پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

منابع آب محمودآباد با فاضلاب آلوده شده؟

0

شهردار محمودآباد گفت: توجه و کار در موضوع فاضلاب امروزه ساختارمند و برنامه محور نبوده و تاکنون فرهنگ سازی مناسبی در این خصوص نشده است.

محسن رضایی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه بحث فاضلاب شهری موضوعی موازی بین شهرداری و آب و فضلاب شهری است، اظهار کرد: بخشی از کنترل فاضلاب شهری مربوط به اداره آب و فاضلاب بوده و محمودآباد یکی از آن شهرهای چهارگانه استان است که سیستم فاضلاب خانگی و سیستم لوله کشی آن مشکل دارد.

وی با اشاره به اینکه کنترل و تصفیه فاضلاب امروزه ساختارمند و برنامه محور نیست، تصریح کرد: از سال ۹۰ تاکنون در حال طراحی توسعه فاضلاب شهری برای کنترل آن در سطح شهر هستیم که هنوز این امر محقق نشده و همچنان دچار مشکل است.

شهردار محمودآباد خاطرنشان کرد: ساماندهی فاضلاب در زندگی شهری و روستایی نیازمند مشارکت و کمک اداره آب و فاضلاب شهری، احداث سیستم فاضلاب خانگی و تسریع در این امر است.

بودجه های قطره چکانی…

رضایی گفت: متاسفانه بزرگترین مشکل در این امر نبود بودجه و اختصاص آن در بحث تصفیه فاضلاب به صورت قطره چکانی است به طوری که سالانه ۵ تا ۶ میلیارد تومان، بودجه قابل توجهی برای تصفیه فاضلاب های شهری و ارائه سیستم مناسب نسبت به آن نیست.

وی با بیان اینکه در طراحی سیستم فاضلاب شهری محمودآباد کمتر از 20 درصد پیشرفت فیزیکی صورت گرفته است، تصریح کرد: تکمیل سیستم مناسب تصفیه آب و فاضلاب شهری باید در دستور کار قرار گیرد. مسئله دوم بخشی از فاضلاب های شهری، مربوط به بناهایی است که فاقد پروانه یا بناهای قدیمی بوده که طبیعتا نظارت شهرداری در زمان اجرای طرح تفصیلی صورت نگرفته است.

رضایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شهرداری اگر به صدور پروانهای اقدام کند باید تمام دستگاه‌های نظام مهندسی وارد شوند و زیر ساخت ها، نظارت ها و نگاه های مهندسی روی آن اعمال شود.

رضایی یادآور شد: گاها ساخت و ساز های غیرمجازی در شهر داشته که شهرداری به محض رویت آن برخورد جدی داشته تا روند تصفیه آب های سطحی کنترل شود و البته مشارکت شهروندان در اداره شهر می‌تواند کمک اصلی رفع مشکل باشد.

فاضلاب خانگی به نقطه غیر قابل بازگشتی رسیده است

شهردار محمودآباد خاطرنشان کرد: رودخانه‌های محمودآباد در معرض تهدید بوده و پسآب‌هایی منتشر شده از سوی واحدهای تولیدی، تجاری آلاینده در سطح شهرستان در این قضیه دخالت دارند؛ سفره های آب زیر زمینی و رودخانه‌ها هر کدام به نوعی تهدید شده و عملا به نقطه غیر قابل برگشتی رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ‌سازی در این زمینه می‌تواند راه حل مناسبی برای رفع این مشکلات باشد، گفت: رسانه‌ها می‌توانند نقش مهمی در ایجاد فرهنگ مناسب داشته باشند تا به صورت ویژه‌ای به آن پرداخته شود.

