پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معرفي چشمه ي سورت در شماره امروز روزنامه فرهيختگان

روزنامه فرهيختگان در شماره امروز خود ( پنجشنبه 16 مرداد 1393 – شماره : 1442 ) در بخش پيشنهاد سفر خود مطلبي را تحت عنوان ( چشمه هاي درمانگر مازندران ) منتشر كرده كه يكي از اين چشمه ها چشمه ي سورت چهاردانگه است. اين مطلب با تصويري از صفحه ي اين مطلب در روزنامه ي فرهيختگان نقل مي شود.

0

 

روزنامه فرهيختگان در شماره امروز خود ( پنجشنبه 16 مرداد 1393 – شماره : 1442 ) در بخش پيشنهاد سفر خود مطلبي را تحت عنوان ( چشمه هاي درمانگر مازندران ) منتشر كرده كه يكي از اين چشمه ها چشمه ي سورت چهاردانگه است. اين مطلب با تصويري از صفحه ي اين مطلب در روزنامه ي فرهيختگان نقل مي شود.

 
چشمه‌های درمانگر مازندران

فرهیختگان: صبح قرص زرد، ظهر قرص آبی، شب قرص سپید؛ این روزها چقدر جعبه‌های کوچک یادآوری قرص‌های روزانه زیاد شده و دیگر فقط مادربزرگ‌ها از این جعبه‌ها ندارند. کمدها پر است از انواع و اقسام دارو برای بیماری‌های قرن تکنولوژی. با این حال جهان رو به تغییر است. بازگشت به دوران کلاسیک‌ها بزرگ‌ترین دستاورد قرن دودزده و همیشه بیمار است. حالا طبیعت‌گرا هستند که از اعماق تاریخ بیرون آمده و بار دیگر به نعمت‌های ازلی طبیعت راهنمایی می‌شوند، آنها از مردم منزوی دنیاهای مجازی می‌خواهند که به دل طبیعت روند و از هوای آزاد بهره‌مند شوند. برای همین است که گردشگری یکی از پرسودترین منابع اقتصادی کشورها می‌شود و پست‌مدرن‌ها از مردم می‌خواهند تا قرص و دارو را رها کنند و از درمان‌های طبیعی بهره ببرند. درمان‌های طبیعی که می‌توانند نه‌تنها تن را بلکه روح را هم شفا دهند. شاید ایرانی‌ها در این دوران بازگشت خوشبخت‌ترین مردم به شمار می‌آیند، چون طبیعتی چهار فصل و جنگل و کویر و دریا دارند. آنها می‌توانند دردهایشان را با سفری داخلی درمان کنند. اگر اگزما و زخم‌های کهنه و روماتیسم و استخوان درد دارند، سری به مازندران زده و در آب‌ چشمه‌های شفابخش به افق‌های سلامتی بیاندیشند.

 

آب‌های اسک درمان زخم‌های کهنه
روستای آب اسک یکی از آن مناطقی است که در گردشگری درمانی شهره است. این روستا در هشت کیلومتری آمل به تهران در محور هراز در بخش لاریجان قرار دارد. آب‌های معدنی گرم آن مواد گوگردی دارد.
 با اینکه قرن‌هاست، این روستا آب‌های گرمش را به بیماران عرضه می‌کند، شاید هنوز هستند کسانی که با معجزات چشمه‌های جوشان آن بیگانه باشند. پزشکان معتقدند آب این چشمه برای درمان بیماری‌های پوستی از قبیل اگزما و زخم‌های کهنه توصیه می‌شود. آبی که بدون عوارض جانبی می‌تواند تحول شگرفی در پوست‌های بیمار ایجاد کند. نه‌تنها روستای آب اسک، بلکه آبگرم لاریجان آمل هم بسیار درمان‌گر است.
این آب گرم در مسیر آمل به تهران در منطقه گزنک مرکز بخش لاریجان و در ادامه قله دماوند، روستای ییلاقی و خوش آب و هوای آب گرم قرار دارد.
گفته می‌شود آب‌های گرم و معدنی این روستا با حرارتی در حدود 62 درجه سرشار از مواد گوگردی است و به همین دلیل برای درمان انواع بیماری‌های پوستی، دردهای استخوان، مفاصل و روماتیسم مفید است. آبگرم لاویج را هم پزشکان بسیاری تجویز می‌کنند، این آب گرم در 25 کیلومتری جنوب چمستان از توابع شهرستان نور در روستای ییلاقی لاویج در میان دره‌های جنگلی البرز قرار دارد. آبگرم لاویج داروی دردهای استخوان، مفاصل و بیماری‌های پوستی در تمام فصول است.

