پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نوای «الغوث الغوث »در دیار علویان پیچید

0

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: شرح مصائب ضربت خوردن نخستین امام شیعیان و بیان شخصیت والای امام علی (ع) در کنار قرائت دعا، محوریت آئین‌های نخستین شب قدر امسال بود و روزه داران شرکت کننده در این مراسم در مظلومیت آن امام همام اشک ماتم ریختند. مداحان اهل بیت با حضور در آئین‌های نخستین شب قدر در مناطق مختلف استان حال و هوای معنوی خاصی را ایجاد کردند.

مردم متدین و خداجوی مازندران، جمعه شب و بامداد شنبه، مصادف با شب نوزدهم ماه مبارک رمضان و نخستین شب از لیالی پربرکت قدر، با حضور گسترده خود در مساجد، مقابرآستان مقدس امامزادگان (ع) و مصلاها، به دعا و مناجات با یگانه معبود خویش، نوای «الغوث الغوث» را سر دادند.

ترنم اشک‌هایی از مهر وصداقت نسل جوان دراین آئین در ساعت‌های باقیمانده از نخستین شب پرفضیلت قدر برای برداشتن توشه یکساله از رحمت خداوند که بر دیدگان آنها جاری بود، برمعنویت مراسم امسال افزوده بود.

این آئین با بر سر گرفتن کتاب آسمانی قرآن کریم و توسل به ائمه اطهار برای مغفرت از گناهان، تلاوت آیات نورانی کلام وحی، دعای ابوحمزه ثمالی، زمزمه ذکرهای تسبیحات حضرت فاطمه زهرا (س) و برپایی نمازهای صد رکعتی تا نزدیکی‌های اذان صبح ادامه داشت.

حال و هوای شبهای قدر را باید از زبان پیرمرد روشن‌دلی جویا شد که می‌گوید: شبهای قدر حال و هوای خاصی دارد و در این شب، سرنوشت یک‌ساله همه بندگان رقم می‌خورد و چه‌بهتر که رسم بندگی را به‌درستی بجا بیاوریم.

گوشه و کنار مصلای ساری از همه سن و قشری می‌توان دید از کودکان خردسال تا پیرمردهایی که چین‌وچروک جبینشان، حکایت سال‌ها بندگی و عشق‌ورزی به اهل‌بیت دارد، اینجا، هرکه باشی، بی‌رنگ می‌شود و به قول آن پیرمرد سالخورده، آمده‌ایم تا آدمی دیگر شویم و پناهمان دهد.

دیشب مرز بین آسمان و زمین برهم خورد و افلاکیان نیز به حال خاکیان غبطه می‌خوردند که الهی العفو می‌خواندند و برای دیگران، سلامتی و آسایش می‌خواستند.

ویژه‌برنامه‌های شب قدر ۱۹ از ساعت ۲۱ تا حوالی سحر برگزار شد و سخنرانی، قرائت دعای جوشن کبیر و ادعیه ویژه این روز ازجمله برنامه‌های نخستین شب احیا بود. مراسم شب قدر در ساری با سخنرانی حجت‌الاسلام احمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری و امام‌جمعه موقت تهران در مصلا این شهر برگزار شد.

بر اساس روایات و احادیث؛ تمام لحظات ماه مبارک رمضان ویژه است که در این ماه، شب‌های قدر ویژه‌تر و شب بیست و سوم در میان شب‌های ماه مبارک جایگاه خاص تری دارد.

شب قدر، شب اندازه، هندسه و شب مقدارهاست، در این لیالی فرشتگان ویژه که خدا را تسبیح می‌کنند؛ برای مؤمنان طلب استغفار از خدا دارند. فرشتگان حامل عرش خدا در شب‌های قدر از خدا می‌خواهند، کسانی که به درگاه احدیت برای توبه جمع شده‌اند ببخشد، همچنین پدرانشان، همسرانشان، فرزندانشان و نسلشان را ببخشند.

شب قدر مهمترین و تعیین کننده ترین در سرنوشت انسان است

یک استاد برجسته حوزه ودانشگاه در آئین شب احیا در آستان مقدس امامزاده ابراهیم (ع) به خبرنگارمهر گفت: شب‌های قدر، یکی از شب‌های مهم و تعیین کننده درسرنوشت هر انسانی است.

حجت الاسلام ترابی نسب افزود: سرنوشت یک ساله ما در یک شب رقم می‌خورد، ملائکه الهی به تعبیر قرآن کریم در این شب به زمین هبوط کرده و به محضر امام زمان (عج) می رسند و مقدرات همه ما را ارائه می‌دهند و تقدیر یک سال ما تا شب قدر سال آینده به امضای حضرت می‌رسد.

وی در ادامه با اشاره به آیه «لیله القدر خیر من الف شهر» «شب قدر بهتر از هزار ماه است» شب قدر را معادل ۸۳ سال دانست و گفت: این میزان معادل عمر متوسط یک انسان است و به این معنی است که برکات حاصل از شب قدر با یک عمر برابری می‌کند چون می‌تواند سرنوشت یک عمر انسان را تغییر دهد.

حضور چشمگیر مردم بویژه جوانان و نوجوانان در مساجد و حسینیه‌های شهرها و روستاها در آئین‌های شب‌های قدر از جلوه‌های زیبای امسال مردم متدین مازندران با خالق یکتا بود.

ویزیت رایگان بیماران در امامزادگان همزمان با لیالی قدر

حجت الاسلام حیدری مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مراسم معنوی شب قدر در ۳۵۰ امامزاده و بقعه متبرکه شاخص استان برگزار شد ودر این شب‌ها از محل موقوفات و امامزادگان استان سفره‌های افطاری و سحری هم برپا می‌شود.

حجت الاسلام حیدری از ویزیت رایگان بیماران در شب‌های قدر خبر داد و گفت: این طرح در امامزاده عباس (ع) ساری، امامزاده قاسم (ع) بابل، امامزاده ابراهیم (ع) بابلسر و امامزاده عبدالحق زیرآب سوادکوه اجرا می‌شود.

دیشب همه مردم حال و هوایی دیگر داشتند و در این میان بیماران، گرفتاران و حاجتمندان بیش از همه چشم امید به دعای مؤمنان دوختند تا به حق این شب عزیز، لباس عافیت بر تن آنها پوشانده شود و حاجت روا شوند.

در آموزه‌های اسلامی و شیعی شب‌های نوزدهم، بیست یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان به عنوان لیالی قدر و ایام نزول قرآن و شب‌هایی با عظمت یاد شده است که سرنوشت انسان‌ها در آن رقم می‌خورد و مسلمانان و شیعیان در این شب‌ها تا طلوع فجر به عبادت و راز و نیاز با پروردگار متعال می‌پردازند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.