پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نظر 24 نماینده مجلس درباره ماهیت لایحه FATF؛ «تَکرارِ» اشتباه برجام/ FATF به‌دنبال سیطره اطلاعاتی بر ایران

0

گروه استان‌ها – در جلسه 20 خرداد مجلس شورای اسلامی نمایندگان به تعلیق 2 ماهه لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (FATF) رای دادند. براساس رأی نمایندگان قرار شد، بررسی FATF در مجلس تا روشن شدن نتیجه مذاکرات با اروپایی‌ها به‌مدت 2 ماه مسکوت بماند.

گروه کاری اقدام مالی (FATF) از سال 1989 و زیر نظر گروه هفت کشور صنعتی (G7) ایجاد شد. این گروه، به‌عنوان یک سیاستگذار پر نفوذ در حوزه مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم، دستورالعمل ارائه می‌کند.

FATF، ایران را در فهرست دولت‌های «غیرهمکار» و «مناطق پرخطر» از نظر مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم قرار داده است، از این رو بانک‌ها و مؤسسات اعتباری دنیا در ارتباط با شرکت‌های ایرانی بسیار احتیاط کرده و اغلب از همکاری سر باز می‌زنند. ریشه این عدم تبادلات مالی با جمهوری اسلامی ایران در وزارت خزانه‌داری آمریکا است، به‌عنوان مثال کشور عربستان که حامی مالی داعش است، در لیست سیاه گروه FATF قرار ندارد و با بانک‌های جهانی مبادلات مختلف مالی دارد.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، ریشه مشکلات تبادلات بانکی در دوران «پسابرجام» را در محدودیت‌های اعمال‌شده توسط FATF می‌داند. برخی از کارشناسان اقتصادی دولت معتقدند «برجام» صرفاً یک پوسته سیاسی است که برای رسیدن به مغز (هدف) اقتصادی آن، مقدمات و زمینه‌سازی‌هایی لازم دارد که یکی از این زمینه‌ها پذیرش تعهدات FATF است.

گروه FATF ،24 ژوئن 2016 با صدور بیانیه‌ای در جلسه دوره‌ای خود در بوسان کره‌جنوبی  تمام اقدامات مقابله‌ای قبلی ضدنظام پولی و مالی ایران را به‌مدت یک سال تعلیق و در بیانیه خود اعلام کرد: «به‌دلیل آن‌که ایران در سطوح سیاسی بالا تعهد کرده است طرحی را با عنوان برنامه اقدام یا Action plan اجرایی کند، به‌صورت موقت و برای 12 ماه از لیست اقدامات متقابل (لیست سیاه) خارج می‌شود». گفتنی است طرح «برنامه اقدام» حتی برای کارشناسان و ناظران داخلی شفاف نیست.

قرار بود FATF در این دوره یک‌ساله، اقدامات ایران برای اجرایی‌کردن «تفاهم‌نامه» را رصد کرده و در پایان برای گام‌های بعدی تصمیم‌گیری کند بنابراین ایران همچنان در لیست کشورهای «غیرهمکار» باقی می‌ماند و در عین حال این «تفاهمنامه مبهم» به‌منزله زمینه‌سازی برای پذیرش تعهداتی است که روابط محرمانه مالی ایران را تحت نظارت سازمان‌های بین‌المللی قرار می‌دهد و تبعات فراوانی برای ایران به‌دنبال دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تحریم شخصیت‌های ایرانی که در لیست سیاه وزارت خزانه‌داری آمریکا هستند در بانک‌های داخلی ایران، نفوذ اطلاعاتی در سیستم‌های مالیِ ایران، دسترسی به اطلاعات تراکنش‌های مالی نظام بانکی ایران، خطر همکاری اطلاعاتی و قضایی نظام بانکی ایران با FATF و اعمال محدودیت در حمایت از محور مقاومت اشاره کرد.