 

درمان میگرن با آب‌های سورت
«چهاردانگه»، شهرستان ساری جایی است که در آنجا کوه و جنگل به هم می‌رسند و بکر بودن طبیعت بیش از همه در چشمه‌های آب سرد و گرمی که از دل کوه بیرون می‌زنند و در حاشیه جنگل آرام می‌گیرند، جلوه‌گری می‌کند.
محلی‌ها به چشمه‌های سورت « باداب » می‌گویند، چراکه آبش گازدار و درمان‌کننده دردهاست. آب چشمه سورت بسیار شور است و استخری با قطر حدود 15 متر و عمق زیاد دارد که می‌توان در آن تنی به آب زد، درمان دردهای کمر و پا، امراض پوستی، روماتیسم است، به‌خصوص پزشکان آن را برای درمان سردرد میگرنی توصیه می‌کنند. چشمه‌های باداب سورت جهانی هم هستند، در سال 1387به‌عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران بعد از کوه دماوند ثبت شده‌اند.
باداب سورت دو چشمه با آب‌های کاملا متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب است.
باداب سورت برای درمان روح و روان‌های خسته هم توصیه می‌شود، زیرا خیال‌انگیزترین صحنه‌های طلوع و غروب خورشید را می‌توان در آنجا دید. تلالو نور خورشید در حوضچه‌ها و انعکاس نور آنها همراه با سایه روشن طبیعت اطراف جلوه‌هایی تحسین‌بر‌انگیز است.
این چشم اندازهای چشم‌نواز هیچ‌گاه ‌از روح و ذهن فراموش نمی‌شود و بارها و بارها طبیعت دوستان را به تماشای خود فرا می‌خواند.

 

براي ديدن تصوير در اندازه بزرگتر روي آن كليك كنيد.

farhikhtegan-16-5-1393

 

 

درمان روماتیسم با آب‌های معدنی
رامسر را عروس شهرهای ایران می‌خوانند، چراکه کوه، جنگل، دشت و دریا را در کنار هم دارد و شاید همین زیبایی‌ها و جاذبه‌های خیره‌کننده باعث شده که درمانگری چشمه‌های آب معدنی آن از یادها برود.
کارشناسان می‌گویند آب‌های معدنی رامسر خواص درمانی کم نظیری دارند. بارها سفر به این شهر توصیه شده است زیرا گردشگران هم می‌توانند از طبیعت زیبای آن و هم از خواص درمانی‌‌اش بهره‌مند شوند.
براساس اطلاعات منتشرشده از سوی متخصصان، میزان دمای بزرگ‌ترین آب گرم معدنی رامسر 42 درجه سانتی‌گراد است، آب گرمی که معروف به شماره یک است. این درجه حرارت بهترین حد تحمل بدن انسان محسوب می‌شود.
 ارزیابی‌ها نشان داده کمتر گردشگری است که به رامسر بیاید و دل خوش از آنجا خارج نشود.
 خواص چشمه‌های آبگرم معدنی رامسر به دلیل داشتن آب‌های گوگردی‌اش شهره خاص و عام است.
این آب‌ها برای درمان بیماری‌های جلدی روماتیسم و دردهای عصبی و عضلانی بسیار سودمند است و در رفع عوارضی که پس از تب بروز می‌کند از آن چشمه‌ها استفاده می‌شود. مازندران با داشتن جاذبه‌های طبیعی علاوه‌بر آرامش روحی و روانی با داشتن چشمه‌های آب معدنی از نظر پزشکی درمانی به صورت سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.