پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معرفی دار واش گیاه دارویی ناشناخته

0

پایگاه خبری چهاردانگه: دارواش (نام علمی: Viscum و Mistletoe) یک گیاه نیمه انگلی از تیره صندلیان  است،برگ دارد و می‌تواند قسمتی از مواد غذایی خود را تولید کند. این گیاه به وفور روی درختان در جنگل های مازندران رویش می کند و عمده مصرف آن در مازندران به عنوان تغذیه دام استفاه می شود.

این گیاه انگل  درختان است ولی خسارت زیادی به آن‌ها نمی‌زند و گیاه انگلی خیلی مهمی نیست. بذر آن توسط پرندگانی از قبیل دارکوب  در تنه درختان قرار می‌گیرد و جوانه می‌زند و یا بذر أین گیاه که در مدفوع پرندگانی که قبلاً إز أین گیاه تغذیه کرده اند بر رؤیه درختان می نشیند و جوانه می زند و رشد می‌کند. این گیاه دارای گل‌های زیبایی است که حتی بعضی مواقع به خاطر گل‌های زیبای آن، آن را از بین نمی‌برند و اجازه رشد آن را روی درخت می‌دهند. این گیاه ریشه خود را درون شاخه‌های سایر درختان فرو کرده، شیره خام گیاه را گرفته و سپس شیره خام را به شیره پرورده تبدیل کرده و استفاده می‌کند.

دارواش یک گیاه دارویی بوده ولی متاسفانه کاربرد دارویی آن ناشناخته مانده است.

دارواشها دارای تیرامین آمین، بتا فنیل اتیل آمین، ویسکوتوکسین و لکتین هستند که خصوصیات مولکولی و فارماکولوژیکی ویسکوتوکسینها شباهت بسیار زیادی به زهر مار دارد(۵و۶). بنابراین با توجه به خواص دارویی بسیار مناسب دارواشها و همچنین خاصیت نیمه انگلی آنها،می توان با برداشت و قطع این گیاه از میران آسیب رسانی به درخت کاست و به عنوان یک گیاه دارویی کارآمد استفاده نمود.

از خواص درمانی این گیاه می توان به کم کردن فشار خون، بهبود گردش خون، شل نمودن سفتی عضلانی، بند آورنده خونریزی داخلی،تشنج، نقرس، هیستری (نوعی بیماری روانی که با شبیه سازی اختلالات گوناگون همراه است)، سیاه سرفه، آسم، سرگیجه، اسهال، کاهش دوره قاعدگی، کره(حرکات غیر ارادی سریع و پرشی)، تپش قلب، صرع، رماتیسم، سردرد میگرنی، اضطراب و اخیرا- سرطان و ایدز اشاره کرد. از عصاره دارواش اروپایی در درمان سرطان سرویکس(دهانه رحم)، تخمدان، سینه، معده، کولون و ریه استفاده می کنند.

تصاویر زیر از درختانی که دارای دارواش هستند از جنگل های اطراف روستای مزده گرفته شده است.

 

photo_2017-01-10_01-13-01 photo_2017-01-10_01-13-09 photo_2017-01-10_01-13-05

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.