پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

«نوای ممد نبودی» در ساری طنین انداز شد

0

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: ۳۷ سال از آن روز پرشکوه می‌گذرد اما هنوز خبر «خونین شهر آزاد شد» و نوای ممد نبودی ببینی شهر آزاد گشته همچنان طنین انداز است و امروز در حسینیه عاشقان ساری، دوباره این نوا با حضور کویتی پور طنین انداز شد.

بروبچه های لشگر ۲۵ کربلا و برخی‌ها که در عملیات آزادسازی خرمشهر حضور داشتند، امروز و در آستانه فتح خرمشهر، در حسینیه عاشقان ساری جمع شدند و صبحگاه قرآنی برپا کردند و در حاشیه آن، به یاد همرزمانش شهیدشان در حماسه آزادی خرمشهر، نوای ممد نبودی ببینی شهر آزادگشته را زمزمه کردند.

حسینعلی شیر آقایی جمعی لشکر ۲۵ کربلا که در عملیات آزادسازی خرمشهر حضور داشت، به خبرنگار مهر می‌گوید: در عملیات آزادسازی خرمشهر با توجه به زیاد بودن اسرای عراقی و مشکل حمل آنها به عقبه، با هر ۵۰ اسیری که سوار کامیون‌ها می‌شدند، یک بسیجی به عنوان نگهبان همراه و مراقب آنان بود، در درون یکی از این کامیون‌ها یک بسیجی کم سن وسال بر روی تاجی کامیون قرار گرفت و کامیون با سرعت حرکت خود را آغاز کرد.

وی ادامه داد: در اثر دست اندازها گاهی اوقات رزمنده بسیجی به داخل اطاق کامیون و میان اسرا پرت می‌شد و اسرای عراقی که وضع را اینگونه دیدند، او را گرفته و بر روی تاجی کمپرسی گذاشته و دو نفری پای بسیجی را نگه می‌داشتند تا او به داخل کامیون نیافتد، آنها با این کار می‌خواستند که به ایرانیان بفهمانند که کسی مراقب و مواظبشان است و با این کار می‌خواستند زودتر به عقبه و منطقه امن برسند

سرهنگ اسلامی فرمانده گردان علی بن ابیطالب (ع) تیپ ۲۵ کربلا در عملیات بیت المقدس نیز می‌گوید: جایگاه خرمشهر به لحاظ ژئوپلیتیکی آنقدر حساس بود که طی قرون متمادی این شهر خرم بارها بین ایران و دولت‌های حاکم بر سرزمین عراق از جمله عثمانی دست به دست شده است.

وی افزود: در اوایل جنگ ما هنوز نیروهای سازماندهی شده در قالب تیپ و لشکر نداشتیم ولی دشمن با آن حجم نیروهای زبده ارتشی و سلاح و مهمات به جنگ با ما آمده بود، اما همین نیروهای موجود در خرمشهر دفاع بسیار جانانه‌ای از شهر کردند.

وی ادامه داد: هرچند دشمن در مدت ۳۴ روز سرانجام موفق شد تا خرمشهر را به اشغال در آورد ولی ما در مرحله چهارم عملیات بیت المقدس در کمتر از ۲۴ ساعت با استقرار در مسجد جامع خرمشهر، این شهر را آزاد کردیم.

سرهنگ اسلامی که در آن زمان مسئول گردان علی بن ابی طالب (ع) در تیپ ۲۵ کربلا بود می‌گوید: پس از عملیات موفق فتح المبین، بچه‌های آمادگی عملیاتی خوبی داشتند، شناسایی منطقه عملیاتی بیت المقدس حکایتهای عجیبی دارد، از آبادان تا هویزه در حدود ۲۰۰ کیلومتر وسعت منطقه عملیاتی بود که برای دشمن غیر قابل تصور بود.

استانی که ۲۷۰ شهید در عملیات آزادی خرمشهر تقدیم کرد

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران با اشاره به نقش ویژه مازندران در عملیات آزادسازی خرمشهر گفت: ۲۷۰ شهید از استان در عملیات بیت المقدس تقدیم شده است.

سردار عبدالله ملکی اظهار داشت: خرمشهر در سال ۵۹ به رغم مقاومت و حضور میدان به میدان قشرهای مختلف مردم و رزمندگان اسلام، به اشغال رژیم بعث درآمد.

وی با بیان اینکه استراتژی رژیم بعث با مقاومت مردم خرمشهر دچار تغییر شد و آنان را از دستیابی به اهداف محروم کرد گفت: سرانجام پس از ۵۷۵ روز با حماسه و جانفشانی‌های رزمندگان، بسیج و مردم خرمشهر آزاد شد.

وی با گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر در سال ۶۱ عنوان کرد: آزادسازی خرمشهر نماد مقاومت ملت ایران است و باید تمرین شود تا نسل‌های بعدی از سرزمین مقدس ایران اسلامی خوب دفاع کنند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران با اشاره به شکل گیری ۱۰ کمیته سالروز آزادسازی خرمشهر افزود: مازندران در عملیات بیت المقدس نقش ویژه ای داشتند و ۲۷۰ شهید در حماسه آزادسازی خرمشهر تقدیم کرده است.

وی گفت: برای آزادسازی خونین شهر در مجموع شش هزار نفر شهید و ۲۴ هزار نفر در کشور مجروح و جانباز شدند و باید این حماسه به نسل‌های مختلف منتقل شود.

صبح پنجشنبه مراسم ویژه صبحگاه قرآنی با حضور نیروهای مسلح در حسینیه عاشقان ساری برگزار شد و با حضور کویتی پور و خوانش نوای ممدنبودی شهر آزادگشته، خاطرات آزادسازی خرمشهر دوباره جان گرفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.