 در ادامه گفت‌وگوی خبرنگاران تسنیم در دفاتر استانی را با 24 نماینده مجلس پیرامون این لایحه می‌خوانید: 

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی: خودتحریمی با پیوستن به FATF؛ راه خطا نباید تکرار شود

سید محمدجواد ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، با بیان اینکه باید ببینیم اروپایی‌های قلدر که می‌خواهند جلوی آمریکا بایستند، آیا واقعاً می‌ایستند یا خیر، گفت: اگر ایستادگی آن‌ها در برابر آمریکا محقق نشد، تحریم‌ها را نشکستند، معاملات تجاری انجام نگرفت و شرکت‌های اروپایی در ایران نماندند، همچون توتال، هیچ لزومی ندارد که بیاییم با دست خود، خودمان را تحریم کنیم. دلیلی ندارد به معاهده‌ای بپیوندیم که نتیجه آن چیزی جز عدم ارائه خدمت از سوی بانک‌هایمان به نهادهای انقلابی‌مان باشد؛ اگر با این نهادها همکاری کنند کارگروه FATF آن‌ها را تحریم می‌کند اگر که بخواهند توسط این کارگروه تحریم نشوند باید خودشان این نهادها را تحریم کنند.

 وی به روند پذیرش انصراف از کنوانسیون FATF اشاره کرد و توضیح داد: طبق این کنوانسیون اگر کشوری انصراف خود را اعلام کند سپس دبیرکل در این خصوص اعلامیه می‌دهد که تجربه ثابت کرده احتمالش ضعیف هست، یک سال پس از آن تاریخ می‌توانید از این کنوانسیون خارج شود که این مسئله تازه بهانه جدیدی برای آن‌ها در تشدید تحریم‌ها علیه کشور ایران خواهد شد. حرف ما این هست چرا راهی که رفتید و خطا بود را می‌خواهید مجدد تکرار کنید.

پژمان‌فر: خسارات FATF بیشتر از برجام است؛ آماده مناظره با اعضای هیئت دولت هستیم

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهار داشت: ‌این لایحه برای تصویب با مقاومت در داخل مجلس روبه‌رو شد و اقدام بنده در داخل مجلس نیز مغایرتی با آئین‌نامه نداشت و بخشی از طومارهای خانواده شهدا و دانشجویان در مورد جنایت‌آمیز بودن این لایحه و آسیب‌زا بودن آن را در صحن علنی در معرض دید نمایندگان قرار دادیم و این کار خلاف آئین‌نامه نیست.

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: به‌هرحال مجلس اقدامی منطقی صورت داد و نظر بنده این است که دولت این لایحه را برمی‌گرداند. روشن شده که این قرارداد خاطره ترکمنچای را از ذهن ایرانیان پاک می‌کند و جزو قراردادهای استعماری است و به مراتب خسارات این موضوع از برجام نیز برای کشور ما بیشتر خواهد بود. با هیئت دولت و هر کدام از اعضای هیئت دولت آماده مناظره هستیم و مبانی خود را در ارتباط با این موضوع مطرح می‌کنیم و آنها نیز نقطه نظرات خود را بدهند و مردم قضاوت کنند.

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان: FATF در پازل دشمن بازی می‌کند؛ شروط ما تنها مصرف داخلی دارد

ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، درباره علت مخالفت خود با FATF اظهار داشت: FATF برای کشور ما همانند این است که فردی کلید منزل خود را به دزدی تحویل دهد به شرط آنکه آن دزد حق دزدی از منزل وی را نداشته باشد. صرافی‌ها، بانک‌ها، قرض‌ الحسنه‌ها و مراکز مالی خارج از سیستم نظام بانکی داشتیم که آمریکایی‌ها نمی‌توانستند منابع مالی ما را رصد کنند، از این رو در فرآیند مالی علی‌رغم اینکه 10 تا 15 درصد بیشتر نظام پولی ما در بحث دور زدن تحریم‌ها افزایش داشت اما کارهای ما حل می‌شد و می‌توانستیم مشکلات را حل کنیم. از این رو آمریکا به این نتیجه رسید تا برای اینکه بتواند گلوگاه کشور ما که بحث‌های مالی است را تحت فشار قرار دهد باید تمام منابع مالی را آنالیزه کند و از نظام بانکی گذر دهد، سپس بر نظام بانکی تسلط پیدا کند.

