پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

هزار راه نرفته در تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری

0

پایگاه خبری چهاردانگه: حضور تیم رسانه‌ای از استان مازندران در بازدید از کارخانه زباله‌سوز تهران فرصت خوبی شد تا برخی اطلاعات در ارتباط با این کارخانه و کم کاری‌های مدیران شهری در ارتباط با ساماندهی زباله شهری هویدا شود.

اطلاعاتی که تاکنون در اختیار اصحاب رسانه قرار نداشت و همیشه اعضا شورا یک طرفه توپ کم کاری در زمینه پروژه زباله‌سوز ساری را به گردن دولت می‌انداختند، البته کم‌کاری دولت‌ها در ساخت نیروگاه زباله‌سوز ساری را نمی‌توان نادیده گرفت.

تاخیر در صدور مجوز زیست محیطی و عدم تامین اعتبار لازم برای خرید دستگاه و انتقال آن به استان مازندران از مهم‌ترین کم‌کاری‌های دولت به شمار می‌آید که بارها و بارها از سوی اعضای شورای شهر در رسانه‌ها مطرح شده اما بخش ساخت ابنیه که متولی آن شهرداری ساری تعیین شده کمتر صحبت به میان آمد.

اظهارات مجری طرح کارخانه زباله‌سوز ساری و اشاره به کم‌لطفی‌های شهردار سابق و فعلی نشان می‌دهد که تلاش‌ها چندان برای تکمیل پروژه نیروگاه زباله‌سوز در ساری جدی نیست.

پروژه زباله‌سوز ساری، نوشهر و تهران همزمان کلنگ‌زنی شده است، حجم زباله‌های تولیدی در شهر ساری بسیار بیشتر از نوشهر است، اما این پروژه هنوز با اما و اگرها همراه است و پروژه زباله‌سوز نوشهر در آستانه بهره‌برداری قرار دارد.

یک پای مسئله شهرداری است، ابنیه این پروژه باید توسط شهرداری ساخته شود، با وجود همه حساسیت‌های و دغدغه‌ها میزان پیشرفت ابنیه حدود 36 درصد از سوی مجری طرح اعلام شده است که این موضوع چندان رضایت بخش نیست.

یکی از دلایلی که اصرار بر تکمیل پروژه زباله‌سوز ساری وجود دارد، کسب درآمد از این مجموعه برای شهرداری در ازای فروش برق است.

میزان برق تولیدی از پروژه زباله‌سوز ساری در صورت همکاری دولت و شهرداری حدود 30 هزار مگاوات در سال هست که با فروش این برق پس از هفت سال که مجموعه در اختیار شهرداری ساری قرار می‌گیرد درآمد پایدار حدود 13 ساله برای شهرداری ایجاد می‌شود.

در ارتباط با میزان درآمد آنطور که مجری طرح پروژه زباله‌سوز ساری و تهران اعلام کرده است، در پروژه زباله‌سوز تهران که روزانه حدود 200 تن زباله پس از سوختن به برق تبدیل می‌شود ماهیانه حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان سودآوری داشت و با توجه به بزرگ‌تر بودن پروژه زباله‌سوز ساری میزان کسب درآمد از فروش برق دو برابر مجموعه در حال بهره‌برداری تهران است.

در حال حاضر روزانه 450 تن زباله از ساری به مقصد چهاردانگه بارگیری می‌شود، در مقصد این زباله‌ها به صورت نامناسبی دپو می‌شود که این موضوع یکی از نگرانی‌های جدی مردم در منطقه چهاردانگه و حتی استان سمنان و فولادمحله را به دنبال دارد.

به گزارش بلاغ، کل اعتبارات در نظر گرفته شده برای نیروگاه زباله‌سوز ساری از سال 90 تاکنون حدود 520 میلیارد ریال و برای نیروگاه زباله سوز نوشهر هم حدود 410 میلیارد ریال بود.

بر اساس مصوبه دولت دهم نیروگاه زباله‌سوز ساری قرار بود تا پس از تکمیل، روزانه 450 تن زباله این شهر مرکز مازندران، روستاها و شهرهای اطراف را فرآوری کند و به عنوان مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار دهد.

طبق آخرین گزارش این نیروگاه در زمینی به مساحت 6 هکتاردر داخل شهرک صنعتی شهرستان ساری در دست اجرا قرار دارد.

ساخت نیروگاه زباله‌سوز این شهر طبق مصوبه اسفندماه سال 89 دولت دهم در دستور کار قرار گرفت.

اگر از سال 90 تاکنون شهرداری ساری به تعهدات خویش سالی حداقل 10 درصد پیشرفت فیزیکی را مد نظر قرار می‌داد میزان پیشرفت فیزیکی طرح در تعهد شهرداری حداقل 70 درصد بوده است، با توجه به افزایش نرخ کالاها مورد نیاز در حال حاضر پیمانکار هم مشکلاتی برای تکمیل این پروژه دارد.

آنچه که مورد سئوال هست که چرا شهرداری سابق و فعلی ساری چندان علاقه‌ای به تکمیل این پروژه که مورد دغدغه جدی فعالان محیط زیست اقدامی نکرده و با وجود گذشت بیش از هفت سال از تصویب دولت میزان پیشرفت فیزیکی پروژه در تعهد شهرداری ساری تنها 31 درصد است؟

اگر شهرداری و متولیان آن نگرانی هدررفت سرمایه مردمی در ارتباط با انتقال زباله به چهاردانگه بابت حمل دارند نسبت به حذف بخشی از پروژه‌های غیر ضروری اقدام می‌کردند کارخانه زباله‌سوز ساری این روزها در حال بهره‌برداری بود.

به نظر می‌رسد سهم کم کاری شهرداری ساری در اجرای پروژه زباله سوز ساری و عدم تامین اعتبار دولت برای تکمیل این مجموعه برابر هست، دولت نگاه به پیشرفت فیزیکی ابنیه می‌کرد و شهرداری هم نگاه به وضعیت اختصاص اعتبار که در این بین پیمانکار طرح در حال حاضر با مشقت به دنبال تکمیل پروژه است.

با همه این اوصاف،مجری طرح اعلام کرد که اگر شهرداری ساری نسبت به تعهدات خود اقدام کند و دولت اعتبار لازم برای این بخش را اختصاص دهد،آمادگی دارد پروژه زباله‌سوز ساری را طی 6 ماه آینده به بهره‌برداری برساند.

هر چند قول بهره‌برداری پروژه زباله سوز ساری در سال 95 به مردم داده شد، سال 96 این وعده تکمیل در سال 97 اصلا حرفی در ارتباط با تکمیل این پروژه نیست و در حال حاضر بحث پرداخت اعتبارات دولتی بسیار مطرح است و حتی زمان بهره‌برداری از این مجموعه در سال 98 هم با اما و اگرها همراه است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.