پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مضطربید؟

0

یک روانپزشک گفت: فرد مضطربی که هر اتفاقی او را نگران می‌کند واکنش های شدید جسمی (مثل تپش قلب، تعریق، لرزش) و علائم روان‌شناختی (حواس پرتی و افت حافظه) و مشکلات رفتاری نشان می‌دهد و باید مورد بررسی در زمینه اختلالات روانشناختی قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، علیرضا سفیدچیان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه اختلالات اضطرابی، افسردگی و سوءمصرف مواد به عنوان شایع‌ترین اختلالات روانپزشکی یاد می شود، گفت: فقدان درک و شناخت صحیح از بیماری ها و اختلالات روانپزشکی، یکی از مشکلات جدی جامعه است.

وی تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد که حدود 25 درصد مردم هر جامعه‌ای در طول عمرشان به انواع اختلالات روانپزشکی مبتلا می‌شوند که از این تعداد، متاسفانه کمتر از 10 درصد برای درمان مراجعه می‌کنند و بسیاری هم با تاخیر و با عوارض شدید، با درمانگران گفت و گو می‌کنند.

این روانپزشک با بیان اینکه بسیاری از مردم نمی دانند این علایم به یک بیماری مربوط است و آن را تنها ناشی از مشکلات محیطی و اتفاقاتی که اطرافشان رخ می دهد، می دانند، خاطرنشان کرد: اختلالات روانپزشکی در بسیاری از موارد خاموش، بی‌خبر و مزمن سیر می کنند و از طرفی ناگهانی و بدون علت سراغ کسی نمی‌آیند؛ اختلالات اضطرابی، افسردگی و سوءمصرف مواد، شایع‌ترین اختلالات روانپزشکی است.

سفیدچیان در ادامه گفت: اختلالات روانپزشکی، نشانه هایی دارند که با آگاهی نسبت به آنها می توانند از وجود و شدت این اختلالات در خود یا اطرافیان جلوگیری کنند و در واقع در صورت وجود این علایم و حالات، به روانپزشک مراجعه شود.

وی افزود: افراد مبتلا به وسواس که قادر به کنترل افکار، رفتار مزاحم و تکراری خود در زمینه‌های مختلف نیستند و به دلیل وقت زیادی که صرف علایم وسواسی خود می کنند، باعث ناراحتی نزدیکان و خودشان می‌شوند و همچنین افرادی که در روابط بین فردی دچار مشکل و نارضایتی هستند و علایم و مشکلات خود را قبول ندارند، باید جهت مسائل روانشناختی تحت بررسی قرار گیرند.

سفیدچیان گفت: با وجود کنترل نشدن هیجان، خشم، پرخاشگری، آشفتگی کلام، توهم و هذیان در افراد و همچنین شدت افسردگی و افکار خودکشی می‌توانیم به اختلالات در خود، خانواده و نزدیکان پی ببریم.

مدرس دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: وقتی رفتارهای فرد با وضعیت معمول و عادی تفاوت داشته باشد که تقریبا همه متوجه این تفاوت‌ها می‌شوند و همچنین کناره گیری از جمع و فعالیت‌های معمول روزانه، انزوا، مصرف مواد مخدر، سوء مصرف داروهای خواب آور از دیگر نمونه های اختلالات است.

وی در ادامه گفت: ارزیابی روان‌پزشکی به طور معمول شامل دریافت شرح حال و معاینه وضعیت روانی است و معاینه فیزیکی، انجام آزمایش و گاه تصویربرداری از مغز از جمله روش‌هایی هستند که برای بررسی و ردکردن علل طبی احتمالی ایجادکننده علایم به کار می‌روند.

سفیدچیان تصریح کرد:  افزایش آگاهی در خصوص اختلالات روانپزشکی، همدلی با بیمار، عدم سرزنش، جر و بحث با بیمار، تلاش برای کاهش استرس‌های درون و خارج خانواده، اهتمام به موضوع مشاوره و کاردرمانی و انجام صحیح درمان‌های تجویزی پزشک به خانواده‌هایی که بیمار روانپزشکی دارند، توصیه می‌شود.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.