پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نوروزگردی در شهر پله های ایران

0

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: پل‌سفید شهری کوچک با طبیعتی زیبا بر دامنه رشته کوه‌های البرز، خطوط ریلی زیباتر با پل‌های مشهوری چون ورسک، با بناهای باستانی‌ای همچون اسپهبد خورشید و قلعه کنگلو در نزدیکی خویش است.

این شهر زیبا علاوه بر جاذبه‌های زیبا و رویایی اش به شهر پله‌ها نیز معروف است و به ازای هر شهروند یک پله در آن وجود دارد و گردشگران زیادی برای دیدن این پله‌ها به شهر سفر می‌کنند.

این معبر تنها معبر پلکانی شهر پل‌سفید نیست؛ چرا که مساحت مسطح دره سوادکوه کم است و جاده ترانزیتی، راه آهن و رودخانه نیز در میانه دره قرار گرفته‌اند و این امر موجب شده تا خانه‌های شهر پل‌سفید به دامنه کوه‌ها و تپه‌ها کوچ کنند و به دلیل شیب تند معابر، بیشتر آنها از نوع پلکانی و از این رو، مسیر دسترسی به بسیاری از خانه‌ها نه جاده که پله است؛ بی‌شمار پله.

در این شهر به ازای هر نفر یک پله وجود دارد. همین امر موجب شده که در چند سال اخیر این شهر به‌عنوان شهر پله‌ها معرفی شود در این شهر به ازای هر نفر یک پله وجود دارد. همین امر موجب شده که در چند سال اخیر این شهر به‌عنوان شهر پله‌ها معرفی شود.

رمضان پاریار شهردار پل سفید با اشاره به جغرافیای شهر، وجود پله در شهر را اجتناب‌ناپذیر می‌داند و می‌گوید: بر اساس شمارش معابر پلکانی بالای بیست پله، حدود ۸ هزار و۸۰۰ پله در شهر وجود دارد که با جمعیت نزدیک به ۸ هزار و ۸۰۰ نفری شهر پل‌سفید می‌توان گفت که در این شهر به ازای هر نفر یک پله وجود دارد و اگر تمام پله‌ها شمارش شود، شاید این رقم به حدود ده هزار پله نیز برسد.

پله می‌توانند برندی برای شهر پل‌سفید و امکانی برای جذب گردشگر و ایجاد درآمد باشد، اما این برندسازی در اولویت مسئولان پل‌سفید قرار ندارد

با این احتمال که در هیچ کجای ایران شهری نیست که به ازای هر شهروند یک پله عمومی وجود داشته باشد، پله می‌توانند برندی برای شهر پل‌سفید و امکانی برای جذب گردشگر و ایجاد درآمد باشد، اما این برندسازی در اولویت مسئولان پل‌سفید قرار ندارد.

برندسازی بر مبنای وجود قابلیت است و هرچند ما با شمارش پله‌ها این قابلیت را احصا کرده‌ایم اما برای تبدیل شدن به‌عنوان یک برند نیازمند نوشتن طرح هستیم تا همه جوانب بررسی شود که با توجه به شرایط مالی شهرداری و ضرورت انجام مسائل مهم‌تری همچون هدایت آب‌های سطحی، لغزش و رانش، این امر در اولویت‌های اولیه ما قرار ندارد.

شهردار پل‌سفید می‌گوید: در زمان گازرسانی همه پله‌ها شکسته شد و ما آنها را به همان شکل سابق مرمت کردیم اما برای برندسازی، سبک و سیاق مرمت بسیار متفاوت و هزینه‌بر است.

برند گردشگری شدن نیاز به سرمایه‌گذاری بخش خصوص دارد و با توجه به محرومیت سوادکوه به دلیل عدم وجود زیرساخت‌ها، میل به سرمایه‌گذاری نیز در آن پایین است و نمونه بارز این محرومیت آن است.

جاذبه‌های پل سفید

قله خیر و نرو قله‌ای نیمه جنگلی و صخره‌ای در یکی از رشته کوه‌های البرز شرقی واقع است که از شمال به منطقه سوادکوه و از جنوب به منطقه شهمیرزاد (سمنان) می‌رسد. سنگده در ارتفاع حدود ۱۲۵۰ متری و فاصله آن تا پل‌سفید (جاده فیروزکوه) ۲۵ کیلومتر می‌باشد. مرسی‌سی مکانی در وسط جنگل است

روستای برنت پل سفید

روستای خوش آب و هوای برنت که در ۱۰۶ کیلومتری جنوب ساری در ۳۰ کیلومتری شهرستان پل سفید قرار دارد. حدوداً ۸۰۰ نفر جمعیت در بهار و تابستان بخاطر موقعیت جغرافیایی جمعیت دارد. چگونه به برنت برویم در شرق تهران دو محور مواصلاتی به سمت شمال ایران وجود دارد.

آبشار سله بن

آبشارهای سله بن پل سفید در استان مازندران واقع است. آبشار سله بن در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر پل سفید و در جانب غرب جاده اصلی تهران- شمال قرار دارد. منظره این آبشار به همراه چشم انداز تلفیقی کوهستانی و جنگلی همواره طبیعت گردان بی شماری را به خود جذب می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.