پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معرفی آیت الله شیخ عبدالکریم عبداللهی

0

پایگاه خبری چهاردانگه: استاد  عبدالکریم عبدالهی فرزند رحیم  در سال ۱۳۲۷ در روستای واوسر دیده به جهان گشود و جد وی ملاحسین ابن ملاعبدالله ابن ملاعبدالواسع خراسانی الاصل اهل کاهک سبزوار و مازندرانی المسکن بود و ملاعبدالواسع از جمله افرادی که تابع دین و دیانت بودند از ظلم حاکمان منطقه که خواهان حکومت بودند به مازندران مهاجرت کردند ملاحسین  با خواهر آیت الله سید شفیع و حاج میر محمد ارائی ازداوج کرد که زن فاضله بوده است و ملاحسین اهل علم بود و قرآن خطی ارزشمندی داشتند که در حال حاضر اهداء به آستان قدس رضوی گردید.

 

استاد عبداللهی حدود شش  سالگی به همراه پسرعمو خود شیخ حسینعلی در روستای واوسر نزد مرحوم حاج شبیر عباسی که معروف به آقا مدیر بود استفاد نمودند. حاج شبیر معلمی سختگیر در تعلیم بودند.

ایشان در نکاء مدتی در خدمت آیت الله لیموندهی بود تا اینکه دوباره به روستای اراء رفت و در درس مرحوم آقا میرمعصوم میرعمادی که در سختگیری شهرت داشت شرکت کرد.

ایشان پس از فراگیری بخشی از دروس مقدماتی به مدت چند ماه به کوهستان رفت و در مدرسه فرح ساکن و خدمت آیت الله کوهستانی تلمذ کرد.

استاد عبدالهی سپس به مشهد رفت  شرایط سخت در دروران طلبگی استاد عبداللهی با آقایان دیانی و رنجبر همراه بود، استاد عبدالهی عوامل و انموذج را نزد حجت الاسلام رنجبر، صمدیه را به همراه آقای رنجبر نزد حجت الاسلام شاعری امام جمعه کردکو تلمذ کرد.

 

استاد عبداللهی از شاگردان اختصاصی ادیب نیشابوری

ادیب نیشابوری از استاید معروف مشهد در ادبیات عرب بودند که استاد عبدالهی از تلامذ اختصاصی وی بودند و دروس سیوطی، مغنی، مطوّل، مقامات حریری، بخشی از معالم و حاشیه ملاعبدالله را در محضر ادیب فرا گرفت استاد عبدالهی بخش دیگر از حاشیه ملاعبدالله را نزد آیت الله واعظ طبسی فراگرفتند.

دروس سطح

 

دکتر عبدالهی لمعتین را محضر آیت الله مدرس، مکاسب را نزد شهید هاشمی نژاد و در زمانی که آیت الله مشکینی تبعید به مشهد شدند ایشان به اتفاق آیت الله محمدی ری شهری به درس مکاسب و کفایه آیت الله مشکینی در مدرسه میرزا جعفر می رفتند.

 

در محضر آیت الله میلانی

 

مرحوم میلانی آقای عبدالهی را جزء مدرسین خاص انتخاب کرد و بیش از ده سال در درس خارج مرحوم میلانی بودند که مورد لطف بسیار ایشان قرار می گرفتند و ایشان دومین استادی بودند که آقای عبدالهی تحث تاثیر ایشان قرار گرفتند و از تلامذ اختصاصی وی بودند.

فعالیت های سیاسی

 

استاد عبدالهی از سال ۴3  بعد از آزادی امام خمینی به قم رفتند و با مسائل سیاسی آشنا شد و پخش اعلامیه ها در نقاط مختلف مشهد از جمله در مسجد گوهرشاد را به عهده داشتند فعالیت های مختلفی را انجام دادند:

حضور در سخنران های آیت الله واعظ  طبسی و حضور در سخنرانی های شهید هاشمی نژاد که در آن سخنرانی تیراندازی شد، دیدار با مرحوم امام خمینی (ره) در  11 آذر 1356 که مصادف بود با اربعین ایت الله مصطفی خمینی و گرفتن سخنرانی های امام به همراه عکس  حضرت امام ره، رفتن به واوسر و تبین صحبت های امام(ره) که خانه به خانه می رفتند و سخنرانی می کردند و در یکی از شب ها عکس بزرگی که از شاه وقت بود از دیوار کندند و عکس اما را جایگزین کردند، شرکت در جلسات کانون نشر حقایق اسلامی در کوچه تلف خانه مشهد با سخنرانی امام موسی صدر و فخرالدین حجازی، سخنرانی در مشهد هنگام عید نوروز که چنین گفتند تا ظلم باشد عید نیست عید ما روزی خواهد بود که از ظلم آثاری نباشد،  زندانی شدن در زندان مشهد در چند نوبت و تراشیدن ریش وی در تظاهرات خیابانی سال۵۷ که موجب دستگیری وی شد و به همراه شهید هاشمی نژاد سخنرانی در قوچان که در شب دوم سخنرای وی تیراندازی شد و چند نفر به شهادت رسیدند.