وی با بیان اینکه در دوره جدید تحریم‌ها دشمن نیاز دارد تا به منابع مالی ما دست پیدا کند، خاطرنشان کرد: در این راستا FATF در پازل دشمن بازی کرده و خواست دشمن را عملیاتی می‌کند از این رو من با این معاهده مخالف هستم. نباید فراموش کنیم که طبق بند ج ماده 19 کنوانسیون 1969 وین که مادر تمام کنوانسیون‌های دنیا است در صورتی که حق شرط برای کشوری که بخواهد به کنوانسیون بین‌المللی بپیوندد منتهی به خلاف ذات کنوانسیون باشد این شرط باطل است ولی حضور کشورها در کنوانسیون همچنان پابرجاست. شرط‌هایی که ما در مجلس شورای اسلامی برای الحاق به کنوانسیون FATF می‌گذاریم تنها مصرف داخلی داشته و همه باطل است و اجرایی نمی‌شود ولی الزام ما در FATF است. ‌

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: با امضای FATF هیچ‌ تحریمی برداشته نمی‌شود

ابوالفضل حسن‌بیگی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در دامغان با اشاره به اینکه بعد از موضوع برجام آمریکایی‌ها فشار آوردند که ایران باید همه بندهای FATF را بپذیرد خاطرنشان کرد: این کنوانسیون در ابتدا 49 بند داشته ولی بعد از فروپاشی شوروی به 40 بند کاهش‌یافته است. 38 بند از این 40 بند توسط جمهوری اسلامی ایران پذیرفته‌شده و پیش‌بینی‌ها بر این بود که آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند که سپاه و گروه‌های آزادی‌بخش فلسطین، حزب‌الله، انصار الله و دیگر گروه‌هایی که برای تأمین امنیت کشور و مردم خود اقدام می‌کنند را در چهارچوبی با عنوان “تروریسم” قرار دهد و به آن‌ها معرفی کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه با امضای FATF هیچ‌یک از تحریم‌ها برداشته نمی‌شود و ما باید مقابل آمریکا و اروپایی‌ها بایستیم، اذعان کرد: جریان FATF تا دو ماه آینده در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است تا زمانی که نتیجه نهایی از مذاکرات ایران و اروپا حاصل شود تصمیم قطعی برای این مسئله گرفته نمی‌شود. ایران در 38 بند از 40 بند FATF عضو است که دو بند باقی‌مانده آن CFT یعنی مقابله با تأمین مالی تروریسم ابزار استکباری و استعماری برای آمریکا است و اگر ایران آن را بپذیرد بزرگ‌ترین تحریم‌ها و بدترین اقدامات را علیه ایران انجام می‌دهند.

‌نماینده زاهدان در مجلس:‌ FATF زمینه نفوذ اطلاعاتی در سیستم‌های مالی ایران را فراهم می‌کند

حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان در مورد الحاق ایران به FATF اظهار داشت: کاملاً مخالف تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم هستم و قطعاً به این لایحه رأی نخواهم داد چرا که این لایحه زمینه نفوذ اطلاعاتی در سیستم‌های مالی ایران را فراهم می‌کند.

‌وی با بیان اینکه برخی نمایندگان مجلس از هیئت رئیسه درخواست کردند که رای گیری برای پیوستن ایران به FATF در مجلس به صورت علنی برگزار شود، خاطرنشان کرد: نظر نمایندگان مجلس در رابطه این لایحه با یکدیگر متفاوت است که امیدواریم کاری کنیم که این لایحه رای نیاورد.

حجت‌الاسلام سالک: با پیوستن به FATF دشمن به تمامی اطلاعات ما واقف می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد سالک‌کاشانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، با بیان اینکه طبق کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (FATF) همه امتیازات برای آنهاست نه ما، گفت: طبق مفاد FATF نه تنها گشایشی برای ما به وجود نخواهد امد بلکه دشمن به تمامی اطلاعات ما واقف شده، بر نقاط قوت و ضعفمان اشراف پیدا می‌کند و هر زمان اراده کند بر ما فشار تحمیل خواهد کرد؛ پس پیوستن ما به این کنوانسیون گشایشی برای آن‌ها خواهد بود.

وی به حمایت جمهوری اسلامی از جبهه مقاومت، مظلومان و مستضعفان عالم اشاره کرد و یادآور شد: شاید حدود 190 کشور به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم پیوسته باشند ولی هدفگذاری اینچنین معاهداتی تحت فشار قراردادن کشوری همچون ایران است.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان: لایحه ‌FATF کاملاً استعماری و مغایر با اصول قانون اساسی است

جبار کوچکی‌نژاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت:‌ لایحه FATF‌ لایحه‌ای کاملاً استعماری است‌ زیرا آمریکایی‌ها با طرح موضوعاتی این‌چنینی و به بهانه مبارزه با تروریسم بین‌الملل درصدد ضربه زدن به جریان‌های مقاومت منطقه و برخی نهادهای انقلابی هستند.

