پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مهمترین شاخص کیفیت آموزشی، آموزش و پرورش منطقه چهاردانگه

هدف از مقایسه فقط مدارس دولتی عادی می باشد چون تمام مدارس منطقه، عادی دولتی می باشند، لذا مقایسه مدارس منطقه با مدارس خاص ( تیز هوشان و نمونه دولتی ، شاهد و مدارس غیر انتفاعی) مد نظر نمی باشد. و شهرهای بزرگ دارای آموزشگاه ها و سایر مراکز خدمات آموزشی هستند منکر نمی شوم ، گرچه در این زمینه هم اگر خانواده های محترم و دانش آموزان همراهی نمایند منطقه دارای برنامه های بسیار خوبی می باشد.

0

 

نویسنده: حامد خلیلی ازنی

 

در مقاله قبلی تحت عنوان آیا کیفیت آموزشی منطقه می تواند عامل مهاجرت از بخش چهاردانگه باشد، به مسایل کلی اشاره نمودم . اما در این مقاله مهمترین شاخص های کیفیت آموزشی منطقه چهاردانگه به تفضیل اشاره می نمایم.

 

قبل از شروع بحث لازم به تذکر است هدف از مقایسه فقط  مدارس دولتی عادی می باشد چون تمام مدارس منطقه، عادی دولتی می باشند، لذا مقایسه مدارس منطقه با مدارس خاص ( تیز هوشان و نمونه دولتی ، شاهد و مدارس غیر انتفاعی) مد نظر نمی باشد. و شهرهای بزرگ دارای آموزشگاه ها و سایر مراکز خدمات آموزشی هستند منکر نمی شوم ، گرچه در این زمینه هم اگر خانواده های محترم و دانش آموزان همراهی نمایند منطقه دارای برنامه های بسیار خوبی می باشد.

 

مهمترین شاخص کیفیت بخشی آموزش منطقه چهاردانگه

الف ) فضای آموزشی : منطقه چهاردانگه از نظر فضای آموزشی از کیفیت بسیار مطلوبی برخوار می باشد ، تمام مدارس شهر کیاسر نوساز و یا مقاوم سازی شده اند، تمام مدارس شبانه روزی نوساز و یا در سالهای اخیر ساخته شده اند، مدارس روستای چورت که پر جمعیت ترین مدارس روستایی منطقه است نوساز و مقاوم سازی شده اند. در مجموع  اکثر مدارس منطقه از نظر فضای آموزشی که یکی از مهمترین عامل تاثیر گذار در فرایند آموزش می باشد  بسیار مطلوب می باشد.

 

ب) نسبت  دانش آموز به معلم: یکی دیگر از پارامتر های کیفیت آموزشی شاخص نسبت دانش آموز به معلم می باشد که هرچه این شاخص کوچک تر باشد نشان دهند کلاس های کم جمعیت ، پوشش تحصیلی بالاتر می باشد. در منطقه چهاردانگه 1700  دانش آموز و 335 نفر نیروی انسانی مشغول فعالیت می باشد که نسبت دانش  آموزبه معلم 5 به 1 می باشد. مدارس منطقه برعکس مدارس شهرهای بزرگ، کم جمعیت می باشد و معلم فرصت رسیدگی آموزشی و پرورشی بیشتری دارد.

 

پ) مهمترین شاخص  دست یافته در کیفیت آموزشی منطقه در سال های اخیر به  شرح ذیل می باشد:

1- در سال تحصیلی 1392 – 1391 دانش آموزان منطقه چهاردانگه در رشته علوم تجربی و علوم انسانی  در امتحانات نهایی سال سوم متوسطه رتبه چهارم استان را بین 32 شهرستان و منطقه کسب نمودند. در رشته ریاضی و فیزیک رتبه دوازدهم استان را کسب نمودند. این موفقیت در حالی به دست آماده است که منطقه هیچ مدرسه ی خاصی ندارد و حتی دانش آموزان ممتاز به علت نبود مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی از منطقه خارج می شوند.  امتحان نهایی سال سوم ، سوالات به صورت هماهنگ کشوری می باشد و تصحیح اوراق امتحانی دانش آموزان منطقه در شهرستان دیگر انجام می گیرد.

 

2- کسب رتبه چهارم در قبولی کنکور در رشته تجربی در استان در سال تحصیلی 1392 – 1391 ، رشته تجربی از رشته های پر طرف دار در بین رشته های تحصیلی می باشد که قبول شدن در آن بسیار دشوار می باشد.

 

3- راهیابی سه طرح دانش آموزان به مرحله استانی جشنواره جوان خوارزمی ، راهیابی دو مقاله دانش آموزان در جشنواره ریاضی دکتر حسن پور ( به صورت سخنرانی و پوستر ) ، کسب مقام دانش آموزان در مقاله مازندران شناسی

 

ت) شاخص کیفیت مهارتی معلمان.

 

1) نیروی انسانی منطقه ترکیبی از نیروهای جوان با انگیزه و نیروهی با سابقه با  تجربه گرانسنگ که فقط به عشق خدمت در منطقه ماندند.

 

2) 17.06 درصد فرهنگیان منطقه دارای مدرک کارشناسی ارشد، 60 درصد دارای مدرک کارشناسی و 15.3 درصد دارای مدرک کاردانی می باشند . از لحاظ تحصیلات تقریبا در نرم بالایی در استان  قرار می گیرند.

 

3) کسب رتبه کشوری در جشنواره تدریس در تمام مقاطع در چند سال متوالی

 

4) کسب بیشترین رتبه در جشنواره تدریس در استان  بین شهرستان و مناطق در سالهای متوالی

 

5) کسب  رتبه اول  در تولید محتوای الکترونیکی در استان که نشان دهنده به روز بودن و آشنا به فن آوری های نوین آموزشی می باشد.

 

در صورت استقبال دانش آموزان و خانواده های محترم، آموزش و پرورش منطقه چهاردانگه توانایی برگزاری کلاس کنکور با استفاده از بهترین دبیران منطقه و شهرستان ساری را دارد . در دو سال فبل آموزش و پرورش منطقه اقدام به برگزاری طرح مطالعاتی نوروز، برگزاری کلاس کنکور یک ماهه خرداد  با استفاده از دبیران مجرب شهرستان  را نموده است که به علت عدم استقبال دانش آموزان و مشکلات مالی سال های اخیر امکان برگزاری چنین طرح هایی مقدور نشد.

 

گرچه لازم به یاد آوری است وظیفه آموزش و پرورش رسیدگی به وضعیت کلاس کنکور نیست ، بلکه مهمترین وظیفه آموزش و پرورش تربیت ا انسان هایی مومن ؛ درستکار و ملزم به رعایت اخلاق و قانون برای زندگی بهتر شخصی و اجتماعی  می باشد که خوشبختانه آموزش و پرورش منطقه در این امر تا حدود زیادی  موفق بوده است.

 

با همه توضیحات گفته شده توان و جایگاه جوان  چهاردانگه بالاتر از این  مسایل مطرح شده می باشد و در طول تاریخ این امر اثبات شده است. و تا رسیدن به نقطه مطلوب باید تلاش و کوشش بیشتری بنماییم.

 

خدایا چنان کن سرانجام کار                    که تو خشنود باشی و ما رستگار

 

منبع : وبلاگ چهاردانگه ساري با تاريخ كهن

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.