پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

همایش تجلیل از تعاونگران مازندران برپا شد

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، امروزه تعاون اهرم مناسبى براى توسعه اقتصادى و اجتماعى به شمار مى رود که مى‌تواند در بهره ورى بهینه از شرایط زندگى، کار و تولید و ارتقاى سطح درآمد و وضعیت اجتماعى جامعه مؤثر باشد.

تجربه کشورهاى توسعه یافته نشان مى‌دهد تعاونى‌ها بهترین سازمان‌هایى هستند که موفق شده اند اسباب تجمع نیروهاى پراکنده و در عین حال با استعداد و با انگیزه را فراهم کنند که نقش مهم آن در توسعه عدالت اقتصادی و اجتماعی بر کسی پوشیده نیست.

بر اساس اولویت‌های برنامه توسعه کشور می‌توان توسعه تعاونی‌ها را از ارکان تحقق اقتصاد مقاومتی و افزایش نقش مردم در توسعه متوازن کشور و استان مازندران دانست.

بر این اساس بیش از 12 هزار تعاونی در استان راه اندازی شده که تأثیر بسزایی در اشتغالزایی و رونق اقتصادی و معیشت خانوارها دارد و هم اکنون نیز دو میلیون و 600 هزار مازندرانی در این تعاونی‌ها در رسته‌های مختلف در مازندران عضویت دارند.22 اتحادیه تخصصی نیز به عنوان تشکل‌های بالادستی تعاونی‌ها در استان فعالیت دارند که بیش 150 هزار شغل پایدار را پشتیبانی می‌کنند.

فعالیت 12 هزار نفر در تعاونی‌های مازندران

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی مازندران امروز در سیزدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر مازندران گفت: از 11 هزار تعاونی در استان، هفت هزار و 200 تعاونی فعال است که بیش از 12 هزار نفر در این تعاونی‌ها مشغول به فعالیت هستند.

کامران اصغری افزود: از سال 92 تا کنون هزار و193 تعاونی در مازندران تشکیل شد که در پنج ماهه نخست امسال محصولات و تولیدات تعاونی‌های استان به ارزش شش میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شد.

جایگاه بالای مازندران در اقتصاد کشاورزی

معاون استاندار مازندران در این مراسم با بیان اینکه تعاونی‌ها فعالان اقتصادی هستند که با تلاش مجدانه در راستای تولید و اشتغال گام برمی‌دارند، گفت: مازندران با داشتن سه فرودگاه، سه بندر، تولید سالانه شش میلیون تن انواع محصولات کشاورزی که در تولید 19 محصول رتبه اول را دارد دارای ظرفیت مناسبی در این راستا است.

حسن خیریان‌پور افزود: 338 کیلومتر ساحل،389 کیلومتر راه آهن و موقعیت استراتژیکی، ارتباط با پایتخت کشور ، همجواری با کشورهای دریای خزر و داشتن نیروی انسانی خلاق، مبتکر و با داشتن ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل می‌توانیم استان را به کارکرد فرا استانی و فراکشوری ارتقا دهیم.

وی بیان کرد: در زمینه گسترش مبادلات اقتصادی باید تا برنامه ششم میزان صادرات استان را به سه میلیارد دلار ارتقا دهیم که سندجامع برای تمامی تولیدات تهیه شد.

معاون استاندار مازندران گفت: هفت هزار تعاونی در استان داریم که حدود یک میلیون و900 هزار نفر عضو عادی دارد  و باید به بخش تعاون توجه ویژه شود که دولت با تمام ظرفیت درخدمت بخش تعاون است.

مدیر امور شعب بانک توسعه تعاون مازندران گفت: مازندران از استان هایی بوده که دارای تعاونی ‌ای فراوانی بوده و بانک توسعه تعاون جهت ارائه خدمات حفظ، ایجاد، اشتغال و تامین مالی برای رفع دغذغه‌های تعاونی فعالیت می‌کند.

نوروزی با بیان اینکه تعاونی‌ها از بانک مطالبه‌گری داشته باشند تا خدمات به موقع ارائه شود، افزود: سیاست دولت جهت حمایت و فعال کردن تعاونی‌های نیمه فعال به فعال برنامه خوبی دارد که در این راستا تعاونی‌ها می توانند از تسهیلات روستایی و فراگیر استفاده کنند و بهره مند شوند.

ایجاد بازار مجازی برای تعاونی‌ها

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاونی کشور گفت: تشکیل تعانی موجب تشکیل سرمایه اجتماعی می‌شود که باید با نبوغ،کارآفرینی و نوآوری همراه باشد.

حسین نژاد افزود: کارآفرینی هوشمند است که دارای ایده باشد و شغلی به فراخور و نیاز جامعه خلق کند.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات تعاونی‌ها نداشتن بازار است که وظیفه دولت تسهیل‌گری در این امر است و خود تعاونی‌ها نیز باید با تکیه بر ایده‌های نو به فعالیت بپردازند.

حسین نژاد تصریح کرد: تلاش داریم بازار مجازی را برای تعاونی‌ها ایجاد کنیم که در این راستا سمینار آسیا و اقانوسیه در آذر ماه تشکیل می شود

در پایان از تعاونی‌های برتر استان با اهدای جوایز تجلیل شد.

 /

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.