پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مشکل کم‌آبی در روستاهای بالادست چهاردانگه بحرانی شده است

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از فارس، مشکل کمبود و قطعی آب شرب در مناطق روستایی مازندران از مشکلاتی است که سال‌هاست مردم روستاهای استان با آن روبرو هستند.

این مشکل چه در روستاهای کوهستانی و چه در روستاهای نزدیک به شهرها وجود داشته و باعث مشکلات زیادی برای مردم شده است.

یکی از این مناطق که چند سالی است با مشکل کمبود آب شرب مواجه بوده مناطق بالادست چهاردانگه ساری است که حتی با افتتاح یک مجتمع آبرسانی در منطقه برای تأمین نیاز آب شرب روستاها همچنان مردم درگیر معضل کمی و نبود آب شرب هستند.

پروژه آبرسانی تلمادره ساری در سال 92 که اعتبار آن از محل سفر مقام معظم رهبری تأمین شده بود با حضور استاندار و مسؤولان آب و فاضلاب و نمایندگان شهرستان با هدف تأمین آب شرب روستاهای بالادست چهاردانگه به بهره‌برداری رسید.

پس از افتتاح این پروژه مردم روستاهای منطقه که فکر می‌کردند مشکل آب روستاهای‌شان برای همیشه حل شده است پس از گذشت مدتی از افتتاح پروژه دوباره با مشکل قطعی و کمبود آب مواجه شدند.

تأمین آب شرب منطقه فقط چند ماه ادامه داشت و بعد از آن انتقال آب به روستاها به بهانه‌های مختلف مانند نخریدن انشعاب توسط مردم و … جلوگیری شده است.

جلوگیری از انتقال آب به روستاهای مناطق بالادست چهاردانگه به بهانه‌های مختلف ادامه دارد و آبی که باید برای تأمین مصرف مردم به آنها داده می‌شد به رویشان بسته شد و مردم منطقه را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

با وجود مطرح شدن موضوع در رسانه‌ها هنوز اقدامی جدی برای رفع این معضل اندیشیده نشده است و هر از چند گاهی آب با تانکر میان مردم توزیع شده است.

در حال حاضر که در فصل گرما قرار داریم و مسافران و گردشگران هم به واسطه گردشگر پذیربودن منطقه به آنجا می‌روند مشکلات کم آبی و نبود آن را دو چندان کرده است.

 مردم برخی از روستاها مانند کوات در مواجه با کمبود شدید آب شرب اقدام به مصرف آب کشاورزی کرده‌اند که نشان دهنده بحرانی بودن وضعیت آب در این روستاهاست.

 

*در تلاش برای احداث پروژه جدید هستیم

در همین ارتباط مجید عبدالهی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری اظهار کرد: استفاده از آب مجتمع آبرسانی تلمادره برای روستاهای بالادست منطقه چهاردانگه امکان‌پذیر نبوده و در تلاش برای احداث پروژه آبرسانی جدید در منطقه هستیم.

 

*تنها راه چاره برای حل مشکل آب روستاهای بالادست چهاردانگه احداث چاه جدید است

عبدالهی با بیان اینکه آن مناطق به طور کامل زیرپوشش آب و فاضلاب روستایی استان نیست و به صورت مشارکت با آب منطقه‌ای در اختیارمان است، افزود: با این حال آب و فاضلاب روستایی استان پیگیر‌های زیادی برای حل این مشکل انجام داده و رایزنی‌های زیادی هم انجام شده است اما تلاش‌ها به نتیجه نرسیده و تنها راه احداث چاه جدید است.

 

*استارت پروژه آبرسانی به مناطق بالادست چهاردانگه زده شده است

وی با اعلام اینکه پروژه جدید برای روستاهای مناطق بالادست چهاردانگه تعریف شده است، خاطرنشان کرد: استارت طرح زده شده و این پروژه پروژه‌ای هزینه‌بر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مازندران در ارتباط  با لوله‌گذاری‌هایی که در منطقه برای انتقال آب انجام شده است، گفت: از همان لوله‌های انتقال آب در پروژه جدید استفاده می‌شود.

 

*به دنبال پیمانکار برای پروژه جدید هستیم

عبدالهی خاطرنشان کرد: آب و فاضلاب روستایی استان در تلاش است تا مشکل نبود آب شرب در روستاهای بالادست چهاردانگه را حل کند، استارت پروژه زده شده است وبه دنبال پیمانکار برای این طرح جدید آبرسانی هستیم.

به گزارش فارس، مردم روستاهای بالادست چهاردانگه از جمله مالخواست، اورست، قلعه سر، پشرت، کوات، برد و … از  روستاهایی هستند که با وجود افتتاح پروژه آبرسانی تلمادره همچنان از نبود و کمی آب شرب رنج می‌برند.

آیا مسؤولان و متولیان امر می‌توانند یک شبانه روز و یا حداقل چندین ساعت با نبود و کمبود آب گذران زندگی کرده ودر چنین شرایطی حتی از مهمان‌هایشان پذیرایی کنند.

کاش چند ساعت خود را جای مردمی بگذارند که سال‌ها است با این مشکل مواجه‌اند شاید که وجدانشان بیدار شده و در حل معضل مردم عکس‌العمل بیشتری از خود نشان دهند.

انتظار می‌رود که آب و فاضلاب روستایی استان، آب منطقه‌ای و متولیان امو در این زمینه هر نهاد و ارگانی که هست در پیگیری مشکلات مردم این روستاها برای حل معضلی که چندین سال است گریبانگیر مردم بوده اهتمام بیشتری ورزند و برای حل آن تلاش بیشتری کنند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.