پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نابسامانی یکی از زیباترین جاده‌های جهان

0

رئیس جامعه واحدهای پذیرایی محور کندوان گفت: نبود زیرساخت در محورهای مواصلاتی مازندران نقیصه‌ای بزرگ محسوب می‌شود.

حمید میردار سلطانی در گفت‌وگو با ایسنا، محور کندوان را یکی از شاهراه‌های ارتباطی به استان معرفی کرد و با بیان مشکلات تعریض این محور، اظهار کرد: به دلیل عملیات احداث محور آزادراه تهران-شمال، محور کندوان مغفول مانده و علت عدم تعریض و ساماندهی این محور از سوی مسئولین، احداث آزادراه عنوان شده است.

وی با اشاره به اینکه سفر به مازندران ارزان است، خاطرنشان کرد: با وجود ورود سالانه میلیون ها مسافر و گردشگر به مازندران، همچنان مشکلات ترافیکی و عبور و مرور در محورهای پرتردد استان مشکل همه ساله مردم مازندران بوده و نیاز به بازنگری در زیرساخت‌های ارتباطی ضروری به نظر می رسد.

رئیس جامعه واحدهای پذیرایی محور کندوان به کمبود سرویس های بهداشتی در این محور و عدم نظارت مستمر بر واحدهای پذیرایی از سوی وزارت بهداشت، اشاره و تصریح کرد: علاوه بر ترافیک پر حجم، این نقایص ضربه بزرگی به صنعت گردشگری در مازندران وارد آورده و موجب دلسردی و عدم تمایل مسافران برای حضور در این استان خواهد شد.

داوود مستوفی، یکی از نمایندگان واحدهای سیاحتی و دفاتر خدمات گردشگری مازندران نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در مازندران، گردشگری به معنای واقعی کلمه وجود نداشته و اگر هم هست بسیار ناچیز و کم اثر است.

وی، مازندران را مسافرخیز و جایگاهی امن برای حضور مسافران دانست و اظهار کرد: تنها خروجی مازندران از خیل عظیم گردشگر، زباله‌هایی است که توسط آنان در طبیعت رهاسازی شده و بزرگترین ضربه را به استان از این حیث وارد آورده است.

مستوفی، مازندران را فروشنده خام در صنعت گردشگری توصیف کرد و گفت: متاسفانه اقتصاد محلی استان با وجود میلیون ها مسافر نتوانسته جایگاه مناسب و درخوری داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، جاده چالوس( محور کندوان) با نام رسمی جاده ۵۹، یکی از مهمترین جاده‌های دسترسی به شمال ایران برای مردم تهران و کرج است که از میان شهر کرج در استان البرز شروع و به شهر چالوس در مازندران وصل می‌شود. برخی این جاده را یکی از زیباترین جاده‌های جهان می‌دانند زیرا دارای بی نظیرترین مناظر و چشم‌اندازهای بکر و طبیعی و از پرطرفدارترین مسیرهای منتهی به شمال کشور است که همین امر گاهی سبب ترافیک‌های سنگین در تعطیلات می‌شود.

تا اواخر دوره قاجار، جاده‌ای بین کرج – چالوس وجود نداشته و تنها یک مسیر خاکی و مالرو، راه دسترسی به روستاهای این منطقه را تشکیل می‌داده اما به گونه‌ای نبود که ارتباط دهنده شمال و جنوب کشور باشد. این جاده در دوران رضاشاه و با دستور وی در سال ۱۳۱۲ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

تونل کندوان، تونلی است در جاده چالوس که شهرستان کرج را به شهرستان چالوس وصل می‌کند. این تونل در ارتفاعات ۲۷۰۰ متری کندوان و در فاصله ۹۰ کیلومتری جنوب چالوس حفر شده‌است. تونل کندوان همان زمان به خاطر اهالی روستای کندوان که در همان حوالی ساکن بودند و مایحتاج خوراکی کارگران را تأمین می‌کردند، تونل کندوان نام گرفت. پخت و فروش انواع آش همانند آش رشته، آش دوغ، آش هیزمی و عدسی در حاشیه جاده چالوس – کرج مخصوصاً در نزدیکی تونل کندوان توسط دستفروش‌ها و رستوران‌ها رواج دارد و یکی از جاذبه‌های گردشگری این جاده محسوب می‌شود.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.