پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مسافران نورزوی ۳۰ هزار تن زباله در مازندران تولید می‌کنند

0

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از استان مازندران، نوروز فصل نو شدن طبعیت و تحول اساسی در محیط زیست است، اما این وضعیت در مازندران تا حدودی به ویژه برای طبیعت زیبای این استان نگران کننده است، بله نگران کنند!
در حالت عادی روزانه سه هزار تن زباله در مازندران تولید می‌شود، به دلیل سیاست‌های اشتباه در ساماندهی زباله مازندران و عدم برنامه ریزی برای اجرای طرح تفکیک زباله، بیشتر زباله‌های تولیدی استان با شیرابه به محیط زیست منتقل می‌شود.
به دلیل عدم مکان یابی مناسب، بیشتر زباله‌های تولیدی استان در مناطق جنگلی و یا اراضی منابع طبیعی دپو بله درست هست، دپو می‌شود!


به این دلیل کلمه دپو بکار گرفته شد که دفن زباله ساز و کار خاصی دارد که در حال حاضر این روند به صورت استاندارد رعایت نمی شود.
انتقادات و اعتراضات اجتماعی برای ساماندهی زباله هم راه به جائی نبرد و با وجود اختلال در زندگی مردم در مناطق کوهستانی ساری،بابل و آمل اقدامات اثرگذاری که منجر به ساماندهی زباله شود اجرایی نشد.
نمایندگان مردم بابلسر و ساری دوباره در سال جاری بحث دفن نامناسب زباله را به مجلس شواری اسلامی کشاندند.
بخشی از اظهارات رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسمی که در روزهای اخیر حضورداشت بحث عدم ساماندهی مناسب زباله‌های استان بوده است.
اختصاص اعتبارات قطره چکانی و نداشتن برنامه مدون برای ساماندهی زباله این روزها پای مدیران شهری آمل را به دادگستری کشاند و مدیر کل محیط زیست استان مازندران به شدت نسبت به محیط زیست این منطقه ابراز نگرانی کرده است.
در منطقه چهاردانگه مازندران هم اوضاع پسماند چندان مناسب نیست، سال گذشته چندین اجتماع در ارتباط با انتقال زباله‌های ساری به طول 90 کیلومتر تشکیل شده است، در شهرستان بابل وضعیت نامناسب دپو زباله مردم اهالی روستاهای اطراف را به شدت مجبور به واکنش کرده است.
البته طرح‌های دهان پرکن احداث کارخانه زباله سوز و کارخانه کمپموست مدت‌های زیادی در استان مطرح است ولی به دلیل عدم تامین اعتبار مناسب و نظارت‌های ناکافی در اجرا با مشکل مواجه می‌شوند و چندین سال است که احداث کارخانه زباله سوز ساری تنها در حد باقی مانده و سال به سال زمان بهره‌برداری آن به تاخیر می‌افتد.


با تاخیر در مدیریت استان مازندران قول‌های برای ساماندهی پسماند استان مازندران داده شده است و محمد اسلامی در گام اولیه طرح  تفکیک زباله از مبدا را در برنامه کاری خویش قرار داده است ولی این طرح هنوز به درب منازل مردم در مازندران نرسیده است ولی با این وجود قرار است روزانه دو درصد از سه هزار تن زباله تولیدی استان مازندران تفکیک شود.
در یک پروسه هشت ماهه قرار است به صورت کلی پنج درصد از کل زباله‌های تولیدی مازندران با همکاری مردم تفکیک شود و طبیعت مازندران حداقل روزانه 150 تن زباله‌ را کمتر در خود جای دهد.
اجرای این طرح نیاز به فرهنگ سازی مناسبی دارد، البته علاقمندی به حفظ محیط زیست در استان وجود دارد واین علاقمندی نیاز به همراهی و مساعدت مسئولان و متولیان امر دارد.
میزان زباله‌های تولیدی مازندران در ایام تعطیلات حدود 70 درصد افزایش می‌یابد.
با احتساب تولید روزانه سه هزار تن در حال حاضر و افزایش 70 درصدی میزان زباله‌های تولیدی مازندران در ایام نوروز به بیش از 5 هزار و 100 تن درروز می‌رسد و در طول 15 روز  سال 97 بیش از 30 هزار تن زباله توسط مسافران نوروزی وارد چرخه محیط زیست مازندران می‌شود، این مقدار منهای تعطیلات بیش از سال و حجم زباله‌های است که بدون جمع آوری و ساماندهی در طبیعت رها می‌شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.