پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

هدف پیامبر اکرم(ص) از بعثت کامل کردن مکارم اخلاق بود

0

لیلا صفایی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به این که حضرت محمد (ص)  هر ساله مدتی برای عبادت به کوه حرا برای راز و نیاز و تفکر می رفت گفت: سرآغاز تاریخ اسلام از روزی شروع می شود که پیامبر اکرم(ص) در خلوت محبوب در دل غاری که در دامنه کوهی در شمال مکه بود با شنیدن صدای ( یا محمد اقراء ) شگفت زده گفتند که چه بخوانم و فرشته وحی آیات آغازین سوره علق را قرائت کردند و پیامبر (ص)  آن را خواندند.

وی افزود: از دیدگاه شیعه امامیه 27 رجب آغاز بعثت رسول خدا (ص) بوده، ولی در میان دانشمندان اهل سنت زمان دقیق آن مشخص نیست، عده ای مبعث رسول اکرم (ص)  را ماه رمضان و گروهی دیگر ربیع الاول می دانستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور با بیان اینکه تاریخ نگارها تلاش های زیادی در ثبت تاریخ رویداد اسلام به ویژه تاریخ زندگی پیامبر اکرم (ص) داشتند اظهار کرد: با وجود اشاره به جزئیات، رفتار، روش و منش پیامبر اکرم (ص)  اما در برخی از رویداد های مهم و اساسی مانند ولادت،مبعث ،معراج،مکان معراج، تاریخ رحلت و تغییر قبله و مواردی از این قبیل دقت در ثبت نشده که باعث تاسف بسیار و ایجاد اختلاف بین مورخان شده است.

صفایی افزود: این اختلاف ها می تواند منشا بسیار زیادی چون اغراض سیاسی، بی توجهی به مسائل موجود، اجتهادهای شخصی و از همه مهم تر روی گردانی از ابواب علم پیامبر اکرم (ص) باشد.

وی بعثت را یک انقلاب بزرگ ضد جهل، گمراهی،فساد و تباهی دانست و اضافه کرد: خداوند با بعثت پیامبر اکرم (ص) هم بر سر بندگان خود منت گذاشته و هم اینکه بعثت در بر دارنده حکمت و تربیت است.

این عضو هیئت علمی با اشاره به  این که خداوند در نفس انسان نیازها و غرایض گوناگونی قرار داد است که همگی برای هدایت صحیح به این نیازها در فکر ارضای خود هستند تصریح کرد: خداوند ابزار ها و امکانات متعددی را در اختیار انسان قرار نهاده تا هم بتواند نیروی خود را صرف ارضای نفسانیات کند و هم بتواند جلوی خواهش های نفسانی  را گرفته و آن را تعدیل نموده و در عین حال کشش های درونی را تحت نظم و ضابطه در بیاورد.

صفایی با بیان خداوند متعال دو راهنما را در اختیار انسان قرار داده است تا حق را از باطل و راه درست زندگی کردن را یاد بگیرد افزود: یکی از راهنماها عقل و دیگری وحی و پیامبری است که عقل رسول باطنی و پیامبر رسول ظاهری است.

وی تصریح کرد: عقل به تنهایی به دلیل خطا، نقصان و آسیب پذیر بودن نمی تواند منبع خوبی برای هدایت باشد ولی خداوند در کنار عقل و همسو با آن یک راهنما که دارای عصمت و با وحی در ارتباط بوده را برای انسان ها فرستاده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تنها راه رسیدن به هادی راهنما را بعثت دانست و افزود: بعثت بزرگترین نعمت خداوند بر بشر است و جا دارد که خداوند این احسان و نیکویی را به رخ تمام بندگان بکشد و بر این نعمت منت بگذارد.

صفایی با اشاره به اینکه منت گذاری بر بخشیدن نعمت های بزرگ از جمله نعمت رسالت بسیار پسندیده و زیبا است خاطرنشان کرد: خداوند در آیه 64 سوره آل عمران بیان فرمود: ” خداوند منت نهاد که نعمت بزرگی را بخشید، هنگامی که پیامبری از خودشان برانگیخت که آیات خود را برای آنها بخواند و آنها را پاک کند و کتاب و حکمت بیاموزد و البته پیش از آن در گمراهی آشکار بودند” که خداوند در این آیه بر انسانها منت می‌گذارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اولین فلسفه بعثت را تلاوت آیات الهی دانست و تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) با خواندن آیات قرآن و آشنا کردن گوش، دل و افکار مردم با سخنان خداوند آن ها را تربیت می کرد که این خود فلسفه  تعلیم و تربیت است.

وی افزود: یکی از مهم ترین برنامه پیامبران به ویژه پیامبر اکرم (ص) تربیت انسان ها بوده، تربیت به معنی فراهم کردن زمینه و عوامل برای به فعلیت رساندن و شکوفایی استعداد های انسان در جهت مطلوب است.

صفایی در ادامه با اشاره به گفته های یکی از دانشمندان فرانسوی ” بزرگترین قانون اصلاح تعلیم و تربیت همان حقایقی است که به نام وحی قسمت به قسمت بر پیامبر اکرم (ص) نازل شده و امروز به نام قرآن در بین بشر است”، گفت: پیامبر اکرم (ص) منجی بشریت بوده و در مدت کوتاه انسان های بزرگی چون حضرت علی (ع)، حضرت فاطمه (س) سلمان فارسی، ابوذر،مقداد و غیره را تربیت کرده است.

وی در ادامه بیان کرد: از آن جایی که اهمیت اخلاق و تزکیه نفس بر هیچ کس پوشیده نیست، تنها راه نجات از فساد، جهل، جنگ و خونریزی همه در پرتو اخلاق صحیح و آراسته شدن به ارزش های مکارم اخلاقی است که چه بسا تجارب انباشته تاریخی حاکی از این است که هر جامعه ای از اخلاق فاصله بگیرد خسارت جبران ناپذیری را متحمل می شود.

عضو هئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور یادآور شد: پیامبر اکرم (ص) هدف خود را از بعثت کامل کردن مکارم اخلاق بیان کردند.

گفت و گو از زینب تذکاری خبرنگار ایسنا مازندران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.