پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مظلومیت «خانه نیما» در یوش/ ۱۳۵ روستا مقصد گردشگری است

0

سیف الله فرزانه در گفتگو با خبرنگار مهر به خانه نیما یوشیج در بلده نور اشاره کرد و گفت: در سطح استان سه پایگاه تاریخی عباس آباد، فرح آباد و نیما و یوشیج وجود دارد و اکنون شمار بازدید از خانه نیما بالا است اما رضایتبخش نیست.

فرزانه با اشاره به اینکه نیما مظلوم واقع شده است از تهیه بافت روستایی با ارزش کهن در یوش خبر داد و گفت: لازم است توجه بیشتری به خانه نیما و دهکده یوش شود.

وی با اشاره به ادغام سه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اظهار اینکه هر چند در این ادغام خیرخواهی وجود داشت گفت: این ادغام در کوتاه مدت سبب مسائلی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با اشاره به اینکه عیار میراثی مازندران در کشور بسیار بالا است وجود اشیا تاریخی در موزه ها را نشانه قدمت بالا میراثی استان دانست و گفت: طبق سیاست دولت باید بناهای تاریخی برای نگهداری به بخش خصوصی واگذار شود ولی در این واگذاری باید به اهلیت ها توجه شود.

وی با عنوان اینکه بنای تاریخی فرح آباد در سال ۹۱ مرمت و بازسازی شد خواستار ورود بخش خصوصی در این زمینه شد و گفت: برای بازسازی بناهای تاریخی با مشکل مواجه هستیم و لازم است بخش خصوصی و مردم در این زمینه مشارکت کنند.

فرزانه، خانه منوچهری آمل، چایخوران چالوس را جزو بناهای فاخر برشمرد و گفت: تشریفات قانونی برای واگذاری چایخوران به بخش خصوصی صورت گرفته است و باید به بخش خصوصی فرصت لازم داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران، افزود: باید شرح خدمات لازم برای بخش خصوصی تهیه شود و از آنان حمایت لازم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه شهرداری آمل در سال ۹۵ برنده مزایده نگهداری خانه منوچهری آمل می شود اما انصراف می دهد تصریح کرد: سازمان ها و بخش های وابسته با شهرداری ها می توانند برای نگهداری و مرمت خانه های تاریخی اقدام کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران از شناسایی ۱۳۵ روستای دارای ارزش و مسیر و مقصد گردشگری خبر داد و گفت: بسیاری از روستاها در حال تبدیل شدن به شهر هستند و این مسئله یک خطر محسوب می شود و فرهنگ روستایی را تحت شعاع قرار می دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.