پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نیمی از معادن استان مازندران غیرفعال است

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، هادی حمیدیان امروز در نشستی خبری با اصحاب رسانه استان اظهار داشت: معادن به دلیل انفال بودن از اهمیت ویژه ای برخوردار است که سازمان نظام مهندسی معدن یک ساختار و سازمان قانونمند بوده که به عنوان بازوی سازمان صنعت و معدن می‌تواند ایمنی و بهره‌وری را در امور معدنی افزایش دهد.

وی افزود: این سازمان با بهره‌گیری از کارشناسان توانمندو منابع انسانی می‌تواند خدماتی مانند نظارت و بازرسی مستمر بر معادن، کارشناسی میزان سوخت معادن، نظارت ویژه معادن شن و ماسه رودخانه ای، استاندارد سازی مصالح ساختمانی و مکان‌یابی استراتژی و برنامه‌ریزی استانی و صنایع معدنی را ارائه دهد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران بیان کرد: رشته‌های معدنی شامل معدن، استخراج، اکتشاف، فرآوری، متالوژی و نقشه‌برداری بوده که بدانیم معدن یک هزینه و یا تخریبگر نیست بلکه به مواد معدنی برای زیرساخت‌ها نیاز داریم که نظام مهندسی قبل از واگذاری طرح‌های معدن، طرح‌های استخراج را مشخص کند و حتی به عنوان یک جاذبه توریستی از آن استفاده کنیم.

حمیدیان گفت: متاسفانه در جنگ اقتصادی نفت به راحتی تحریم می‌کنند اما کشورهای همسایه به خصوص هند و چین مواد معدنی مورد نیاز خود را از ایران تامین می‌کند و سال گذشته پنج میلیارد دلار مواد معدنی وارد و10 میلیارد دلار صادر کردیم که این آمار نشان می‌دهد تراز مواد معدنی کشور مثبت بود.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ایران ادامه داد: ایران به لحاظ تنوع مواد معدنی با 68 مورد مواد معدنی و مازندران17 مواد معدنی دارد و رتبه اول منابع فلورین کشور را داریم و همچنین دومین منابع زغال سنگ کشور را داریم که با برنامه‌ریزی درست و اصولی معدن می‌تواند جهاد اشتغال را ایجاد کند و برای بیش از ده هزار نفر شغل ایجاد کند و اکنون 240 معدن داریم که 117 واحد فعال است و 30 معدن نیز زیر زمینی است.

وی گفت: کک‌سازی مازندران همزمان با چندکک سازی دیگر درکشور کلنگ زنی شد که درآن استان‌ها فعال هستند اما کک‌سازی سوادکوه همچنان در مرحله کلنگ باقی ماند که نیازمند پیگیری جدی مسئولان و نمایندگان است.

وی با اشاره به حمایت همه جانبه دولت از معادن استان گفت:سنگ گرانیتی کلاردشت به عنوان عروس سنگهای ساختمانی در دنیا شاخته شده بود که به دلیل معارضین محلی اکنون تولید ندارد که نیاز به حمایت جدی دولت دارد.

حمیدیان گفت:50معدن زغال سنگ دراستان ثبت شد که از این میزان15 معدن فعال و 35 معدن غیرفعال است که بیشترین فعالیت مربوط به معادن سامان سواد کوه و یا البرز مرکزی سابق است.

وی با اشاره به اهمیت امورات فنی و امنیت کارکنان دراین معدن ادامه داد: متاسفانه واقعی‌سازی قیمت زغال به درستی انجام نمی‌شود که این امرفشار مالی را روی صاحبان معادن افزایش می دهد که با افزایش فشار مالی استفاده از تجهیزات استاندارد کاهش می‌یابد که برای پیشگیری از حادثه یورت در این معدن هشدارهای لازم داده شد زیرا طبق بازرسی‌ها ایمنی در این معدن پایین‌تر از شرایط مطلوب است.

حمیدیان افزود: سازمان نظام مهندسی وظیفه گواهی صلاحیت فنی و مالی و صلاحیت سنجی اعضای خود را داردکه به لحاظ اعضا کارشناسان خوبی دارد اما در استان مهجور است که نیازمند تعامل بیشتر مسئولان به این سازمان است.

 /ح

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.