پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مستند «راه دل» روایتگر سفر مشتی اسماعیل با پای پیاده به کربلا

0

مهدی زمانپور كياسري درباره‌ی مستند «راه دل» به خبرنگار پایگاه خبری چهاردانگه گفت: در این مستند همراه با نصير و مشتی اسماعیل، کاراکتر اصلی مستند “مشتی اسماعیل”به زیارت امام حسین (علیه‌السلام) در ایام اربعین می‌رویم و احوالات او در این سفر را روایت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در سال ٨٩ در حين تصویربرداری مستند سینمایی «مشتی اسماعیل» ما ميدانستيم كه چشم مشتي خوب نميشود اما در يك سكانسي وقتی به ایشان می‌گفتند که کاسه چشمتان سالم است و احتمالا با عمل خوب خواهي شد، حرف رو عوض می‌کرد و می‌گفت که «مرا از این حال خوب دور نکنید». این سکانس مهم را در آن فیلم استفاده نكردم و گفتم که این حال خوب را باید در زندگی واقعی‌ ایشان ببینیم و در فیلم نشان دهیم. اکنون بعد از گذشت ٧ سال از ساخت آن فیلم، همان موضوع را بهانه قرار داديم؛ يعني مصادف شدن زمان عمل چشم مشتی اسماعيل با زمان پياده روي اربعين و انتخاب راه دوم از سوي مشتي، تا با او عازم این سفر معنوی شویم. در این راه، همراه با نصیر، يار همیشگی مشتی اسماعیل، عازم سفر شدیم و با قرار دادن وي در موقعيتهاي مختلف، عكس العملها و واكنشهاي مشتي اسماعيل را خلاقانه ثبت و ضبط كرديم كه حاصل آن، مستند «راه دل» برای مشتی اسماعیل روشن دل شد.

مهدی زمان‌پور درباره‌ی دلیل محبوبیت شخصیت مشتی اسماعیل گفت: اولين مورد؛ سخت كوشي و خستگي ناپذيري وي هست كه از هيچ كار، كوشش و تلاشي دريغ ندارد. قبلا در آن مستند ديده بوديم كه به كار سخت شاليزاري مشغول است و اكنون بعد از گذشت چندسال از سن و سالش كه در مستند راه دل خواهيم ديد، در باغ سيبش كار مي كند.

وی ادامه داد: دليل مهم ديگر محبوبيتش، شوخ طبعی وي هست؛ عموما شوخی کردن با کسی که محدودیت جسمانی داشته باشد، سخت است و باعث ناراحت شدن او مي شود اما مشتی اسماعیل علیرغم این‌ که نابیناست، ظرفيت خيلي بالايي دارد و به راحتی با همه افراد ارتباط برقرار می کند. این ویژگی ایشان با طنازي نصير، يار با معرفتش باعث ایجاد طنز در فیلم می‌شود كه بسیار زیبا است و در بسیاری از جشنواره های خارجي موجب توجه افراد به فیلم می‌شد.

او درباره‌ی تولید این اثر گفت: در پاییز ٩٥ تصویر برداری فیلم را در مناطق کیاسر و مسیر پیاده روی اربعین کربلا انجام دادیم که پس از تدوین و صداگذاری، در شهریور ٩٦ تولید فیلم به اتمام رسید. مدت زمان این فیلم ٥٢ دقیقه است که به زودی در ايام پياده روي اربعين از تلویزیون پخش خواهد شد.

مهدی زمان‌پور کیاسری این مستند را کارگردانی کرده است و به همراه سمیه زراعتکار تهیه کننده این اثر است. سيد حسن سیدی پریشان آن را تصويربرداري، سيد محمد صادق قاهري آن را صدابرداري، حسین نیکزاد آن را تدوین و حسن مهدوي آن را صداگذاري کرده است.

این مستند به سفارش مرکز مستند سوره تهیه شده است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.