پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نقشه اماکن مذهبی مازندران تدوین می‌شود

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، حجت الاسلام ابراهیم حیدری جناسمی عصر امروز در نشست خبری هفته وقف در ساری، اظهار داشت: هم اکنون 14 هزار موقوفه در استان داریم که هزار و 361 مورد از آن در قالب رقبات هستند.

وی افزود: بیش از هشت هزار مکان مذهبی شامل تکایا، حسینیه‌ها و مساجد استان از امکانات فرهنگی مذهبی اوقاف مازندران بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران با اشاره به اینکه امسال 50 وقف جدید در استان به ثبت رسیده است، تصریح کرد: این میزان تا پایان هفته وقف امسال به عدد 70 مورد وقف نیز خواهد رسید.

حیدری با بیان اینکه در گذشته موقوفات قرآنی در استان نداشتیم، افزود: امسال 11 وقف جدید در حوزه ترویج فرهنگ قرآنی در استان شناسایی شده است.

وی با اعلام اینکه رسانه‌ها نسبت به تبلیغ فرهنگ وقف و ورود خیران به وقف‌های جدید در حوزه تامین مایجتاج ضروری مردم، دارو و درمان اقدام کنند، گفت: جامعه امروز به دلیل مشکلات معیشتی و شغلی نیازمند تقویت وقف‌های معیشتی، درمانی، رفاهی و تحصیلی است که در این زمینه باید واقفان خیراندیش فعال تر شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان اینکه اوقاف می‌تواند کمک کار دولت در حوزه تامین معیشت و رفاه افراد بی بضاعت جامعه باشد، تصریح کرد: باید در زمینه ترویج وقف‌های جدید و مورد نیاز جامعه گام‌های اساسی‌تری از سوی مسئولان امر صورت گیرد.

حیدری با اشاره به اینکه 950 روحانی از قم در مناسبت‌های مختلف سال به روستاهای محروم مازندران اعزام شدند، گفت: 32 همایش بزرگداشت امامزادگان مازندران در سالجاری در استان با هدف شناخت امامزادگان و معرفی آنان به مردم برگزار شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان اینکه امسال از محل اجرای نیات مذهبی موقوفات بالغ بر 37 میلیارد ریال هزینه شده است، تصریح کرد: هفت میلیارد ریال نیز از درآمد امسال اوقاف صرف اجرای نیت خیریه موقوفات شده است.

حیدری با اشاره به اینکه 4 میلیارد ریال به اجرای نیات اجتماعی موقوفات در استان اختصاص یافته است، گفت: 1.8 میلیارد ریال از درآمد موقوفات استان صرف حمایت از مدارس علوم دینی شده است.

وی با اشاره به برپایی 140 خیمه معرفت در شهرهای استان طی سالجاری، گفت: سه هزار فقره سبد کالا در ایام عید و ماه رمضان امسال بین نیازمندان استان توزیع شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان اینکه 33 مازندرانی زائر اولی برای نخستین بار از محل نیات واقفان به زیارت عتبات عالیات در کربلای معلا و نجف اشرف مشرف شدند، تصریح کرد: اوقاف مازندران در ایام اربعین امسال در حوزه خدمات‌دهی به زائران حسینی با همکاری ادارات اوقاف استانهای دیگر اقدام به طبخ و عرضه روزانه شش هزار وعده غدایی در سه شیفت صبح، ظهر و شام کرده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از سه میلیون و 700 هزار نفر ایام اربعین امسال از سامرا دیدن کردند، گفت:علاوه بر کمک‌های نقدی و جنسی خیران، امسال دو میلیارد ریال از محل نیات واقفان صرف برپایی موکب‌های عزاداری اربعین در سامرا شده است.

حیدری با بیان اینکه 717 محفل انس با قرآن طی سال جاری در ایام ماه مبارک رمضان و هفته وقف در استان برپا شده است، تصریح کرد: 35 میلیارد ریال از بدهی ادارات استان به اوقاف در راستای موقوفات وصول شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران با اشاره به ایتکه 191 هزار رقبه از 500 هزار رقبه موجود در استان دارای سند تنظیم اجاره شدند، گفت: اطلاعات 112 هزار رقبه در استان ویرایش و تنظیم مجدد شده است.

وی میزان درآمد موقوفات استان از محل اجاره موقوفات را بالغ بر 115 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: مردم باید نسبت به پرداخت اجاره موقوفات که حق شرعی آنان بوده پرداخت کنند تا این هزینه ناچیز در مال و زندگی آنان نماند.

حیدری با بیان اینکه 55 هزار متر مربع از فضای بقاع متبرکه استان بازسازی شده است از اجرای 28 پروژه عمرانی در موقوفات استان خبر داد و گفت: طرح نقشه اماکن مذهبی استان برای استفاده گردشگران مذهبی و اماکن مسافراتی استان و کشور در دست تدوین است.

 / ع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.