک حاصلخیز این راه‌ها دیگر وجود ندارد لذا  خاک مهم‌ترین بستر مدیریت منابع آب در جهان است.

این مسئول ادامه داد: راهکارهای علمی فراوانی وجود دارد تا با چالش‌هایی که در مسیر سلامت خاک است مقابله کنیم و برای حفظ خاک علاوه بر کشاورزی نیاکان ما باید  از علم روز فناوری نوین جهت کاهش هزینه‌ها و افزایش عملکرد استفاده کرد.

توجه جدی به اهمیت خاک در حیات انسان

سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش  کشاورزی و منابع طبیعی مازندران گفت: رسالت اصلی ما حفاظت از خاک به عنوان منبع اساسی در کشاورزی پایدار است که باید در حفظ این نعمت الهی گام برداریم. 

محمودرضا رمضان‌پور با بیان اینکه  اگر خاک  و گیاه سالم  باشند یقینا انسان نیز سالم  است، افزود: خاک یک بستر مهم و منابع  ارزشمند در طبیعت است که به دلیل اهمیت آن پنجم دسامبر روز جهانی خاک نامگذاری شد.

وی بیان کرد: تاکنون یک سوم خاک جهان تخریب شده و با توجه به افزایش جمعیت و حفظ بستر تولید، ما احتیاج به حفظ خاک داریم. آلاینده‌های صنعتی،کودهای شیمیایی، حشره کش‌ها، آب‌های آلوده صنایع کوچک وبزرگ از عوامل آلودگی خاک است که بدانیم آلودگی خاک کمتر از آلودگی هوا نیست که باید به آن توجه کنیم.

معاون اداره کل محیط زیست مازندران نیز گفت:خاک بستر حیات، زندگی ،پناهگاه و مامن موجودات است که ابتدا باید خاک را بشناسیم  و اگر چالش‌های حوزه خاک و زیست محیطی را بدانیم عواقب آن را نیز می‌توانیم درک کنیم.

محمود علی رکنی افزود: حفاظت به معنای بهره وری معقول از منابع در زمان و مکان مناسب است که باید برنامه جامع را برای خاک تعریف کنیم و امروز که در هزاره سوم قرار داریم با توجه به پیشرفت تکنولوژی و منابع انسانی ارزشمند از این منبع طبیعی حفاظت کنیم.

تهیه بانک اطلاعاتی خاک‌های حاصلخیز کشور

مشاور معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: خاک نقش مهمی در زندگی افراد در جامعه دارد که باید در حفاظت آن کوشا باشیم.

پرستار بیان کرد: بیشتر خاک کشور شور، قلیایی و سنگریزه است  و باید برای حفظ خاک حاصلخیز تلاش کنیم که باید بانک اطلاعاتی در این زمینه تشکیل شود. قانون حفاظت از خاک در مجلس تصویب ودر دولت دوازدهم به نتیجه رسید.

در پایان مراسم از لوگو و گواهینامه تولید مکانیزه برنج ارگانیک با حضور مسئولان رونمایی شد.

گزارش از قدسیه السادات شعبان پور

 /ح

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.