پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نارضایتی از شرایط جذب اعتبارات ملی / ربیع فلاح منافع استان را تامین کند!

بر اساس برنامه های زمانبندی شده مجمع نمایندگان استان مازندران، ششمین نشست مجمع در حالی در بهارستان برگزار شد که روی سخن اعضاء به سمت استانداری مازندران و عقب ماندن از حق السهم مردم استان از اعتبارات ملی بود.

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه: بر اساس برنامه های زمانبندی شده مجمع نمایندگان استان مازندران، ششمین نشست مجمع در حالی در بهارستان برگزار شد که روی سخن اعضاء به سمت استانداری مازندران و عقب ماندن از حق السهم مردم استان از اعتبارات ملی بود.

 

در این جلسه که با حضور مدیران آب و برق استان مازندران تشکیل شد برنامه هایی برای بهینه کردن صنعت آب و برق و ایجاد رونق اقتصادی در این بخش پیشنهاد شده و نحوه “مهار و توضیع” آب های صنعتی و کشاورزی هم مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

 

اما همانگونه که ذکر شد شاه بیت جلسه مذکور حول محور عقب ماندگی مازندران از جذب اعتبارات ملی بوده است و به عبارتی فقر سهم بری استان از مجموع اعتبارات ملی به تناسب وسعت، جمعیت، میزان تاثیرگذاری در تولید ناخالص داخلی و گردش مالی استان در کشور که البته اگر به همه اینها جمعیت متغیر را هم اضافه کنیم به جرات می توان گفت که استان مازندران از محروم ترین استان های کشور در زمینه تخصیص اعتبارات ملی است. آنچه به عینه هم قابل مشاهده بوده و نیاز به کار کارشناسی تخصصی هم ندارد، عدم استقرار صنایع سهم بر از اعتبارات ملی است که بی تردید نقش بزرگی در عقب ماندگی مازندران ایفا کرده است.

 

بر اساس قواعد تقسیم بودجه ، هر استان جدای از بودجه تخصیصی مصوب از طریق صنایعی که در آن استان فعال هستند هم به طور غیر مستقیم می تواند بودجه های هنگفتی را جذب کند که معمولا از طریق وزارت خانه ها و ارگان های ذیربط اختصاص می یابند و این در حالی است که استان مربوطه سهم خود از بودجه کشوری را هم دریافت کرده است.

 

برای مثال مقدار بودجه ای که کارخانجات عظیم فولاد و یا شرکت های بزرگ وابسته به صنعت نفت و پتروشیمی در استان هایی مانند اصفهان ، یزد و آذربایجان به خود اختصاص می دهند بسیار بیش از بودجه ای است که به کل استان مازندران تخصیص داده می شود و اگر استان مازندران هم از نعمت چنین کارخانجاتی بهره مند بود می توانست از چند طریق نسبت به جذب اعتبارات اقدام کند.

 

متاسفانه به علت نگاه نامهربانانه دولت ها به مازندران نه تنها این استان از چنین بودجه هایی محروم است بلکه این اندک اعتباری که برای استان در نظر گرفته می شود هم به دلایل گوناگونی اعم از عدم پی گیری های مناسب و بی توجهی برخی از مسئولان از کف می رود.

 

به همین سبب دغدغه مجمع نمایندگان استان دغدغه بجا و مناسبی است که باید روی این هدف متمرکز شده و با ایجاد انگیزه در میان مدیران کل و بخصوص استاندار مازندران در راستای جذب اعتبارات اهتمام ویژه نمایند. ابراز نگرانی مجمع نمایندگان مازندران از عدم تامین منافع استان از اعتبارات ملی را باید جدی گرفت.

 

هم مردم و رسانه ها و هم مسئولان استانداری و خود نمایندگان مجلس چرا که آنقدر مازندران آسیب دیده و رها شده به حال خود است که دیگر جای تعارف و رودربایستی باقی نماده و همه ما مجبوریم در کنار هم راهی برای خارج شدن از بن بست عقب ماندگی مازندران پیدا کنیم./ وارش نیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.