پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

میوه های جنگلی مازندران، ظرفیتی برای درآمدزایی

0

اکنون در فصل پاییز جنگل های مازندران‌ مملو از درختان میوه هایی چون انار، ولیگ (زالزالک جنگلی)، کندس (ازگیل)، زرشک، خرمالو و تمشک است روستاییان با ورود به جنگل ها بدون صرف هزینه کاشت و داشت، این داده های خدادادی را برداشت و در منازل خود با امکانات محدود و سنتی آنها را به رب ، ترشی و مربا تبدیل می کنند .

سنتی بودن فرایند تولید این نوع محصولات باعث شده تا دستگاه های اجرایی مرتبط همچون گردشگری و جهاد کشاورزی آمار دقیقی از میزان این تولیدات نداشته باشند اما نگاهی به بازارهای محلی و مغازه های مازندران نشان می دهد که این تولیدات سوغات خوشایندی برای مسافرانی است که از اقصی نقاط کشور به این استان سفر می کنند.

سوگل جهان آرا بانوی آلاشتی یکی از این افراد است که سالهاست به همراه اعضای خانواده اش پس از چیدن میوه های جنگلی آنها را به ترشی و رب تبدیل می کند .
وی که علاوه بر شهر خودش به واسطه آشنایان تولیدات خود را در شهرها و استان های دیگر نیز عرضه می کند، گفت که در پاییز و همزمان با رسیدن این میوه ها به همراه اعضای خانواده برای چیدن کندس و زالزاک به جنگل می رود .

وی که آموخته هایش در تولید و تبدیل این میوه های جنگلی را برگرفته از تجریبات گذشتگانش می داند، افزود: همچون مادر و مادربزرگم برای پخت و آماده کردن این تولیدات به شیوه گذشتگان فعالیت می کنم.

این بانوی 60 ساله اضافه کرد: تمام مراحل پخت و آماده کردن این تولیدات در محیط خانه و با امکانات و تجهیزات ساده انجام می شود.

وی گفت که به این شیوه کار در زمینه تولیدات سنتی عادت کرده و شیوه سنتی تولید و پخت این محصولات باعث شده تا کمتر نسل امروزی به دنبال تولید این محصولات بروند.

این بانوی مازندرانی که این محصولات را به عنوان منبع کسب درآمد و اشتغال برای مردم بویژه روستاییان برشمرد، افزود: می توان با حمایت بستر را برای تولید بیشتر و بدون مشقت آماده کرد تا تازه واردها نیز به این عرصه وارد شوند.

 

تولیدکنندگان محصولات جنگلی یکی از کسب و کارهای خانگی مازندران

رئیس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی مازندران با اشاره به اینکه بیش از 26 هزار مجوز مشاغل خانگی در استان برای 300 رسته شغلی صادر شد ، گفت : تولید کنندگان محصولات سنتی از قبیل رب ، ترشی و مربا از میوه های جنگلی به عنوان کسب و کار خانگی به شمار می روند .

امید روشن در خصوص چگونگی ساماندهی و حمایت از این نوع مشاغل افزود : این افراد با مراجعه به جهاد کشاورزی و طی مراحل اداری می توانند در زمره فعالان کسب و کار خانگی قرار بگیرند .

قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی از فروردین 1390 آغاز شده است و توسط اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان ها پیگیری می شود .

وی همچنین از قرار داشتن فعالیت تولید محصولات از میوه های جنگلی در زمره طرح تکاپو شاخه گردشگری خبرداد و گفت که تکاپو طرحی است که از سوی دولت به منظور کمک به توسعه اشتغال پایدار تدوین شده و در راستای این طرح وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مامور به فراهم کردن شرایط ایجاد 540 هزار شغل پایدار در بخش‌های مختلف است .

روشن از گردشگری ، زنبورداری و آی تی به عنوان طرح های اشتغال در تکاپوی مازندران عنوان کرد و ادامه داد : فعالان در زمینه تولید محصولات از میوه های جنگلی در زمره کسب و کار شاخه گردشگری قرار می گیرند.

 

استقبال برای راه اندازی صنایع تبدیلی میوه های جنگلی

مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی مازندران به خبرنگار ایرنا گفت که تولید محصولات پس از گرفتن کد شناسایی محصول از کارگروه وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت صورت می گیرد .

سید اعلاء ابوالحسنی دارا بودن کد شناسایی محصول را برای راه اندازی مراکز صنایع تبدیلی ضروری دانست ، افزود : هم اکنون یک هزار و 500 محصول استان مازندران دارای این کد شناسایی هستند که در مسیر صنایع تبدیلی هم قرار گرفته اند .

وی دادن کد شناسایی به محصولات را در گرو ارائه طرح توجیهی از سوی متقاضی ذکر کرد و ادامه داد : در حال حاضر سرکه انواع میوه ها و همچنین رب انار در مازندران ، این کد شناسایی را دارند .

مدیر صنایع سازمان جهادکشاورزی مازندران با اشاره به اینکه تاکنون تقاضایی از سوی افراد برای گرفتن کد شناسایی محصولاتی نظیر رب ازگیل ، ولیگ و ترشی وجود ندارد ، افزود : با توجه به فعالیت تعداد زیادی افراد بویژه روستاییان استان در این زمینه ، سازمان جهاد کشاورزی از ارائه درخواست از سوی افراد فعال در این زمینه استقبال می کند .

وی گفت : در صورت دارا بودن این کد شناسایی ،مجوزهای لازم برای راه اندازی صنایع تبدیلی و همچنین حمایت های مادی به صورت تسهیلات در این زمینه انجام می شود که می تواند زمینه تولید انبوه و همچنین اشتغال بیشتر نیز فراهم آورد .

مازندران با 24 هزار کیلومترمربع وسعت حدود یک میلیون و 300 هزار هکتار اراضی جنگلی دارد که تحت مدیریت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه ساری و نوشهر قرار دارد .

بنا به اظهار نظر معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی منطقه ساری آماری از میزان تولید میوه های جنگلی در این استان وجود ندارد اما از دیدگاه مسئولان گردشگری استان ، تولیداتی از این نوع میوه های جنگلی به نوبه خود نوعی جاذبه گردشگری به شمار می رود که با جا باز کردن صنایع تبدیلی و تولید و فرآوری شکیل تر در این عرصه ، رونق این بخش و اقتصادی شدن هر چه بیشتر ان فراهم می شود .

خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.