پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نبود سازمان پسماند در مازندران

0

شیدالله مهدوی در گفت وگو با ایسنا گفت: براساس قانون مدیریت پسماند، متولی زباله‌های شهر و حریم آن شهرداری‌ها، روستا و حریم آن دهیاری ها و مناطق بین راهی بخش داری ها هستند اما متاسفانه در استان سازمان پسماند استانی با بدنه کارشناسی شده برای نظارت بر کار این متولیان وجود ندارد و موسسه بازیافت در خلا این سازمان به عنوان هماهنگ کننده این نهادها عمل می کند.

وی افزود: طرح تفکیک زباله اصولی ترین و باصرفه ترین راهکار برای حل معضل زباله در مازندران است زیرا با توجه به ویژگی‌های اقلیمی، تراکم جمعیتی، مجاورت شهرها و روستاها، بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی، وجود آب‌های سطحی و پوشش گیاهی و جنگلی و دریا در مازندران و ایجاد محدودیت‌های گسترده برای پیش‌بینی محل دفن زباله با وجود تدوین و تصویب قانون مدیریت پسماند مکانی برای دفن زباله وجود ندارد.

مدیر موسسه بازیافت مازندران خاطرنشان کرد: در حال حاضر در شرایط عادی قریب به سه هزار تن زباله روزانه در استان مازندران تولید می شود که این رقم در ایام تعطیلات به سه برابر افزایش می یابد و این محیط زیست استان را با بحران جدی روبه رو ساخته است.

مهدوی افزود: 27 مرکز دفن زباله در استان وجود دارد که براساس طرح جامع پسماند قرار برآن شد تا به 9مرکز تقلیل یابد اما به دلیل خلا وجود سازمان مدیریت پسماند در استان این امر محقق نشد. با اولویت ساماندهی پسماند و مدیریت یک‌پارچه  می توان در ارتقای سلامت و بهداشت عمومی جامع موثر بود. 

مدیر موسسه بازیافت مازندران از اتمام زباله سوز نوشهر تا اواخر امسال خبر داد و گفت: اولین اقدام برای حل معضل زباله استان، طرح تفکیک از مبدا و فرهنگسازی آن است و در کنار آن نیروگاه زباله سوز و کارخانه های کمپوست می تواند فرآیند حل معضل زباله را تسهیل کند.

مدیرموسسه بازیافت مازندران افزود: نیروگاه زباله سوز نوشهر در مراحل پایانی کار است و پیش بینی ها از راه اندازی این نیروگاه در اواخر سال جاری حکایت می کند، در ساری نیز به دلیل کمبود بودجه طرح زباله سوز به کندی پیش می رفت که اکنون  با تخصیص اعتبارات پیشرفت قابل توجهی داشته است.

مهدوی گفت: در شهر آمل نیز به عنوان یکی از شهرهای هدف به دنبال پیمانکار برای اجرای طرح زباله سوز هستیم.

وی خاطرنشان کرد: شهرهای بهشهر، تنکابن، نور، بابل و قائم‌شهر نیز از شهرهای هدف برای راه اندازی کارخانه کمپوست هستند که در بهشهر کارخانه کمپوست به علت تکمیل تجهیزات تعطیل شده بود اما اکنون در راه احیای مجدد است.

مهدوی یادآور شد: در بابل نیز کارخانه کمپوست با ظرفیت 250تن در حال کار است و تنکابن نیز در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارد و مردادماه سال آینده به احتمال قوی راه اندازی می شود. در شهر نور نیز فراخوان انتخاب پیمانکار انجام شده اما در قائم‌شهر قبلا این کارخانه احداث شده ولی به بهره برداری نرسیده و در حال پیگیری برای راه اندازی کارخانه کمپوست و زباله سوز در این شهر هستیم.

مدیر موسسه بازیافت مازندران شیرابه های حاصل از زباله را آفتی برای محیط زیست دانست و گفت: این شیرابه ها باید تصفیه شود که در حال حاضر دانشگاه نوشیروانی بابل با سیستم تصفیه و با ظرفیت 100مترمکعب در روز شیرابه ها را تصفیه می کند. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.