پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نقش مردم شريف چهاردانگه در هشت سال دفاع مقدس

مردم شريف چهاردانگه در كنار مردم سرفراز ايران اسلامي از كيان كشور دفاع جانانه نمودند. به بعضي از اقدام هاي مردم شريف بخش چهاردانگه در طول 8 سال دفاع مقدس فهرست وار اشاره مي نمايم

0

 

دوران هشت ساله‌ی دفاع مقدس به فرموده‌ی مقام معظم رهبری «اوج افتخارات ملت ایران است». لذا برای حفظ و انتقال ارزش‌های دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت به نسل آینده بایستی این فرهنگ با جدیت در برنامه‌ریزی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور مدنظر قرار گیرد و این مهم در کلام مقام معظم رهبری نیز تاکید شده است که « اگر بخواهیم انقلاب و کشور بیمه باشد، باید این شور و شوق، این حرکت عمومی و بسیج ملت را روز به روز تقویت کنیم. »

 

defaa-moghadas-2

 

 در طول هشت سال دفاع مقدس، مردم شريف بخش چهاردانگه شهرستان نیز در كنار مردم سرفراز ايران اسلامي از كيان كشور دفاع جانانه نمودند و در ادامه به بعضي از فعالیت هاي مردم این بخش چهاردانگه به صورت گذرا اشاره مي نمايم:

 

الف) تقديم صدها شهيد و جانباز و آزاده: در طول دفاع مقدس سرو قامتان چهاردانگه با حضور دليرانه در صف مقدم جبهه های جنوب و غرب كشور حضور پيدا نموده و رشادت هاي بسياري از خود نشان دادند و حاصل اين حضور، تقديم صدها شهيد، جاويد الاثر، جانباز و آزاده مي باشد.

 

ب) بر عهده گرفتن فرماندهی جنگ: دلير مردان چهاردانگه در سطوح مختلف فرماندهي در جبهه های حق عليه باطل، حضور در خور ستايش و در عمليات هاي مهم فرماندهي جنگ را به عهده داشتند که به عنوان نمونه به سردار كميل كهنسال و سردار عبدالله ملكي، سردار رسول علینژاد و ديگر سرداران سرفراز مي توان اشاره نمود.

 

پ) تقدیم اولین شهید روحانی کشور: چهاردانگه مفتخر است شهيد جاويد الاثر شهيد ولي الله سليماني جزء اولين گروه روحانيوني باشد كه تحصيل و درس در حوزه علمیه را رها نموده و درس ايثار و شهادت را در عرصه عمل به همگان آموخت و مفتخر شد كه به عنوان اولين شهيد روحاني دفاع مقدس نام گيرد.

 

ت) کمکهای مالی به جبهه ها: مردم محروم چهاردانگه با بضاعت اندك خود در پشت جبهه با جمع آوري كمك هاي نقدي و غير قدي به مدد رزمندگان شتافتند تا در كنار بذل جان فرزندانشان، بذل مال را انجام دادند.

 

ث) حضور فعال در بازسازي مناطق جنگ زده: علاوه بر كمك هاي مالي عده اي از جوانان و نيروهاي كار متبحر در مناطق جنگ زده براي بازساري حضور فعال يافتند. به خصوص شهر سوسنگرد كه باز سازي آن با استان مازندران بود.

 

ج) حضور پرشور در تشيع پیکر شهدا: مردم چهاردانگه همواره فرزندان شهیدشان را با حضوری پرشور تشییع نموده و براي روحيه دادن به خانواده معظم شهدا، حضور فعالی در صمراسم بزرگداشت شهیدان داشته اند.

چ) برگزاری یادواره های شهدا: بخش چهاردانگه مفتخر است که برای نکوداشت شهیدان، در اکثر روستاها یادواره برگزار کرده و کهن ترین یادواره شهدای کشور با 31 سال سابقه برگزاری، در منطقه دوسرشمار بخش چهاردانگه (روستاهای بالاده، پایین ده، تیله بن، قلعه، واوسرنو و میرافضل واوسر با 34 شهید) همه ساله پرشورتر از قبل برگزار می شود.

 

در پايان به روح قدسي شهيدان بخش چهاردانگه درود مي فرستیم و اميدواریم در روز قيامت شرمنده آنها نباشيم. ما جاماندگان از قافله شهادت موظفيم ياد و نام و راهشان را زنده نگه داريم.

 

حامد خليلي ازني

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.