رضایی با اشاره به اینکه تصفیه‌خانه فاضلاب در پشت بازار روز محمودآباد وجود داشته که طی یکسال اخیر بازسازی و راه‌اندازی شد، اظهار کرد: مدت کوتاهی است که این تصفیه‌خانه آغاز به کار کرده اما یقینا تاثیرگذار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد:احداث تصفیه‌خانه فاضلاب آن طور که نظام مهندسی و شهرداری الزام کردند باید انجام شود و راه اصولی این است که یک ساختار زیربنایی برای دفع آب های ناشی از فاضلاب های خانگی آماده شود.
ترمینال زباله محمودآباد وضعیت خوبی ندارد

شهردار محمودآباد با اشاره به اینکه محل ترمینال زباله شهر محمودآباد وضعیت خوبی نداشته و ۲۵ سال است که از این مکان استفاده می شود، تصریح کرد: امروز باید طرحی تهیه شود تا مکان انباشت زباله در آن مدنظر قرار گرفته باشد به همین منظور تهیه “سیمی تیلر” از جمله مباحثی بوده که درصدد تهیه آن هستیم تا زباله در این مکان انباشت و به دپوی اصلی انتقال داده شود. نوسانات قیمت در چند ماه اخیر و افزایش قیمت سیمی تیلر توسط تولیدکنندگان آن موجب شد تا نتوانیم آن را تهیه کنیم.

شهردار محمودآباد با بیان اینکه یکی از مباحث اصلی استراتژی های توسعه شهری توجه به محیط زیست است، تصریح کرد: نمی توان یک برنامه استراتژیک برای شهر بدون در نظر گرفتن محیط زیست تعیین کرد، بخشی از عملکرد های توسعه شهری بر پایه محیط زیست بوده و می توان با ارتقاء آن، سرانه های شهری را نیز حفظ کرد.

وی با بیان اینکه اداره محیط زیست می تواند در سطح شهر پویاتر عمل کرده تا به نتایج بهتری در کنترل و حفظ محیط‌زیست در آن برسند، گفت: شهرداری در راستای حفظ محیط زیست درصدد پلمپ واحدهای آلاینده اقدام کرده است.

مدرسه انقلاب به عنوان بنای قدیمی نیاز به مقاوم سازی دارد

شهردار محمودآباد در خصوص اینکه شهرداری می تواند به عنوان یک بهره بردار با تحویل گرفتن مدرسه انقلاب از آموزش و پرورش در راستای حفظ بنای قدیمی تلاش کند، اظهار کرد: در ازای تحویل گرفتن مدرسه انقلاب به عنوان بنای قدیمی شهر، شهرداری به مدرسه زمینی داده و در ساخت مدرسه جدید کمک می‌کند.

شهردار محمودآباد اظهار کرد: بازآفرینی و احیای بافت های فرسوده با شناسایی مکان‌ها در سطح شهر مشخص شده و نیاز به مشارکت تمامی نهادها دارد؛ طرح شهرداری آماده است و باید در کنار طرح‌های زیرساختی، نهادهای دیگر قرار گرفته تا بتوانیم به صورت مشترک برای بافت قدیمی مرکزی شهر محمودآباد اقدام کنیم.

وی افزود: طرح بازآفرینی کوچه‌های مشرف به مرکز شهر تهیه شده تا بتوانیم در زیباسازی و حفظ بافت‌های قدیمی گامی در سطح شهر برداریم؛ در برخی از قسمت‌های سطح شهر نیز مانند خیابان معلم و بازار روز، طرح باز آفرینی در حال اجراست. به عنوان مثال طرح اجرایی کوچه مسجد جامع که انتهای آن بازار روز بوده از مکان های قدیمی است به احیای سرانه های زندگی قدیمی و شهری کمک بسیاری خواهد کرد و می توان بازآفرینی جدید را ارائه کرد تا به صنعت گردشگری در محمودآباد کمک کند.

شهردار محمودآباد با بیان اینکه هدف ما توسعه مقاصد گردشگری در سطح شهر محمودآباد است، گفت: تعریض و بازآفرینی پل مرکزی و قدیمی شهر از جمله طرح هایی بوده که شهرداری با کمک گرفتن از معماری قدیمی و سنتی مردم مازندران در احیای آن تلاش کرده است.

گفت‌وگو از بهناز مقدس، خبرنگار ایسنا

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.