پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معاون توانیر: ۹۵ درصد برق کشور در داخل تولید می‌شود

0

معاون هماهنگی انتقال شرکت توانیر، گفت: در حال حاضر ۹۵ درصد برق کشور در داخل تولید می‌شود و به‌زودی به خودکفایی دست می‌یابیم.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، سیدزمان حسینی در دوازدهمین کنفرانس حفاظت و اتوماسیون سیستم‌های قدرت در دانشگاه علم و فناوری مازندران در بهشهر، اظهار کرد: در قانون برنامه ششم توسعه بر دولت تکلیف شده که با کشورهای همسایه ایران ارتباط برقی داشته باشیم و با توسعه بازار برق باید ایران هاب برق منطقه شود.

وی افزود: در حال حاضر ایران با ۸ کشور همسایه از مرز خاکی ارتباط شبکه‌ای برق دارد در حالی‌که تا پیش از سال ۵۷ ایران هیچ ارتباط شبکه‌ای با کشورها نداشت و پس از انقلاب با در نظر گرفتن اهداف سیاسی و اقتصادی، این ارتباط شبکه‌ای با کشورهای همسایه برقرار شد.

معاون هماهنگی انتقال شرکت توانیر خاطرنشان کرد: ایران با کشورهای ترکیه، عراق، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان، افغانستان و پاکستان ارتباط شبکه‌ای برق دارد که از این میان بیشترین واردات برق از ترکمنستان و بیشترین صادرات برق به عراق صورت می‌گیرد.

حسینی گفت: مسئله گاز دی‌اکسید کربن و محیط زیست نیز در برنامه ششم توسعه گنجانده شده که طبق آن باید تا ۵ سال آینده پنج‌هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر وارد شبکه برق کشور شود تا گاز دی‌اکسید کربن کاهش پیدا کند.

وی با بیان این‌که طبق سیاست‌گذاری‌های ارگان‌های بین‌المللی تا سال ۲۰۵۰ الزاما باید ۷۰ درصد خودروهای دنیا برقی شوند، افزود: در حال حاضر در ایران حدود ۱۷ میلیون خودرو و ۱۳ میلیون موتورسیکلت وجود دارد و در مجلس در حال برنامه‌ریزی و پیگیری هستند تا هر سال ۱۰ درصد موتورسیکلت‌های معمولی کاهش پیدا کند و به موتورسیکلت برقی تبدیل شود چرا که هر یک موتورسیکلت به اندازه ۴ خودروی معمولی در محیط آلودگی ایجاد می‌کند.

معاون هماهنگی انتقال شرکت توانیر اظهار کرد: اکنون ایران رتبه چهاردهم را از نظر شاخص‌های تولید برق در دنیا دارد در حالی‌که تا سال ۵۷ ایران ۹۰ درصد نیاز برق کشور را از خارج وارد می‌کرد و به کشورهای دیگر وابسته بود اما در حال حاضر ۹۵ درصد برق کشور در داخل تولید می‌شود و به زودی به خودکفایی دست می‌یابیم.

حسینی تصریح کرد: در حال حاضر ایران از نظر مصرف برق رتبه هجدهم را در جهان دارد، سهم مصارف برق کشور در حال حاضر در بخش خانگی ۳۳ درصد، عمومی ۹.۷ درصد، کشاورزی ۱۵.۳ درصد، صنعتی ۳۲.۷ درصد و سایر مصارف(تجاری) ۷.۴ درصد است که البته در تلاش هستیم مصرف برق خانگی را کاهش و مصرف برق صنعتی را افزایش دهیم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.