پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آلوچه (هلی)موثر در درمان تومور و جلوگیری کننده از سرطان

مطالعات نشان می‌دهد که گوجه سبز می‌تواند در درمان تومورها موثر باشد؛ همچنین به‌ دلیل وجود اسید اسکوربیک برای افراد مبتلا به نقرس توصیه می‌شود.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه نیوز به نقل از فارس، در فصل تابستان میوه‌های متنوعی داریم که یکی از آنها گوجه سبز است، به عقیده متخصصان تغذیه این میوه علاوه بر طعم خوشمزه دارای ارزش غذایی بسیاری بوده، مصرف گوجه سبز با نمک مورد توجه مردم است و در مازندران این میوه همراه با سبزی‌های معطر مصرف می‌شود.

 

وفور درختان آلوچه وحشی و گوجه سبز جنگلی در جنگل‌های سر‌سبز مازندران زیبایی آن را دو‌چندان می‌کند؛ عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: گوجه سبز نام درختی از تیره‌ گل سرخیان بوده که میوه‌ آن کوچک و آبدار، دارای پوست نازک به رنگ سبز یا سرخ و یک هسته‌ سخت است.

 

محمد اکبرزاده با بیان اینکه بر پایه نوشته‌های قدیمی، نژاد این گیاه قدمت دو هزارساله دارد و چینی‌ها نخستین کسانی بودند که به کشت آن اقدام کردند، افزود: گوجه سبز یکی از گونه‌های بومی جنگل‌های مازندران است.

 

وی با اشاره به اینکه گوجه سبز سبب تعادل اسید در جریان خون می‌شود و می‌تواند در درمان حالت اسیدی خون مفید باشد، اضافه کرد: این میوه اثرات قابل توجهی در جلوگیری از بیماری‌هایی مانند چربی خون بالا، پیری سلول و سرطان دارد.

 

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران یادآور شد: اسید بنزوئیک ترکیبی است که خاصیت ضدمیکروبی دارد، این ماده به‌ طور طبیعی در گوجه سبز وجود دارد؛ همچنین برخی تحقیقات بیانگر خاصیت ضدقارچی و ضدباکتریایی این میوه است.

 

*گوجه سبز در درمان تومورها موثر است

 اکبرزاده خاطرنشان کرد: مطالعات نشان می‌دهد که این میوه می‌تواند در درمان تومورها موثر باشد و همچنین به‌ دلیل وجود اسید اسکوربیک برای افراد مبتلا به نقرس توصیه می‌شود.

 

وی تصریح کرد: مانند بسیاری از میوه‌های ترش، گوجه سبز غنی از ویتامین c است و تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف این میوه برای بهبود طعم دهان مفید است.

 

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران با اشاره به اینکه گوجه سبز خاصیت مسهلی دارد و تاثیر منحصر به فردی بر کاهش فشار و چربی خون، حذف رسوبات از خون و تنظیم عملکرد معده و روده دارد، اظهار کرد: این میوه سبب تعادل اسید و باز در جریان خون می‌شود.

 

اکبرزاده با تاکید بر مصرف متعادل و رعایت میانه‌روی در مصرف گوجه سبز خاطرنشان کرد: مصرف زیاد از حد گوجه سبز سبب نفخ معده و دل‌درد می‌شود.

 

*2 هزار هکتار از باغ‌های مازندران به گوجه سبز اختصاص دارد

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: سطح زیرکشت گوجه سبز در مازندران دو هزار هکتار بوده که 500 هکتار از باغ‌های میوه‌های هسته‌دار به گوجه سبز اختصاص دارد و یک‌هزار و 500 هکتار به‌ صورت حاشیه‌ای در باغ‌ها کشت شده‌ است.

 

 

13940314000013_PhotoL 

 

محمدرضا شعبانی با اشاره به تولید 14 هزار تن گوجه سبز در مازندران افزود: عمده گوجه سبز در بخش‌های مرکزی و شرق مازندران کشت شده‌ و میانگین تولید آلوچه در واحد سطح هر هکتار هفت تن است.

 

وی تصریح کرد: به باغداران توصیه می‌کنیم با توجه به زمان برداشت از مصرف سموم پرهیز کنند تا مصرف‌کنندگان با خیالی راحت بتوانند از این میوه استفاده کنند.

 

مسئول واحد مردم‌شناسی و میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: خورشت هلی‌قرو، هلی‌کوتنی، رب آلوچه (ترشی هلی) و لواشک هلی از غذاهای محلی است که با استفاده از گوجه سبز در مازندران تهیه می‌شود.

 

طوبی اوصانلو با بیان اینکه گوجه سبز به زبان محلی مازندرانی هلی عنوان می‌شود، ادامه داد: طرز تهیه هلی‌کوتنی به این صورت است که ابتدا گوجه سبز را در ظرف مسی می‌ریزند و با استفاده از دسته زنگ ضربه‌هایی آرام بر این میوه‌ها وارد می‌کنند به‌ گونه‌ای که به دو نیم شود ولی تخمش نشکند، سپس به آن نعناع خشک و نمک و برخی دلال و سیر اضافه می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه خورشت هلی‌قرو خنک‌کننده بوده و اغلب در تابستان استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: گوجه سبزها را در ظرفی روی حرارت قرار می‌دهند و پس از پختن روی آن صافی کشیده تا تخم از گوجه سبز جدا شود، به این محلول پیازداغ و سیر داغ اضافه می‌کنند و پس از قوام آن تخم‌مرغ را بدون هم زدن استفاده می‌کنند این غذای محلی با برنج مصرف می‌شود.

 

مسئول واحد مردم‌شناسی و میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران درباره طرز تهیه رب آلوچه تصریح کرد: ابتدا آلوچه‌ها را شسته و در ظرفی روی حرارت قرار می‌دهند و پس از پختن و به‌ اصطلاح محلی پتکا شدن می‌گذارند تا خنک شود و آن را صاف می‌کنند و پس از آن محلول را روی حرارت قرار می‌دهند، به نحوی که به ظرف نچسبد و خوشرنگ شود، این محلول را در ظرف پهن کرده و روی پشت‌بام خشک می‌کنند.

 

اوصانلو با اشاره به اینکه گوجه سبز برای برطرف کردن خارش بدن، درمان کم‌خونی و ناتوانی جنسی مفید است، اضافه کرد: آلوچه برای رفع سر‌درد مفید است که با گل بنفشه مخلوط و به پیشانی سر مالیده می‌شود.

 

مسئول واحد مردم‌شناسی و میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: برگ خشک درخت آلوچه وحشی ادرار‌آور، ملین و تب‌بر است.

 

چهاردانگه نیوز: آلوچه درختی است که به وفور در جنگل های بخش چهاردانگه رویش می نماید و مردم این بخش از دیر باز برای تهیه ترشی، تهیه لواشک و هلی خشک از آن استفاده می کردند.

مخلوط ترشی آلوچه با خاکستر ماده ای بسیار موثر برای شستشوی ظروف مسی به خصوص ظروف برنجی  می باشد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.