‌‌‌نماینده مردم رشت در مجلس امضاء FATF را مغایر با اصول قانون اساسی کشور ارزیابی کرد و بیان داشت: ‌اصول 153،‌ 154 و 155 قانون اساسی بر لزوم حمایت از نهضت‌های آزادی‌بخش و مستضعفانی که زیر سلطه و ظلم بیگانگان است تأکید دارد اما FATF ناقض تمام این اصول است.

عضو هیئت رئیسه مجلس: تصویب شتابزده FATF ‌نظام را با مخاطرات جدی مواجه می‌کند

اسدالله عباسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت:‌ مجلس در برابر قانون FATF باید کاملاً هوشمندانه برخورد کند زیرا هرگونه اقدام احساسی و شتاب‌زده در این مورد علاوه بر ایجاد روزنه نفوذ برای دشمن، پایه‌های نظام را با مخاطرات جدی مواجه می‌کند.

 عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هوشمندی مجلس در برابر FATF را ضروری خواند و بیان داشت:‌ باید با تصمیمات منطقی ضمن حفظ منافع نظام راه‌های نفوذ دشمن را سد کنیم تا آن‌ها نتوانند با طرح موضوعاتی نظیر FATF برجام‌های دیگری را به کشورمان تحمیل کنند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس: پیوستن به کنوانسیون FATF نوعی خودتحریمی است

اکبر ترکی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، با اشاره به مخالفت خود با لایحه الحاق کشور به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم، اظهار داشت: آنها تعریفی از تروریست دارند که براساس آن سپاه پاسداران، سپاه قدس، حزب الله لبنان را تروریست می‌دانند، آنها به دنبال ایجاد موانع برای نظام جمهوری اسلامی ایران هستند، ولی ما با دست خودمان به دنبال تصویب طرح پیوستن به این کنوانسیون هستیم که نوعی خودتحریمی برای ما ایجاد می‌کند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: همه کارشناسان اذعان دارند که این کنوانسیون‌ها برای ما اشکالاتی را ایجاد می‌کند اما دولتی‌ها می‌گویند ما شرط می‌گذاریم و با این شرط‌ها معاهده را امضا می‌کنیم که این شرط‌ها مورد قبول نیست. ما معتقد هستیم که با چنین معاهداتی دست و پای خود را می‌بندیم، در آینده آنها می‌گویند شما این معاهده را امضا کردید پس در لبنان و سوریه و عراق نباید حضور داشته باشید. کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم استدلال و مخالفت است، تا افراد از جمله نمایندگان آگاه شوند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: FATF سبب تضعیف و محدودیت محور مقاومت می‌شود

علی کرد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خاش اظهار داشت: لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (FATF) سبب تضعیف و محدودیت آزادی‌خواهان و رزمندگان محور مقاومت می‌شود و باید از تصویب آن در مجلس شورای اسلامی جلوگیری شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: انقلاب اسلامی با هدف مقابله با استکبار جهانی و وابستگی به آن شکل گرفت بنابراین باید از هرگونه اقدامی که سبب افزایش قدرت سلطه استکبار می‌شود جلوگیری کنیم و FATF یکی از این موارد است که موجب می‌شود دسترسی استکبار به اطلاعات ایران افزایش یابد و کشور را در مسیر آرمان‌های انقلاب محدود می‌کند.

 عضو مجمع نمایندگان استان گیلان: قرائت خاص از مفهوم “تروریسم” نقطه تاریک FATF است

محمدحسین قربانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت:‌ بزرگترین دغدغه کشورمان برای پذیرش و قبول معاهده FATF تعاریف جداگانه و ویژه‌ از واژه تروریسم نزد کشورهای اروپایی،‌ آمریکا و یا سازمان ملل متحد است.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان افزود:‌ ایران هیچ ابایی از پیوستن و امضای معاهداتی نظیر FATF که در جهت مبارزه با پولشویی و یا تروریسم بین‌الملل است ندارد اما با ورود به مباحثی نظیر فعالیت گروه‌های مقاومت اسلامی موضوع دچار پیچیدگی می‌شود.

