پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

هماهنگی و همدلی۱۲ نماینده می‌تواند بسیاری از مشکلات مشترک استان را حل کند

در سال‌های اخیر دغدغه توسعه متوازن در مازندران همواره یکی از اصلی‌ترین مباحثی بوده است که دست‌اندرکاران، مسئولان و کارشناسان به آن پرداخته و سعی کرده‌اند آن را عملی کنن

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه: در سال‌های اخیر دغدغه توسعه متوازن در مازندران همواره یکی از اصلی‌ترین مباحثی بوده  است که دست‌اندرکاران، مسئولان و کارشناسان به آن پرداخته و سعی کرده‌اند آن را عملی کنند.  در این مدل توسعه که برنامه آن در سند آمایش سرزمین تهیه و نوشته شده، به تمامی بخش‌ها و مناطق مازندران متناسب با سطح برخورداری و محرومیت توجه شده و تلاش‌ها بر این است تا نابرابری منطقه‌ای کاهش یابد. اما گاه‌گاه در دوره‌های زمانی خاصی مشاهده شده که در برخی مناطق مازندران قطار توسعه کندتر حرکت کرده و بخش‌های مختلف دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شوند. یکی از این مناطق که در بخش‌هایی خاصی به آن توجه نشده، شرق مازندران است. برای مثال کمتر به شرق مازندران از دریچه گردشگری نگاه شد و همواره عمده نگاه‌ها بر گردشگری غرب مازندران معطوف بود. در این باره نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس دهم معتقد است از اولویت‌های شرق استان توجه به بحران آب، عقب ماندگی تاریخی در گردشگری، بیکاری، توسعه‌نیافتگی در کشاورزی، توجه ویژه به توسعه تجارت و ترانزیت، تمرکز بر بحث منطقه آزاد، راه روستایی، شبکه‌های مواصلاتی، توسعه باغداری و گیاهان دارویی است. «علی‌محمد شاعری» به همشهری گفت: رسیدگی به مشکل اقتصادی مردم استان با نگاه جدی به بحث بیکاری باید در رأس برنامه‌ها قرار گیرد. بیکاری معلول توسعه‌نیافتگی در کشاورزی، صنعت و خدمات است. چون معیشت غالب مردم مازندران در کشاورزی تعریف می‌شود، باید اولویت را در حمایت از کشاورزان قرار داد. توسعه صنایع کشاورزی، مقابله با واردات بی‌رویه، کمک به توسعه صادرات محصولات کشاورزی، توسعه محصولات گلخانه‌ای و آبزیان و همچنین فراورده‌های دامی از جمله مهم‌ترین بحث‌ها در این زمینه است.

 

وی با بیان این‌که اولویت توسعه اقتصادی در شرق مازندران باید روی توسعه تجارت و بازرگانی و توسعه منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد باشد، افزود: متأسفانه فرصت تبدیل امیرآباد به منطقه آزاد در سفر هیأت دولت در سال گذشته از دست رفت. چون همگرایی لازم بین نمایندگان و مسئولان وجود نداشت. تمام سعی خود را برای این رویداد در مجلس به کار می‌گیرم تا بار دیگر بحث منطقه آزاد امیرآباد مطرح و محقق شود. این مهم با تعامل دولت و مجلس و کمک استانداری مازندران قابل دستیابی است.

بحران آب و سهم ناچیز گردشگری

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه با تاکید بر این‌که بحران آب در شهرها و روستاهای شرق مازندران باید جدی گرفته شود، اظهار کرد: طی هماهنگی‌هایی که با وزارت نیرو و آب منطقه‌ای انجام دادیم، مقرر شد در صورت تأمین اعتبار، سد گلورد در سال ۹۶ آبگیری شود و امکان استفاده از آن به‌طور کامل به‌وجود آید. همچنین باید آبرسانی به مناطق روستایی که امروز وضعیت مناسبی ندارد جدی گرفته شود. بحث شبکه‌های آبرسانی فرسوده و فاضلاب شهری نیز در این زمینه بسیار مهم است. شبکه‌های فرسوده موجب هدررفت آب و مشکلات فراوان دیگری می‌شود که باید برای ترمیم آن چاره‌ای اندیشیده شود.

 

شاعری درباره گردشگری شرق مازندران نیز گفت: متأسفانه با وجود ظرفیت‌های گردشگری فراوان در بخش‌های مختلف همچون میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعت زیبا، شرق مازندران سهم بسیار ناچیزی از گردشگری دارد و نقش گردشگری در اقتصاد مردم منطقه دیده نمی‌شود. در حال حاضر سرمایه‌گذار برای استفاده بهینه از این ظرفیت‌های گسترده گردشگری دیده نمی‌شود که باید برای این موضوع تمهیداتی اندیشید. وی اظهار کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته مسئولان ذی‌ربط توجه زیادی به گردشگری شرق مازندران نداشتند که این را می‌توان در وضعیت حال حاضر آن مشاهده کرد. از روزهای آغازین کار سعی کردم بر این بخش تمرکز کنم و تاکنون نیز جلساتی در این زمینه داشته‌ایم. برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های اولیه نسبت به توسعه گردشگری شرق مازندران انجام شده و در هفته‌های آتی پروژه‌های گردشگری تعریف خواهند شد.

