پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مشاهده پلنگ ماده به همراه توله اش در نزدیکی پارک ملی کیاسر+تصاویر

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: یک قلاده پلنگ ماده به همراه یک توله روز سه شنبه سی ام آذر ۹۵ در منطقه صیدوا شهرستان مهدیشهر از سوی محیط بانان مشاهده شد.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، عباسعلی دامنگیر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در سمنان افزود: مشاهده این ۲ پلنگ با وجود دوربین مداربسته در منطقه نشان می دهد وضعیت حیات وحش از نظر طعمه، وجود هرم غذایی پلنگ، امنیت و گشت شبانه و روزی برای پلنگ ماده مناسب است و این ماده پلنگ موفق به زاد و ولد شده است.

 

وی درباره شرایط مشاهده این ۲ قلاده پلنگ، افزود: محیط بان اردلان مرتضوی، غلامعلی گرد و کامبیز محمودیان، بعد از بازگشت از گشت و کنترل، ابتدا متوجه پلنگ مادر می شوند که محیط بان غلامعلی گرد هنگام نزدیک شدن برای عکس گرفتن متوجه خروج و حضور توله پلنگ از داخل سنگ ها می شود.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: منطقه پرور طی مصوبه شماره ۷۰ شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید از سوی شورای عالی محیط زیست در سال ۱۳۵۵ به عنوان منطقه حفاظت شده پرور به مناطق زیر مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است.

 

حد‌ود و‌ مساحت منطقه صیدوا در شهرستان مهدیشهر ۶۴ هزار و ۸۴۴ هکتار است.

 

این منطقه سه ناحیه شامل محدود‌ه‌های امن شناخته شد‌ه است که این سه ناحیه محدود‌ه امن صیدوا، محدود‌ه امن کلورد و محدود‌ه امن سرم لعلوم را شامل می شود.

 

صیدوا اکنون به پارک ملی تبدیل شده و این پنجمین نوبت رویت پلنگ در سال ۹۵ در منطقه حفاظت شده پرور است.

 

منطقه حفاظت شد‌ه پرور د‌ر ۵۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان‌ سمنان قرار د‌ارد و از شمال به استان مازندران، از جنوب به شهمیرزاد، از شرق به د‌امغان و از غرب به منطقه چاشم محدود است.

گفتنی است منطقه صیدوا شهرستان مهدیشهر در نزدیکی و پارک ملی کیار و پناهگاه حیات وحش دودانگه چهاردانگه قرار داشته و این گونه تصاویر امید را همچنان در دل طبیعت دوستان برای بقای این گونه با ارزش جانوری زنده نگه می دارد.

 

palang palang-1 palang-2 palang-3

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.