فولادگر: مسکوت‌ماندن 2 ماهه طرح الحاق ایران به FATF فرصتی برای فعالیت بیشتر مسئولان است

حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، درباره مخالفت با الحاق ایران به کنوانسیون FATF اظهار داشت: باید به لحاظ محتوایی و درنظر گرفتن همه جوانب از لحاظ مسائل حقوقی و حقوق بین‌الملل، بررسی لازم بر روی این کنوانسیون انجام شود.

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان اضافه کرد: تنفس و مسکوت ماندن 2 ماهه الحاق به کنوانسیون FATF این فرصت را ایجاد می‌کند تا مسئولان ما در صحنه بین‌المللی فعالیت‌های خود را بیشتر کنند و با اروپایی‌ها مذاکرات جدی خود را ادامه دهند و هم از طرفی بررسی بیشتر بر روی این لایحه صورت بگیرد.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان: امضای FATF کشور را در معرض ریسکی خطرناک قرار می‌دهد

حسن خسته‌بند در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت:‌ قرارداد FATF حکایت همان شمشیر خطرناک و دو سره‌ای است که در وهله نخست دست صاحبش را خواهد برید بنابراین به اعتقاد بنده امضای این قرارداد کشور را در معرض آسیب و ریسکی بسیار خطرناک قرار خواهد داد.

خسته‌بند پرورش‌دهنده تروریست‌هایی نظیر داعش،‌ النصره و یا القاعده را جبهه مشترک استکبار دانست و تصریح کرد:‌ با تمام این اوصاف چطور می‌توان در دنیایی که توسط جنایتکاران آمریکایی و صهیونیستی اداره می‌شود به‌راحتی تن به امضای قراردادهایی نظیر FATF داد. به جهت تعریف خاصی که اروپایی‌ها و آمریکا از مفهوم تروریسم دارند احتمال اینکه پس از امضای FATF محدودیت‌های شدیدی متوجه کشورمان شود بسیار زیاد است.

عضو مجمع نمایندگان اصفهان: پذیرش FATF نشان‌دهنده ساده‌اندیشی و عدم شناخت دشمن است‌

حسن کامران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، ضمن مخالفت با کنوانسیون FATF اظهار داشت: ما نباید کارهای مشکوک را انجام بدهیم، این‌گونه لوایح مشکوک هستند. درست است که توجیه می‌کنند منظور از تروریسم داعش است اما زاد و ولد داعش مختص به آمریکایی‌ها و اولاد ناخلف صهیونیستی است و مشخص بوده که داعش را جزء این دسته قرار نمی‌دهند.

کامران با اشاره به تأثیرات منفی FATF بیان کرد: یکی از تأثیرات منفی این است که در جهان اسلام جریانات انقلابی و نیز نیروهای انقلابی همچون قدس را با دست خود به خودمان بی‌اعتماد می‌کنیم همچنین زمینه‌های فزون خواهی بیشتری از سوی استکبار فراهم می‌شود و از این رو درخواست‌های دیگری خواهند داشت. همبستگی ما در داخل و خارج آسیب‌پذیر می‌شود در این راستا باید مطالبات مردم در نظر گرفته شود و به افکار عمومی هم احترام بگذاریم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: FATF تاثیری بر حذف تحریم‌ها و آینده کشور ندارد

اصغر مسعودی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شیراز، با اشاره به مخالفت بسیاری از نمایندگان با لایحه FATF اظهار داشت: هرچند این لایحه در حال حاضر مسکوت گذاشته شده تا مراجع ذی‌صلاح مفاد آن را به لحاظ قانونی بررسی کنند اما این لایحه ارتباطی با برجام و مذاکرات با اروپائیان ندارد. 

وی با بیان اینکه اروپا براساس برجام باید تحریم‌ها را بردارد، گفت: اگر کشورهای اروپایی به تعهدات خود در برجام پای‌بند باشند، تحریم‌ها برداشته می‌شود و این امر تحت تاثیر لوایحی نظیر FATF نیست. 