پایین‌ترین سرانه آسفالت راه روستایی

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه با اشاره به اهمیت توسعه امور زیربنایی و شبکه حمل و نقل شرق مازندران، خاطرنشان کرد: متأسفانه شرق مازندران پایین‌ترین سرانه آسفالت راه روستایی را دارد و جاده‌های بین شهری نیز وضعیت چندان مناسبی ندارند. جاده نکا به دریا نیمه‌تمام است و باید در نخستین فرصت به پایان برسد. جاده‌ها و شبکه‌های مواصلاتی منطقه به سمت استان سمنان و استان گلستان نیز باید ترمیم شوند.

وی دیگر بحث زیرساختی منطقه را توسعه گازرسانی به مناطق محروم دانست و گفت: به زودی شاهد عملیات اجرایی گازرسانی به مناطق هزارجریب خواهیم بود که در این زمینه توافقات اولیه انجام شده و مراحل دیگر انجام خواهد شد.

توجه به کارآفرینی و مدیریت شهری

شاعری همچنین توجه به کارآفرینی و بازپیرایی محیط شهری را از دیگر مشکلات شهرهای شرق مازندران برشمرده و افزود: صنایع دستی شرق مازندران می‌تواند نقش مهمی در کارآفرینی داشته باشد که در این زمینه هماهنگی‌های لازم را برای ارتقای صنایع دستی منطقه انجام دادیم تا بحث بازاریابی جدی گرفته شود. همچنین از طریق توسعه امور مربوط به گیاهان دارویی در منطقه و باغداری در زمین‌های شیبدار می‌توانیم تحولی در کارآفرینی به وجود آوریم.

 

وی به مدیریت شهری شهرهای شرق مازندران نیز اشاره کرد و گفت: از جهات مختلف ۵ شهر شرق مازندران نیازمند بازپیرایی فضای شهری هستند. این شهرها از منظر مناسب شهری برخوردار نیستند و در زمینه مدیریت شهری با عقب‌ماندگی‌هایی مواجهند. امیدواریم با همکاری شهرداری‌ها و شوراهای شهر بتوانیم گام‌های مهمی در این زمینه برداریم. در موضوع پسماند و زباله این شهرها نیز مشکلاتی وجود دارد که باید حل شود.  

وحدت نمایندگان

این نماینده مجلس دهم راه حل مشکلات تمامی مناطق مازندران را وحدت و همدلی نمایندگان مازندران دانست و اظهار کرد: مازندران ۱۲ نماینده باتجربه دارد که اگر این ۱۲ نماینده توان‌شان را روی هم بگذارند توان مضاعفی ایجاد می‌شود که می‌تواند تصمیمات بزرگی ایجاد کند. تاکنون جلسات مهمی با حضور همه نمایندگان استان داشته‌ایم که با هدف ایجاد وحدت رویه و تمرکز بر مسائل صورت گرفت. امیدواریم در یک ماه آینده مجمع نمایندگان دور دهم مجلس با رویکرد جدید و با هدف حل مشکلات اساسی و مشترک استان شکل بگیرد و آینده درخشانی داشته باشد. هماهنگی و همدلی این ۱۲ نماینده می‌تواند بسیاری از مشکلات مشترک استان همچون معضل پسماند، مشکل آب، آلودگی دریا، تخریب جنگل، بحث انرژی، بیکاری و مسائل کشاورزان را حل کند.

لزوم نظارت نمایندگان بر دستگاه‌ها

شاعری با بیان این‌که قانونگذاری و نظارت ۲ وظیفه اصلی نمایندگان مجلس است، خاطرنشان کرد: اگر قوانین خوب در مجلس تصویب شود و در کنار آن نظارت کافی نیز وجود داشته باشد مشکلات به تدریج کاهش می‌یابد. بسیاری از مشکلات به این دلیل است که نمایندگان مجلس نظارت کافی بر کار دستگاه‌ها ندارند. برای مثال در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی نظارت خوبی انجام نشد و نتیجه‌اش این شده که اقتصاد ما همچنان تا حد زیادی دولتی و وابسته به نفت است. باید بر مدیریت‌های ناکارآمد نظارت کافی وجود داشته باشد که امیدواریم مجلس دهم این خلا را پر کند.

نویسنده : احسان شریعت
منبع : همشهری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.