پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مشکل محیط زیست ایران مجریان قانون است/۵۰ سال بعد عوارض قاچاق خاک را درک می‌کنیم

0

چهارمین گردهمایی باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی در دانشگاه مازندران آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، چهارمین گردهمایی باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی در دانشگاه مازندران با حضور عیسی علیزاده (معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور)، محمد هادی عسگری(مدیرکل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)، ژیلا مهدی آقایی(مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست) ومهدی کاظمی(رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی کشور) در دانشگاه مازندران آغاز به کار کرد.

رئیس دانشگاه مازندران در این مراسم با اشاره به این که هنوز حساسیت کافی در مورد مشکلات محیط زیستی کشور از جمله قاچاق خاک و فرونشست زمین وجود ندارد، گفت: مشکل محیط زیست کشور ما قانون نیست بلکه مجریان قانون است.

سید خلاق نیرنیا با اشاره به این که هنوز به اهمیت محیط زیست پی نبرده‌ایم، گفت: اگر هر پدیده خطرناک را با تمام وجود درک کنیم نسبت به آن آگاهی پیدا و در برابر آن از خود محافظت می‌کنیم. برای مثال ما آسیب‌ها و خسارت‌های ناشی از سقوط از ارتفاع را درک می‌کنیم، به همین علت از آن ترس داریم و از خود در برابر این پدیده مراقبت می‌کنیم، اما هنوز اهمیت حفظ محیط زیست را به خوبی درک نکردیم و نمی‌دانیم که نابودی محیط زیست از سقوط از ارتفاع نیز کشنده‌تر و از هر زهری خطرناک‌تر است.

وی تاکید کرد: اگر اهمیت محیط زیست را درک کرده‌ بودیم با این وضع فلاکت بار محیط زیست در دنیا و ایران مواجه نمی‌شدیم. در شرایط حاضر روزی نیست که اخبار مربوط به وقوع گرد و غبار در خوزستان را نشنویم. در برخی از روزها حد مجاز گرد و غبار در خوزستان به ۴۶ برابر می‌رسد. و در زابل حدود ۵ ماه از سال گرد و غبار وجود دارد. این وضعیت نشان می‌دهد که هنوز محیط زیست به تار و پود زندگی ما وارد نشده است.

رئیس دانشگاه مازندران با اشاره به این که سال‌هاست موضوع قاچاق خاک در صدر اخبار قرار دارد، اظهار کرد: این قاچاق سکه و طلا یا مواد مخدر نیست بلکه قاچاق خاک است اما هنوز کسی متوجه نیست که قاچاق خاک ، قاچاق حیات و تمدن به حساب می‌آید.

نیرنیا ادامه داد: ۵۰ سال بعد متوجه عوارض و پیامدهای ناشی از قاچاق خاک از مناطق مرکزی و جنوبی کشور می‌شویم و می‌فهمیم که قاچاق خاک چه صدماتی به محیط زیست و تمدن ایران زده است. جالب است بدانیم که تشکیل یک سانتی‌متر خاک در بهترین شرایط جوی ۵۰۰ سال طول می‌کشد.

وی با اشاره به این که موضوع قاچاق خاک بارها در مجلس مطرح شده است، گفت: متاسفانه هنوز کسی به حساسیت موضوع قاچاق خاک پی نبرده است همان طور که هنوز کسی با بهره برداری بیش از حد مجاز از آب‌های زیر زمینی برخورد نکرده است چون هنوز خطرناک بودن این موضوع به طور کامل درک نشده است.

رئیس دانشگاه مازندران افزود:‌ استحکام لایه‌های زمین به دلیل وجود رطوبت است و طبیعتا مصرف بیش از حد آب‌های زیرزمینی شرایط خطرناکی برای خاک و زمین ایجاد می‌کند چون اگر مواد اتصال دهنده ذرات خاک از بین برود خاک با کمترین ضربه آسیب می‌بیند و دچار شکستگی می‌شود.

نیرنیا  با اشاره به فرونشست زمین در مناطق مختلف کشور گفت: دهها هکتار از زمین‌ها در استان‌هایی مثل همدان، یزد و جنوب تهران دچار فرونشست می‌شوند اما هنوز خطر آن را احساس نکردیم. در حالی که هیچ زلزله‌ای مخرب‌تر از نشست زمین نیست. فرونشست زمین چند سال پیش باعث پایین کشیده شدن مترو شد.

وی تاکید کرد: نشست دشت تهران سالانه ۳۲ سانتی‌متر است  و باید دقت کنیم که بیشترین آمار جهانی برای فرونشست زمین مربوط به مکزیکوسیتی و در حد ۳۶ سانتی‌متر است. علت این وضعیت آن است که هنوز به اهمیت استفاده بی رویه از آب های زیر زمینی پی نبرده‌ایم.

رئیس دانشگاه مازندران در ادامه اظهار کرد: متاسفانه هنوز هیچ کس در مورد چاه‌های غیرمجاز پاسخگو نیست. افزون بر این‌ها شاهد قطع درختان گز در مناطق کویری و خشک کشور هستیم این در حالیست که درختان گز که باعث تثبیت گرد و غبار می‌شوند و آب زیادی مصرف نمی‌کنند.