حاجی‌بابایی: تصویب FATF سبب احاطه کامل دولت‌های خارجی بر عملکرد ما می‌شود

حمیدرضا حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، با اشاره به مخالفت صریح فراکسیون ولایی مجلس با تصویب کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم FATF اظهار داشت: مخالفت صریح خود را با تصویب این کنوانسیون در قالب بیانیه فراکسیون ولایی اعلام کردیم.

وی با اشاره به اینکه نظر من همان چیزی است که در بیانیه فراکسیون ولایی مجلس آمده است، گفت: تمام تلاش خود را در مجلس برای عدم تصویب این کنوانسیون که سبب احاطه کامل دولت‌های خارجی بر عملکرد ما می‌شود را  به کار می بندیم.

سخنگوی کمیسیون اصل 90: “FATF” تأمین‌کننده منافع رژیم صهیونیستی در منطقه است

ولی داداشی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت:‌ معاهده FATF یا همان کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم به دنبال ملزم کردن ایران در عدم حمایت از جبهه‌ مقاومت است یعنی به‌نوعی منافع رژیم صهیونیستی را در منطقه تأمین می‌کند.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس فراهم آوردن شرایط جهت قرار دادن ایران در تنگناهای بین‌المللی را هدف رژیم صهیونیستی دانست و عنوان کرد:‌ معاهده FATF که ساز و کار اجرایی آن در دست دولت‌های اروپایی و آمریکا قرار دارد تحت فشارها و سیطره کامل رژیم صهیونیستی است.

عضو مجمع نمایندگان استان همدان: FATF با توجه به رفتار اروپایی‌ها نیازمند بررسی دقیق‌تر است

محمدمهدی مفتح در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تویسرکان اظهار داشت: در مورد لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، طرفدار شفاف‌سازی رای نمایندگان مجلس بوده و هستم زیرا صیانت از ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و منافع ملی از مهمترین وظایف نمایندگان است و این شفافیت به اتخاذ تصمیم بهتر و درست بسیار کمک می‌کند.

نماینده مردم تویسرکان در خانه ملت تصریح کرد: با حمایت همه جانبه فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس، تصمیم بر آن شد که بررسی این طرح به مدت دو ماه مسکوت بماند تا رفتار اروپایی‌ها و غرب در مورد برجام رصد و بررسی شود.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس:‌ پیوستن به FATF تکرار اشتباه برجام است

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ملایر با اشاره به اظهارات برخی مو‌افقین طرح FATF که می‌گویند همه کشورهای جهان به جزء ما به این طرح پیوسته‌اند، تصریح کرد: استکبار جهانی، آمریکا و کشورهای اروپایی علیه کدام یک از کشورهای دنیا مثل جمهوری اسلامی این ‌همه توطئه ریخته است.

آزادیخواه با بیان اینکه زمانی ممکن بود این کنوانسیون حداقل‌هایی را به لحاظ گشایش اقتصادی برای کشور ایجاد کند که ما در برجام موفقیتی داشتیم، گفت: حالا که آمریکا‌یی‌ها بدعهدیشان را نشان داده و مذاکرات را ناتمام و برجام را نافرجام‌گذاشتند و اروپائیان هم قطعا یکی پس از دیگری به دنبال آمریکا می‌روند  و شرکت‌های غربی یکی پس از دیگری از کشور خارج ‌می‌شوند  پیوستن به این کنوانسیون چه فایده‌ای برای ما دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: امکان افزایش فشارهای بین‌المللی بر ایران پس از الحاق به FATF وجود دارد

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید صادق طباطبایی‌نژاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، با اشاره به مخالفت خود با لایحه الحاق کشور به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم، اظهار داشت: تعریف تروریسم مهمترین ایرادی است که به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم وارد می‌دانیم.

‌وی امکان افزایش فشارهای بین‌المللی در صورت الحاق به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم و الزاماتی که در آن وجود دارد را دلیل دیگری برای نگران شدن دانست و گفت: ما عهدشکنی و تفسیر به رأی‌ کردن‌های آنان را در گذشته دیده‌ایم؛ دغدغه فضای عمومی بچه‌های انقلابی نیز همین است که مبادا زیربار حرفی برویم که بعداً گرفتاری و فشار بیشتری بر ما تحمیل کنند.