سخنرانی در مسجد شاه غازی ساری که در این متن شرح آن آمده است: سند[1] شماره۳۳، تاریخ ۱۳۳۶/۱۰/۰۶ موضوع: عبدالکریم طلبه قم نامبرده بالا مورّخه۱۳۳۶/۰۹/۲۸ در مسجد شاه غازی ساری به منبر رفته و پیرامون سیر تکاملی علمی و فکر بشر مطالبی عنوان و اظهار می دارد هیچ قدرتی نمی تواند جلو این سیر تکامل را بگیرد بشر آزاد است و باید در مقابل ظلم عکس العمل نشان بدهد و علیه ظلم و ظالم که دارای هر نوع قدرتی هم باشد قیام کرده و بجنگد وی سپس درباره انقلاب فرانسه صحبت و عنوان نمود در قرن هیجدهم در زمان لوئی ها بخصوص لوئی چهار دهم که بر مردم فرانسه ظلم بیشتری می شد و مردم در یک عصر خفقان آور بسر می برند در این موقع شخصی به نام ژان ژاک روسو کتابی به نام قراردادهای اجتماعی را که درباره ظلم لوئی چهاردهم به مردم فرانسه بود نوشت مردم پس از خواندن کتاب مذکور علیه لوئی چهاردهم قیام کردند و حکومتش را نابود ساختند ای جوان و ای روشنفکران این است سیر تکاملی و رشد فکری یک اجتماع که هیچ قدرتی نمی تواند جلو این انقلاب را بگیرد شما باید کمی دقّت کنید و بر این انقلاب بیندیشید . در خاتمه در مورد انقلاب تزاری روسیه مطالبی نیز عنوان می نماید.

 

 

تلاش و مقابله با بهائیت

 

از سوی آیت الله میلانی در مبارزات با بهائت تشویق فراوان شدند و نسبت به بهائیت روستای ایول چهاردانگه که تحت اشراف آیت الله میلانی بود از ایشان راهنمایی های بسیاری گرفتند و در افتتاح مسجد ایول آقای عبدالهی به همراه جمع کثیری از علماء و مردم از جمله حاج علی یساری و کلنگ مسجد را زدند.

ایشان مناظرات متعدد با افراد مختلف داشتند از جمله مناظره با کریم الله معانی، مناظره و بحث با مردم روشنکوه که طی حکمی از سوی مرحوم حاج اقا حسین شفیعی ارایی در سال ۱۳۴۵/۰۵/۲۰شمسی، تبلیغ در زیارکلای قائم شهر و مناظره موفق با بهایی های بایع کالای نکا  تبرّی برادران اقدسی بایع کلا از بهائیت را می توات نام برد.

 

فعالیت های بعد از انقلاب

 

همکاری با آموزش و پرورش با استاد شهید هاشمی نژاد و حضرت آیت الله سیدان،  فعالیت در کمیته انقلاب اسلامی به ریاست آیت الله واعظ طبسی، همکاری در دادسرای انقلاب در بند چهار که فدائیان خلق و در نهایت به پشنهاد مقام معظم رهبری، شهید هاشمی نژاد و آیت الله واعظ طبسی آقای عبداللهی وارد دانشگاه شدند.

 

حضور در دانشگاه

 

استاد عبدالهی در دانشگاه دبیر معارف اسلامی، تدریس در دانشکده های مختلف معارف، تدریس دانشگاه الاهیات، عضو گروه فلسفه، تدریس در دوره دکتری فقه و مبانی حقوق از دهه۷۰ مشغول به تدریس می باشند.

مسؤلیت در دانشکده

 

ایشان از سال ۷۲ تا ۷۷ مسئول دانشگاه الاهیات شدند که از دانشگاه بلژیک از ایشان دعوت شد که با استاد بزرکوارش آیت الله شانه چی از ایران به به بلژیک رفتند و هیئت علمی دانشگاه آن از یهودیان و مسیحیان بودند و رئیس دانشگاه دکتر ونک بودند که از استاد عبدالهی دعوت شد در آنجا سخنرانی کنند که سخنرانی ایشان در زمینه ادیان ابرهیمی بود.

 

تالیفات استاد عبدالهی

 

نظام اقتصادی و اجتماعی اسلام، اصاله البرائه، قواعدی از فقه، پژوهشی درباره خمس، پژوهشی در تعارض اخبار، تفسیر آیات الاحکام، تاریخ تطور فقه و فقهای مذاهب اسلامی و کتاب بسیار ارزشمند طبقات راویان احادیث مهدویت از طریق اهل سنت که استاد عبدالهی حاصل عمر خویش آن را معرفی کردند و مقالات مختلفی که در کنگره های مختلف ارائه شده است و به چاپ رسیده است و مقالات متعددی از سوی دانشگاهیان و حوزویان تدوین شده با راهنمایی ایشان در مقطع ارشد و دکتری به عنوان استاد راهنما بوده اند.

 

استاد عبدالهی در جلسه ای که از سوی جامعه روحانیت مبارز(مقام معظم رهبری، واعظ طبسی و شهید هاشمی نژاد) تشکیل شد بنابر در خواست برخی از مردم منطقه رضاشهر مشهد مبنی بر معرفی امام جماعت، شهید هاشمی نژاد وی را به مسجد المهدی رضاشهر معرفی کردند و با حضور استاد قرائتی در مسجد المهدی رضاشهر ایشان را معرفی کردند و تا به امروز در آنجا اقامه جماعت دارند که مومنین بسیاری محضر ایشان ارادت دارند.

 

استاد عبدالهی از سوی آیت الله زنجانی اجازه اجتهاد دریافت کرده اند و از سوی حضرات آیات خوئی، میلانی، سیستانی و مکارم شیرازی اجازات و وکالت دارند و در سال ۱۳۸۷ از جمله فرزانگان مازندران معرفی شدند.

 

نویسنده: سید ابوالحسن شفیعی

[1] . روزشمار انقلاب اسلامی استان مازندران به روایت اسناد ساواک(ساری)، ص۳۳، ج۱

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.