نیرنیا با اشاره به قطع و از بین رفتن درختان استان‌های شمالی کشور اظهار کرد: مراجعه به کتاب‌های تاریخی نشان می‌دهد که جنگل‌ها در شمال کشور و از جمله در مازندران پهنه وسیعی را به خود اختصاص می‌دادند اما در شرایط حاضر می‌بینیم که چه اتفاقی برای درختان افتاده است.

وی همچنین با اشاره به این که شرایط محیط زیستی باعث مهاجرت در برخی از مناطق می‌شود گفت: تعدادی از جنوبی‌ها اقدام به خرید زمین در شمال کشور کرده‌اند. باید تاکید کنم که این مهاجرت خطرناک است و حتما باید حساسیت لازم نسبت به آن ایجاد شود. برای مثال تعدادی از جنوبی‌ها در روستایی که من به آن تعلق دارم اقدام به خرید زمین کرده‌اند.

نیرنیا با تاکید بر این که در حوزه محیط زیست به لحاظ تشکیلات مشکلی نداریم، اظهار کرد: در آمریکا سازمان محیط زیست در سال ۱۳۴۵ تشکیل شد و در ایران ایجاد سازمان محیط زیست به سال ۱۳۵۳ بر می‌گردد بنابراین فاصله‌ی چندانی نداریم. همچنین در حوزه قوانین محیط زیستی نیز مشکلی نداریم به‌طوری که اولین قانون آلودگی آب مربوط به دهه ۵۰ و اولین قانون آلودگی هوا مربوط به دهه ۶۰ است.

نیرنیا در ادامه اظهار کرد: سابقه قانون‌گذاری فرانسه به ۲۰۰ سال قبل بر می‌گردد. در ایران نیز قانون گذاری ۱۱۰ سال سابقه دارد. باید دقت کنیم که طی همین بازه زمانی در ایران ۱۱ هزار قانون وضع شده این در حالی است که در فرانسه با ۲۰۰ سال سابقه قانون گذاری تنها ۳۸۰۰ قانون وضع شده است.

رئیس دانشگاه مازندران در پایان تاکید کرد:در ایران قانون امیال شخصی و احزاب است. اما در فرانسه قانون منابع اشخاص نیست. در فرانسه قانون برای مردم است بنابراین مشکل محیط زیست کشور ما قانون نیست بلکه مجریان قانون هستند.

محیط زیست موضوعی بین رشته‌ای است

رییس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی نیز با تاکید بر اینکه محیط زیست یک مساله بین حوزه‌ای و بین‌رشته‌ای است، اظهار کرد: همه ما باید درگیر مساله محیط زیست باشیم و جهاد دانشگاهی فرصت فعالیت‌های استانی و فرا دانشگاهی را در حوزه محیط زیست فراهم می‌کند.

مهدی کاظمی در “چهارمین گردهمایی دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی کشور” اظهار کرد: مهم‌ترین دلیلی که باعث ورود جهاد دانشگاهی و سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی به حوزه محیط زیست شده است، اجرای مسئولیت اجتماعی است اما افزون بر این موضوع، محیط زیست یک مساله بین حوزه‌ای و بین رشته‌ای به حساب می‌آید و همه ما در هر رشته و حوزه‌ای باید درگیر آن باشیم و موضوع محیط زیست را به ساختار دانشگاه محدود نکنیم.

وی ادامه داد: شاید قالب‌های موجود دانشگاهی اجازه فعالیت به گروه‌های مختلف محیط زیستی را در استان‌ها و شهرستان‌ها ندهد اما بزرگ‌ترین ظرفیت جهاد دانشگاهی این است که امکان فعالیت استانی و فرا دانشگاهی را در حوزه محیط زیست فراهم می‌کند و همچنین این مجموعه اجازه فعالیت با شرکت‌ها و بخش‌های مختلف کشور را دارد.

رییس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی گفت: باشگاه دانشجویان جهاد با همکاری وزارت علوم، وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست شکل گرفته است و جهاد دانشگاهی برای رفع مسائل محیط زیستی و همچنین ترویج و آموزش محیط زیست در کنار همه گروه‌های دانشجویی قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، مسعود آسیما، معاون مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت و درمان نیز در این مراسم اظهار کرد: ما در وزارت بهداشت این سیاست را دنبال می‌کنیم که در کنار تحصیل دانشجویان، امکان فعالیت‌های دانشجویی را فراهم و تقویت کنیم. تشکیل کانون‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی توسط دانشجویان در همین راستا است. 

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت از ایده‌های خلاقانه و نو در این حوزه‌ها حمایت می‌کند.

در این گردهمایی که با محورهای مدیریت پسماند و آب برگزار می شود، برنامه پاکسازی ساحل از سوی دانشجویان، برگزاری کارگاه‌هایی چون روش‌شناسی فعالیت در تشکل‌های دانشجویی، مدیریت پسماند، آب و اکوتوریسم در دستور کار قرار دارد.

این گردهمایی طی دو روز از سوی سازمان دانشجویان و جهاد دانشگاهی مازندران به میزبانی دانشگاه مازندران برگزار می‌شود.


 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.