عضو مجمع نمایندگان استان لرستان: FATF توان مقابله با تحریم‌های آمریکا را ندارد

محمدرضا ملکشاهی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد در رابطه با لایحه FATF اظهار داشت: FATF یک نهاد بین‌المللی نیست بلکه یک نهاد بین کشوری است که در ظاهر دو هدف مبارزه با پول‌شویی و مبارزه با تامین مالی تروریست در جهان دارد. ایران هر دو موضوع مبارزه با پول‌شویی و مبارزه با تامین مالی تروریست را می‌پذیرید و پذیرفته و نمونه پذیرش نیز تصویب این دو قانون در مجلس است. آنها می‌خواهند ایران وارد FATF شود حرفی نیست اما چه تضمینی وجود دارد که دقیقا این قرارداد علیه نظام جمهوری اسلامی استفاده نشود.

ملکشاهی‌راد با بیان اینکه FATF توان مقابله با تحریم‌های آمریکا را ندارد افزود: یکی از اقداماتی که در FATF وجود دارد این است که ارتباطات بانکی جهانی را برقرار و تراکنش‌های مالی را مورد بررسی قرار می‌دهد که در تراکنش‌های مالی دقیقا می‌خواهد اقدامات بانک‌های دنیا را در رابطه با پول‌شویی و  مبارزه تامین مالی تروریست مورد بررسی قرار دهد که تا اینجا ایران نیز هیچ مخالفتی ندارد چون ایران با هیچ سازمان تروریستی ارتباط ندارد اما ما به‌دست خودمان می‌خواهیم با اقدامات این کشورها از جمله آمریکا بهانه‌ای برای محکومیت ایران به دست خودمان امضا کنیم.

عضو مجمع نمایندگان همدان: پیوستن به FATF محدودیت‌های بسیاری را برای ایران ایجاد می‌کند

امیر خجسته در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان اظهار داشت: چارچوب این کار مشخص است آنچه که نظام و در شکل کلی محدودیت هایی که برای ما ایجاد می‌کند باعث می‌شود که مسائل مرتبط با امور بین المللی را مطابق با چارچوب داخلی انجام دهیم.

وی با تاکید بر اینکه به طور جدی مخالف بهFATF موضوع هستم عنوان کرد: ولی در مجلس نیز موافقان و مخالفان صحبت‌هایی را ارائه کردند و نظر مخالفان این بود که این لایحه استعماری و خلاف منافع ملی نیز هست.

عضو مجمع نمایندگان استان لرستان: FATF یک استعمار و خودتحریمی برای ایران است

عباس گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بروجرد در رابطه با طرح FATF اظهار داشت: اگر ما به این کنوانسیون ملحق شویم باید به تعریف آن‌ها پایبند شویم، اینکه بیایم و شروطی را بگذاریم این شروط فقط مصرف داخلی دارد و اثر حقوقی ندارد چون در تناقض با هدف اصلی کنوانسیون است. کنوانسیون FATF را یک بحث استعماری و یک خودتحریمی می‌دانیم چرا‌‌که بستر و زمینه تحریم‌های جدید را برای ایران فراهم می‌کند.

گودرزی گفت: دشمن در این طرح درصدد است تا نقاط قوت، عوامل پیشرفت، دلایل عزت و عناصر اقتدار ملی ما را به نقاط ضعف و چالش برانگیز و حتی عامل اختلاف ما معرفی کند که باید گفت از جمله عناصر اقتدار ملی و مولفه‌های قدرت ما و نقاط مثبت ما پیشرفت‌های موشکی، هسته‌ای، توان دفاعی و کنش‌های منطقه‌ای و حمایت از جبهه مقاومت است.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان: “FATF” مسیر نفوذ دشمن به مراکز اطلاعاتی کشور را باز می‌کند

ذبیح‌الله نیکفر در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت:‌ به اعتقاد بنده به عنوان یکی از مخالفان امضاء FATF،‌ این معاهده تنها در راستای تأمین منافع استکبار جهانی تنظیم شده به‌طوری که تمام اطلاعات مراکز حساس کشور را در اختیار آنان قرار می‌دهد.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان خاطرنشان کرد:‌ طرح FATF برخلاف ادعاهای موافقان داخلی آن،‌ صرفاً قراردادی پذیرفته شده بین دول مختلف است در حالی‌که شرایط هر کدام از کشورها بنا به موقعیتشان، از ویژگی‌ها و حساسیت‌های جداگانه‌ای برخوردار است.

 /  ز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.