پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معرفي روستاي قلعه سر – دهستان پشتكوه

روستای قلعه سر در دهستان پشتکوه بخش چهاردانگه شهرستان ساری واقع شده است. روستا در طول جغرافیایی ۵۳ درجه، ۴۸ دقیقه و عرض جغرافیایی ۳۶ درجه و ۲۶ دقیقه و در ارتفاع ۱۷۰۰ متر از سطح دریا قرار گرفته و در ۱۲۰ کیلومتری جنوب شهر ساری واقع شده است.

0

 

روستای قلعه سر در دهستان پشتکوه بخش چهاردانگه شهرستان ساری واقع شده است. روستا در طول جغرافیایی ۵۳ درجه، ۴۸ دقیقه و عرض جغرافیایی ۳۶ درجه و ۲۶ دقیقه و در ارتفاع ۱۷۰۰ متر از سطح دریا قرار گرفته و در ۱۲۰ کیلومتری جنوب شهر ساری واقع شده است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۴۱۳ نفر ( ۱۰۵خانوار ) بوده‌است. ( جمعيت روستاي قلعه سر در سرشماري عمومي سال 1390 ، 433 نفر ( 125 خانوار ) مي باشد. )

 

ghalesar

تصوير ماهواره اي روستاي قلعه سر – دهستان پشتكوه، بخش چهاردانگه ساري – منبع : Google

 

قلعه سر در لغت نامه دهخدا

قلعه سر. [ ق َ ع َ س َ ] (اِخ ) دهی است از دهستان پشتکوه سورتیجی بخش چهاردانگه ٔ شهرستان ساری ، واقع در 25000هزارگزی کیاسر و 600گزی شمال راه عمومی و مالرو کیاسر به دامغان . موقع جغرافیایی آن کوهستانی و هوای آن سردسیری است. سکنه ٔ آن 825 تن است. آب آن از چشمه سار و محصول آن غلات ، لبنیات ، ارزن و شغل اهالی زراعت و گله داری و صنایع دستی زنان شال و کرباس بافی است .راه مالرو دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 3 ).

 

وجه تسميه روستاي قلعه سر

 رابينو در كتاب مازندران و استر آباد از روستايي هايي به نام  سر تي كه (پشرت)، ايول، بلخاس (مالخواست)، گردامير (كردمير) ، كرات (كوات) و  قتارمه  نام مي برد. (رابينو، ص 190) در لغت نامه دهخدا در مورد قتارمه چنين آمده است: [ق َ م َ ] (اِخ ) نام دهی است از دهات چهاردانگه ٔ هزارجریب.) اكنون روستايي به اين نام در منطقه چهاردانگه وجود ندارد. در شرق روستاي قلعه سر مكاني اكنون وجود دارد به فيارمه معروف مي باشد مي گويند قبلا در اين مكان روستايي به نام فيارمه وجود داشت و بعد مردم آنجا را ترك نمودند و به مكان فعلي آمدند و روستاي قلعه سر را به وجود آوردند و تعدادي از آنها به مالخواست كوچ نمودند و در آنجا ساكن شدند. احتمالا منظور رابينو از قتارمه  همان فيار مه مي باشد.
 

حاج عبد الرحمن مسعوديان زاد كه از ريش سفيدان  و مطلعين محلي مي باشد دراين مورد چنين مي گويد: « فردی به نام “میرخان سوار فیارمه ای” که احتمالا از روستای کلاته سادات سبزوار بوده  دو فرزند بنامهای :میر مقیم و میر تیمور داشت. از سبزوار به اين جا آمد و ساكن شد و روستايي به وجود آورد كه فيارمه ناميده مي شد.»

 قتارمه همان فيارمه مي باشد.
 

کلنل برسفرد لوات قونسول دولت بهیه انگلیس در استرآباد، از طهران به استرآباد و تعیین وضع جغرافیایی عرض راه از طهران به استرآباد مابین سنه 1881 و سنه 1882 مسیحی (مطابق سنه 1298 و سنه 1299 هجری قمري) در سفر نامه خود كه خود شخصا از اين منطقه عبور نمود چنين مي نويسد:

«پشرت قریه کوچکی است و اطراف ان درختان گردو و غیره است یک چشمه آب دارد. درختان این ده خیلی خوب است. و به خاطر می‌آورد درختان انبه هندوستان را در عرض راه از چندین دره و دربند عبور نمودیم.»
 

همه جا جنگل انار وحشی و غیره بود و کبک زیاد داشت. منزل بیست و سیّم از پشرت به چمن منقا راه از تنگه سیری کنار رودخانه موسوم به همین اسم که در سمت شمال شرقی به طرف جنوب غربی جاری است می‌رود.

 

 کوه‌های دو سمت این دره یکصد الی یکصد و سی ذرع ارتفاع دارند. این کوه‌ها به واسطه نهرهای عظیم که به سمت جنوب جاری هستند از یکدیگر منفصل می‌شوند.

 

 در یک دره در کنار یکی از این رودخانه‌ها قریه قلعه سر يا كله هزار  واقع است و قریب هشتاد خانه پانصد نفر جمعیت دارد. اطراف ده هر قطعه زمین مناسبی را زراعت کرده بودند. از این دره که گذشتیم.

 

به قریه سورت رسیدیم چشمه‌های آب گوگردی که سابقاً ذکر شد در حوالی این قریه واقع است. در این کوه‌ها درخت‌های سروکوهی زیاد دارد. » ( ذبيحي  مسيح، استر آباد نامه ،1356،ص244)

 

در ابتداي روستا فعلي قلعه سر، قلعه اي وجود داشت كه كاربرد آن ديد باني بود به علت نامعلوم مردم  روستا ترك نموده  و در كنار اين قلعه ساكن شدند و روستايي كه در آنجا بنا نمودند قلعه سر ناميدند.

 

مختار عظيمي در كتاب پژوهش در نام آبادي هاي شهرستان ساري  قلعه سر را آبادي كنار قلعه مي داند. ( عطيمي ، ص 238)

 

قلعه فعلا متاسفانه تخريب و به جاي خانه بهداشت ساخته شده است.

 

مدارس قلعه سر

 

دبستان قلعه سر:

 دبستان ياد بود سپاهي دانش قلعه سر در سال 1350 داير شد كه آقاي حيدر علي عصري اولين معلم آن بود. نام كنوني آموزشگاه  دبستان دولتي قلعه سر است. در آغز تاسي دانش آموزان آن عبارت بودند از:
 

پايه اول: ابراهيم جعفري، عباس جعفري، سيد علي اصغر محمودي و نيره جعفري 

 

مدرسه راهنمايي قلعه سر:

 مدرسه راهنمايي قلعه سر به صورت ضميمه ابتدايي در سال 1363 با مديريت سيد معين شجاعي  و با 27 دانش آموز كه از روستاهاي قلعه سر،كوات ، پشرت بودند، داير شد. نام كنوني آموزشگاه شهيد علوي مي باشد. نخستين معلم اين آموزشگاه سيد معين شجاعي بود.
 

شهید روستای قلعه سر

 

نام و نام خانوادگی

نام پدر

تاریخ تولد

تاریخ شهادت

محل شهادت

شهيد سيد رحمان علوي

علي اكبر

1334

5/12/1364

شلمچه

 
 
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.